Koronawirus a biznes

Możesz odroczyć składki ZUS o trzy miesiące

2020-03-17, Autor: Tomasz Raudner

Możliwość odroczenia terminu płatności składek nawet o trzy miesiące oraz zawieszenie lub wydłużenie spłaty już zawartych układów ratalnych - to udogodnienia dla przedsiębiorców w związku z epidemią koronawirusa. ZUS przygotował nowy uproszczony wniosek dla osób starających się o ulgę w spłacie należności.

Reklama

Odroczenie składek na wniosek

- Zgodnie z nowym zarządzeniem ZUS, przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z uproszczonego wniosku o odroczenie terminu płatności składek o 3 miesiące, a także o zawieszenie lub wydłużenie spłaty należności w układach ratalnych. Zdajemy sobie sprawę, że dla niektórych firm jest to naprawę trudny okres - mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.

Wniosek przygotowany przez ZUS to tylko jeden formularz, w którym wnioskodawca opisze w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową firmy i brak możliwości opłacenia w terminie należności. Złożenie wniosku jest darmowe.

Dokument będzie można złożyć poprzez Platformę Usług Elektronicznych, wysłać pocztą tradycyjną lub przekazać do specjalnych skrzynek w placówkach ZUS.

Odroczenie za okres od lutego do kwietnia

Zgodnie z zaproponowanymi rozwiązaniami odroczenie terminu płatności w uproszczonym trybie będzie dotyczyło wyłącznie składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r. Co ważne może on objąć także składki, których termin płatności już upłynął oraz zawartych już układów ratalnych i odroczeń z terminami płatności od marca do maja 2020 r.

- Przedsiębiorca, który skorzysta z odroczenia terminu płatności składek lub układów ratalnych może liczyć na wstrzymanie wdrażania postępowania przedegzekucyjnego, egzekucyjnego oraz stosowania sankcji - dodaje rzeczniczka.

Jakie składki możesz odroczyć?

Zgodnie z przepisami odroczenie może dotyczyć składek na: ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych.

Złożenie wniosku o odroczenie terminu płatności składek nie gwarantuje udzielenia tej ulgi. Jeżeli ZUS odmówi odroczenia, przedsiębiorca musi zapłacić należne składki wraz z odsetkami za zwłokę, naliczonymi do dnia zapłaty włącznie.

To nie to, o co zabiegał Rzecznik MŚP

Przypomnijmy, że Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców zaapelował do Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego o wprowadzenie dobrowolności opłacania składek na ubezpieczenia społeczne dla przedsiębiorców na okres 6 miesięcy, przy pozostawieniu obowiązku opłacania składki zdrowotnej. Może to rozwiązanie znajdzie się w szykowanej przez rząd specustawie pomocowej dla firm.

Masz pytania - zadzwoń lub napisz do ZUS

Więcej informacji na stronie www.zus.pl w zakładce Firmy/Ulgi umorzenia. Dla klientów z oddziału ZUS w Rybniku Zakład udostępnia nr tel. do doradców ds. ulg i umorzeń.

Wodzisław Śląski -  32 459 27 43, 502 009 124 lub 502 009 109
Rybnik -  32 439 12 03, 32 439 11 88, 502 009 144
Tychy - 32 219 11 25 w. 105, 502 009 155
Tutaj są pozostałe numery telefonów do doradców

Informacje można zasięgnąć także drogą mailową: doradca_ds_ulg_i_umorzen_Rybnik@zus.pl

Wygrodzone strefy obsługi klientów

Dodajmy, że w związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego w okresie od 16 do 27 marca 2020 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych we wszystkich placówkach ZUS przygotował wyodrębnione strefy, w których klienci mogli samodzielnie złożyć wnioski, bez kontaktu osobistego z pracownikami Zakładu. Takie rozwiązanie ma na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i obsługę spraw w sposób niezakłócony.

- Nadal funkcjonuje w ZUS w sposób niezakłócony obsługa klientów w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT). Do dyspozycji jest ogólnopolska linia telefoniczna pod numerem telefonu 22 560 16 00 dostępna w dni robocze w godz. 7-18. Można dzwonić w dowolnej dla siebie sprawie. W celu sprawnej obsługi uruchomione są specjalne linie tematyczne COT dla naszych klientów, począwszy od informacji w sprawie zasiłków chorobowych i opiekuńczych związanych z kwarantanną, po te adresowane dla przedsiębiorców w zakresie ulg i umorzeń, a także emerytalne czy rentowe. Klienci mogą korzystać także z komunikacji mailowej pod adres e-mail do zapytań ogólnych cot@zus.pl - informuje Beata Kopczyńska.

ZUS zachęca również kientów do zakładania profili na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS i korzystania z usług elektronicznych. Konto na portalu PUE ZUS można założyć bez wychodzenia z domu – przez internet - za pomocą profilu zaufanego (ePUAP/login.gov) lub bankowości elektronicznej. Na PUE ZUS można samodzielnie pobrać potwierdzenia z danymi.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Koronawirus: jaka pomoc dla firm byłaby najlepsza?








Oddanych głosów: 296