Inwestycje i nieruchomości

Największa inwestycja kolejowa na Śląsku osiągnęła półmetek. 1000 pracowników dziennie na placu budowy (zdjęcia)

2021-06-18, Autor: tora

Warta 1,4 mld zł netto przebudowa węzła czechowickiego, największa obecnie inwestycja kolejowa w woj. śląskim, zbliża się do półmetka. - To bardzo trudny kontrakt – mówi Artur Popko, prezes Budimeksu, który realizuje inwestycję dla PKP PLK. Flagowym elementem jest nowy most na Wiśle. Ale podróżni zyskają lepsze warunki dostępu do pociągów w Czechowicach–Dziedzicach, Zabrzegu, Goczałkowicach Zdroju.

Reklama

W piątek 18 czerwca stan zaawansowania prac mieli okazję zobaczyć dziennikarze.

- Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmuje przebudowę ważnego śląskiego węzła kolejowego Czechowice–Dziedzice, w którym zbiegają się linie istotne dla ruchu regionalnego, międzywojewódzkiego oraz połączeń międzynarodowych. Dla pasażerów zwiększamy jakość dostępu do kolei na stacjach i przystankach, i szykujemy lepsze możliwości podróży. Zwiększą się również możliwości kolei, jako ekologicznego i bezpiecznego środka transportu na trasach europejskich i krajowych – powiedział dziś na konferencji prasowej Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Prezes Budimeksu: jeden z najtrudniejszych kontraktów

Inwestycję realizuje Budimex. Prezes przyznał, że to jeden z najtrudniejszych kontraktów realizowanych obecnie przez firmę. Obejmuje całkowitą wymianę 47 km torów, 56 km sieci trakcyjnej, 119 rozjazdów, 8 wiaduktów, 4 mosty, 3 przejazdy kolejowe, nowe Lokalne Centrum Sterowania Ruchem na stacji Czechowice – Dziedzice, stacje Czechowice – Dziedzice oraz przystanki w Goczałkowicach i Zabrzegu.

- Codziennie na placu budowy pracuje około 1000 pracowników. Współpracujemy też z 300 lokalnymi firmami, tak więc spore pieniądze zostają tutaj na miejscu – mówił Artur Popko, prezes zarządu firmy Budimex.

Jednocześnie przeprosił za wszystkie niedogodności związane z tak rozległą inwestycją, jak np. czasowe zamykanie dróg.

Inwestycja wg planów ma potrwać do września 2023 roku, jednak PLK i wykonawca informują, że wyprzedzają kalendarz. Stan zaawansowania robót przekroczył już 50 procent. Między innymi wygodniej pasażerowie wsiadają już do pociągów w Zabrzegu. Wszystkie perony dostosowywane są do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Stosowane są m.in. windy oraz pochylnie. Montowane są nowe wiaty i ławki oraz czytelne oznakowanie. Dla zwiększenia bezpieczeństwa przewidziano monitoring.

Efektem wykonanych prac na odcinku Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg jest zapewnienie podroży z Czechowic-Dziedzic do Zabrzegu i dalej w stronę Zebrzydowic, Cieszyna lub Skoczowa. Wykonawca wymienił podtorze, tor, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

- Cieszę się z szybkiego postępu prac na przebudowywanym śląskim odcinku korytarza sieci bazowej Bałtyk – Adriatyk, ważnej transeuropejskiej linii kolejowej w Europie Środkowej. Zmodernizowany odcinek C-E 65 zapewni szybsze i wygodniejsze podróże pociągiem w regionie. Ponadto, międzynarodowy transport towarów między polskimi portami a Europą Południową zostanie znacznie usprawniony. Wspieranie rozwoju kolei w Polsce wpisuje się w priorytety Komisji Europejskiej dotyczące dekarbonizacji i ekologizacji transportu - mówi Morten Jensen, Head of Unit, CINEA.

Nowe perony, mosty wiadukty i tory

Obecnie na stacji Czechowice-Dziedzice budowany jest nowy peron oraz przygotowywany tor i sieć trakcyjna. Będą nowe przejścia pod torami na stacji oraz przy ul. Kolejowej. Po zakończeniu prac przy pierwszym peronie i udostępnieniu go podróżnym, prace przeniesione zostaną na drugi peron i sąsiednie tory. W Goczałkowicach Zdroju budowane są nowe perony oraz przejście podziemne. Szeroki zakres prac wymagał czasowego wyłączenia przystanku z obsługi.

Most nad Wisłą przejezdny w 2022 roku

Widać już konstrukcje nowego mostu nad Wisłą. To najbardziej widowiskowy element przedsięwzięcia. Zmodernizowano siedem obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukt nad DK 1 w Czechowicach i most nad rzeką Iłownicą. Prace obejmowały wymianę toru, sieci trakcyjnej oraz rozjazdów. Przebudowywana jest linia na odcinku Czechowice – Goczałkowice Zdrój oraz Czechowice – Zabrzeg. Wymieniane są tory, sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Przez most nad Wisłą między Goczałkowicami Zdrój a Czechowicami-Dziedzicami pociągi będą kursowały po dwóch torach położonych na osobnych trzyprzęsłowych konstrukcjach. Nowy obiekt zastąpi zlokalizowany w sąsiedztwie most, tworząc połączenie między stacją Czechowice-Dziedzice a przystankiem Goczałkowice Zdrój. Nowa przeprawa kolejowa zapewni bezpieczne podróże i przewóz towarów. Dodatkowo, dzięki przywróceniu pierwotnej lokalizacji mostu, zostanie zlikwidowany łuk torów, co pozwoli na podniesienie prędkości pociągów.

Nowym mostem pojedziemy 2022 roku. O bezpieczne kursowanie pociągów zadbają dyżurni ruchu w nowoczesnym lokalnym centrum sterowania, które planowane jest do uruchomienia na koniec 2021 roku.

- Efektem inwestycji będą sprawniejsze podróże na trasie z Katowic do Zebrzydowic i w Beskid Śląski. Inwestycja poprawi przepustowość kolejowych szlaków oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Linie kolejowe będą dostosowane do wymogów transeuropejskiej sieci transportowej. Projekt zapewnia wzrost konkurencyjności kolei względem innych środków transportu. Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h – mówi Arnold Bresch.

Zobacz galerię

Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Jaką ocenę szkolną wystawicie ZUS, urzędom skarbowym czy sądom za pracę zdalną?







Oddanych głosów: 21