Inwestycje i nieruchomości

Największa inwestycja kolejowa na Śląsku osiągnęła półmetek. 1000 pracowników dziennie na placu budowy (zdjęcia)

2021-06-18, Autor: tora

Warta 1,4 mld zł netto przebudowa węzła czechowickiego, największa obecnie inwestycja kolejowa w woj. śląskim, zbliża się do półmetka. - To bardzo trudny kontrakt – mówi Artur Popko, prezes Budimeksu, który realizuje inwestycję dla PKP PLK. Flagowym elementem jest nowy most na Wiśle. Ale podróżni zyskają lepsze warunki dostępu do pociągów w Czechowicach–Dziedzicach, Zabrzegu, Goczałkowicach Zdroju.

Reklama

W piątek 18 czerwca stan zaawansowania prac mieli okazję zobaczyć dziennikarze.

- Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmuje przebudowę ważnego śląskiego węzła kolejowego Czechowice–Dziedzice, w którym zbiegają się linie istotne dla ruchu regionalnego, międzywojewódzkiego oraz połączeń międzynarodowych. Dla pasażerów zwiększamy jakość dostępu do kolei na stacjach i przystankach, i szykujemy lepsze możliwości podróży. Zwiększą się również możliwości kolei, jako ekologicznego i bezpiecznego środka transportu na trasach europejskich i krajowych – powiedział dziś na konferencji prasowej Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Prezes Budimeksu: jeden z najtrudniejszych kontraktów

Inwestycję realizuje Budimex. Prezes przyznał, że to jeden z najtrudniejszych kontraktów realizowanych obecnie przez firmę. Obejmuje całkowitą wymianę 47 km torów, 56 km sieci trakcyjnej, 119 rozjazdów, 8 wiaduktów, 4 mosty, 3 przejazdy kolejowe, nowe Lokalne Centrum Sterowania Ruchem na stacji Czechowice – Dziedzice, stacje Czechowice – Dziedzice oraz przystanki w Goczałkowicach i Zabrzegu.

- Codziennie na placu budowy pracuje około 1000 pracowników. Współpracujemy też z 300 lokalnymi firmami, tak więc spore pieniądze zostają tutaj na miejscu – mówił Artur Popko, prezes zarządu firmy Budimex.

Jednocześnie przeprosił za wszystkie niedogodności związane z tak rozległą inwestycją, jak np. czasowe zamykanie dróg.

Inwestycja wg planów ma potrwać do września 2023 roku, jednak PLK i wykonawca informują, że wyprzedzają kalendarz. Stan zaawansowania robót przekroczył już 50 procent. Między innymi wygodniej pasażerowie wsiadają już do pociągów w Zabrzegu. Wszystkie perony dostosowywane są do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Stosowane są m.in. windy oraz pochylnie. Montowane są nowe wiaty i ławki oraz czytelne oznakowanie. Dla zwiększenia bezpieczeństwa przewidziano monitoring.

Efektem wykonanych prac na odcinku Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg jest zapewnienie podroży z Czechowic-Dziedzic do Zabrzegu i dalej w stronę Zebrzydowic, Cieszyna lub Skoczowa. Wykonawca wymienił podtorze, tor, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

- Cieszę się z szybkiego postępu prac na przebudowywanym śląskim odcinku korytarza sieci bazowej Bałtyk – Adriatyk, ważnej transeuropejskiej linii kolejowej w Europie Środkowej. Zmodernizowany odcinek C-E 65 zapewni szybsze i wygodniejsze podróże pociągiem w regionie. Ponadto, międzynarodowy transport towarów między polskimi portami a Europą Południową zostanie znacznie usprawniony. Wspieranie rozwoju kolei w Polsce wpisuje się w priorytety Komisji Europejskiej dotyczące dekarbonizacji i ekologizacji transportu - mówi Morten Jensen, Head of Unit, CINEA.

Nowe perony, mosty wiadukty i tory

Obecnie na stacji Czechowice-Dziedzice budowany jest nowy peron oraz przygotowywany tor i sieć trakcyjna. Będą nowe przejścia pod torami na stacji oraz przy ul. Kolejowej. Po zakończeniu prac przy pierwszym peronie i udostępnieniu go podróżnym, prace przeniesione zostaną na drugi peron i sąsiednie tory. W Goczałkowicach Zdroju budowane są nowe perony oraz przejście podziemne. Szeroki zakres prac wymagał czasowego wyłączenia przystanku z obsługi.

Most nad Wisłą przejezdny w 2022 roku

Widać już konstrukcje nowego mostu nad Wisłą. To najbardziej widowiskowy element przedsięwzięcia. Zmodernizowano siedem obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukt nad DK 1 w Czechowicach i most nad rzeką Iłownicą. Prace obejmowały wymianę toru, sieci trakcyjnej oraz rozjazdów. Przebudowywana jest linia na odcinku Czechowice – Goczałkowice Zdrój oraz Czechowice – Zabrzeg. Wymieniane są tory, sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Przez most nad Wisłą między Goczałkowicami Zdrój a Czechowicami-Dziedzicami pociągi będą kursowały po dwóch torach położonych na osobnych trzyprzęsłowych konstrukcjach. Nowy obiekt zastąpi zlokalizowany w sąsiedztwie most, tworząc połączenie między stacją Czechowice-Dziedzice a przystankiem Goczałkowice Zdrój. Nowa przeprawa kolejowa zapewni bezpieczne podróże i przewóz towarów. Dodatkowo, dzięki przywróceniu pierwotnej lokalizacji mostu, zostanie zlikwidowany łuk torów, co pozwoli na podniesienie prędkości pociągów.

Nowym mostem pojedziemy 2022 roku. O bezpieczne kursowanie pociągów zadbają dyżurni ruchu w nowoczesnym lokalnym centrum sterowania, które planowane jest do uruchomienia na koniec 2021 roku.

- Efektem inwestycji będą sprawniejsze podróże na trasie z Katowic do Zebrzydowic i w Beskid Śląski. Inwestycja poprawi przepustowość kolejowych szlaków oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Linie kolejowe będą dostosowane do wymogów transeuropejskiej sieci transportowej. Projekt zapewnia wzrost konkurencyjności kolei względem innych środków transportu. Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h – mówi Arnold Bresch.

Zobacz galerię

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Co dalej z zakazem handlu w niedzielę?





Oddanych głosów: 686