Kariera

Najstarsza marka turystyczna na świecie przejęta przez katowicką firmę Łukasza Habaja

Author profile image 2024-09-06, Autor: Magdalena Zmysłowska

Założona przez m.in. kierowcę rajdowego Łukasza Habaja Grupa eSky z siedzibą w Katowicach kupuje Thomas Cook – najstarszą na świecie markę z branży turystycznej. - Przejęcie tak kultowej marki to nie tylko kamień milowy w naszej historii, ale także ogromna szansa dla całego regionu. Dzięki tak dużej akwizycji Śląsk jeszcze mocniej wpisuje się na mapę światowego biznesu - podkreśla w rozmowie z Redakcją Deniz Rymkiewicz, rzecznik prasowy spółki.


Reklama

- Jesteśmy niezwykle dumni, że Grupa eSky, choć działa międzynarodowo, jest głęboko zakorzeniona na Śląsku. To właśnie stąd dowodzimy funkcjonowaniem globalnej platformy podróży, która kształtuje dziś oblicze branży turystycznej w Europie - mówi w rozmowie ze Śląskim Biznesem Deniz Rymkiewicz, ekspert platformy podróży eSky.pl i rzecznik prasowy spółki.
 
Założona w 2004 roku w Katowicach przez kierowcę rajdowego Łukasza Habaja, Łukasza Kręskiego oraz Agnieszkę i Piotra Stępniewskich, platforma podróży eSky to firma zakorzeniona w branży e-commerce, która działa obecnie w ponad 50 krajach w Europie, obu Amerykach oraz w Afryce.
 
Dzięki inwestycjom w technologię firma stworzyła m.in. pierwszą w regionie wyszukiwarkę do porównywania i rezerwacji ofert linii lotniczych – eSky Travel Search – uruchomioną w 2008 r. Rok później firma otworzyła pierwsze zagraniczne oddziały w Bułgarii i Rumunii, a w 2016 r. jako jedna z pierwszych w branży uruchomiła aplikację mobilną. W 2022 Grupa eSky weszła w segment pakietów dynamicznych, czyli produkt łączący loty i hotele w jednej rezerwacji.

"Dzięki tak dużej akwizycji, Śląsk jeszcze mocniej wpisuje się na mapę światowego biznesu"

Przejęcie tak kultowej marki jak Thomas Cook to nie tylko kamień milowy w naszej historii, ale także ogromna szansa dla całego regionu - zaznacza Deniz Rymkiewicz. - Dzięki tak dużej akwizycji Śląsk jeszcze mocniej wpisuje się na mapę światowego biznesu. Pokazujemy bowiem, że region słynący niegdyś głównie z przemysłu, jest również innowacyjny i dynamiczny w obszarze nowoczesnych usług internetowych.
- Warto podkreślić, że więcej niż połowa z naszej ponad 700-osobowej załogi pracuje właśnie na Śląsku i tu powstają rozwiązania, które zmieniają sposób, w jaki ludzie podróżują. Wierzymy, że w ten sposób przyczyniamy się do rozwoju regionu, tworząc nowe miejsca pracy i promując Śląsk jako atrakcyjny ośrodek biznesowy na całym świecie - uzupełnia nasz rozmówca.

Thomas Cook - najstarsza światowa marka turystyczna - dołącza do katowickiej Grupy eSky

Silną stroną Grupy eSky jest performance marketing i m.in. w tym obszarze planuje ona wesprzeć markę Thomas Cook. Firma zamierza wesprzeć brytyjską markę w dalszym rozwoju i wykorzystać jej doświadczenie do umocnienia swojej pozycji w Wielkiej Brytanii oraz Europie Zachodniej. Kroki te utorują drogę dla eSky, by wejść w czołówkę firm sprzedających pakiety dynamiczne w Europie.
 
Umowa o akwizycji podpisana z funduszem Fosun Tourism Group pozwoli spółce ze Śląska nie tylko otworzyć nowy rozdział w ponad 180-letniej historii brytyjskiej ikony świata podróży, ale też wejść w czołówkę firm sprzedających pakiety dynamiczne w Europie.
 

W 1841 roku Brytyjczyk Thomas Cook wpadł na pomysł zorganizowania pierwszej wycieczki w Anglii. Przedsięwzięcie to zapoczątkowało rozwój turystyki zorganizowanej, a także długotrwały proces budowy jednej z największych firm turystycznych na świecie. Ponad 180 lat później marka Thomas Cook przechodzi pod skrzydła nowego właściciela – przytaczają historię przedstawiciele eSky.

- Synergia niemal dwustuletniego dziedzictwa i doświadczenia marki Thomas Cook z technologią i rozumieniem potrzeb współczesnych konsumentów w eSky pozwoli umocnić naszą pozycję na zachodzie Europy, a także zwiększy elastyczność naszej oferty. Dzięki przejęciu wejdziemy w czołówkę firm sprzedających pakiety dynamiczne w Wielkiej Brytanii, co będzie doskonałą promocją polskiego biznesu na arenie międzynarodowej - podkreśla spółka w komunikacie.

Decyzja o akwizycji wynika ze strategii Grupy eSky. W ostatnich latach firma bowiem najbardziej inwestowała w pakiety dynamiczne City Break i Wakacje. Są one alternatywą dla oferty tradycyjnych touroperatorów, a w rozumieniu przepisów prawa zorganizowaną wycieczką, która objęta jest ochroną TFG. Dzięki temu produktowi polska spółka zamierza przeprowadzić transformację firmy z platformy głównie lotniczej w VTO (ang. Virtual Travel Orchestrator). Wesprze się w tym procesie silną marką Thomas Cook, która szczyci się ponad 180-letnim dziedzictwem i wypracowanym przez ten czas know-how w turystyce zorganizowanej. Przejęcie marki otworzy Grupie drzwi do innych rynków z regionu Europy Zachodniej - zapewnia Łukasz Habaj, współzałożyciel i prezes arządu Grupy eSky.
W 2020 roku Thomas Cook – niespełna rok od ogłoszenia upadłości jako touroperator – powrócił z rozbudowaną ofertą w segmencie Online Travel Agencies. Do tej pory marka należała do funduszu inwestycyjnego Fosun Tourism Group, który jest również właścicielem takich globalnych marek jak np. Club Med obsługującej ok. 70 resortów all-inclusive.
 
Obecnie Thomas Cook jest w czołówce wśród brytyjskich platform podróży pod kątem wskaźników znajomości marki i zaufania. W wyniku przejęcia firma zyska dostęp do portfolio lotniczego eSky składającego się z ponad 500 przewoźników regularnych i low-cost, takich jak m.in. Lufthansa Group czy Ryanair.
 
Przejęcie Thomas Cook stanowi kolejny istotny krok w globalnej ekspansji oraz umacnia pozycję Grupy eSky na wysoko rozwiniętym rynku brytyjskim, z którego udział w przychodach firmy jest największy spośród wszystkich krajów zachodnioeuropejskich odpowiadających za 40 proc. sprzedaży Grupy w 2023 r. Firma nie wyklucza wprowadzenia przejętej marki na rynek Polski i do krajów Europy Środkowo-Wschodniej w przyszłości.

Dzięki tej akwizycji łączna sprzedaż pakietów turystycznych w eSky ma szansę w przyszłym roku przekroczyć 1 mld zł i utrzymać trzycyfrową dynamikę wzrostu - mówi Michał Górecki, Senior Investment Partner MCI Capital (MCI jest większościowym udziałowcem eSky).
Umowa między Grupą eSky a funduszem Fosun Tourism Group dotyczy przejęcia marki Thomas Cook z wyjątkiem jej działalności w Chinach i Indiach. Kwota transakcji nie została ujawniona. Finalizacja transakcji uzależniona jest od spełnienia warunków brytyjskiego Civil Aviation Authority.
Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 659