Polecamy na Śląsku

Nanotechnologia przeciw wirusom. Koleje Śląskie zabezpieczają pociągi dwutlenkiem tytanu

2020-07-03, Autor: tora

Koleje Śląski wprowadzają trwałe zabezpieczenia antybakteryjne i antywirusowe swojego taboru. Dzięki współpracy z Lumichem rozpoczęto proces pokrywania wszystkich ponad 60 pociągów powłoką TitanSolid™, bazującą na nanocząsteczkach dwutlenku tytanu.

Reklama

Po aplikacji nanocząsteczki na trwałe wiążą się one z podłożem, tworząc system powłok fotokatalitycznych, które uaktywniają się pod wpływem światła i w naturalnym procesie fizyko-chemicznym likwidują wirusy, bakterie, grzyby i pleśnie.

- TitanSolid™ jest w pełni bezpieczny dla ludzi i środowiska. Jego działanie oparte jest na procesach zachodzących w przyrodzie. Pod wpływem światła następuje reakcja utleniania, w wyniku której wirusy, bakterie, grzyby i inne drobnoustroje zmieniają się w dwutlenek węgla, wodę i proste jony nieorganiczne. W efekcie powierzchnia pozostaje niemal sterylna. Jednorazowa aplikacja zapewnia trwałość powłoki co najmniej przez rok, a jej właściwości aktywują się pod wpływem światła - zarówno słonecznego, jak i sztucznego(np. LED, żarówka bez udziału światła UV). W rezultacie, użycie TitanSolid™ uwalnia od konieczności uciążliwej i kosztownej dezynfekcji, stanowiąc trwałe zabezpieczenie przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne. Powłoka jest bowiem odporna nie tylko na dotykanie, ale też mycie z użyciem tradycyjnych środków. Szkodliwie działają na nią wyłącznie preparaty na bazie chloru – wyjaśnia Jacek Zołociński, prezes zarządu Lumichem. 

Tytan - sprawdzał się w pokarmach, sprawdza się w pociągach

TitanSolid™ w ostatnich latach wykorzystywany był głównie w przemyśle spożywczym. W związku z pandemią koronawirusa i zwiększonymi wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa higienicznego znajduje coraz szersze zastosowanie w innych branżach, a także obiektach użyteczności publicznej, biurach czy fabrykach. Sam dwutlenek tytanu znany i stosowany jest od lat 70-tych ubiegłego wieku. Jednak wprowadzony kilka lat temu TitanSolid™ jest jedynym preparatem na świecie, który regeneruje swoje właściwości naturalnej dezynfekcji nie tylko pod wpływem światła słonecznego, ale także sztucznego bez żadnego udziału UV w całym widmie światła widzialnego. Jest to wynikiem połącznia połączenia unikatowej receptury koloidu dwutlenku tytanu z technologią lumiboost. 

Po aplikacji TitanSolid™ nanocząsteczki dwutlenku tytanu wnikają w strukturę powierzchni, tworząc trwałą powłokę o właściwościach samodezynfekujących, która utrzymują się przez minimum 12 miesięcy nawet na powierzchniach o dużej intensywności eksploatacyjnej, jak klamki czy włączniki. Nanocząsteczki TitanSolid™, oprócz właściwości antywirusowych i antybakteryjnych, oczyszczają także powietrze, neutralizują zapachy i likwidują lotne związki organiczne (LZO). Nie wnikają przy tym do organizmu i są całkowicie bezpieczne dla zdrowia ludzi i środowiska. TitanSolid™ jest bezwonny, bezbarwny i całkowicie niewidoczny dla oka. Nie zmienia struktury i koloru powierzchni. Jego obecność i aktywność jest okresowo potwierdzana w specjalistycznych testach kontrolnych. TitanSolid™ można stosować na wszystkich rodzajach podłoża: szkle, stali, plastiku, ceramice, tekstyliach, akrylu, betonie czy drewnie.

Lumichem jest wyspecjalizowanym producentem wyrobów wykorzystujących dwutlenek tytanu, opartych na unikatowych recepturach. Pozwalają one osiągać wyjątkowe właściwości pokrytych nimi powierzchni. TitanSolid™ w połączeniu z Lumiboost tworzy struktury przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne aktywujące się pod wpływem światła słonecznego i sztucznego. TitanSolid Structure znajduje zastosowanie na budynkach, obiektach przemysłowych, tworząc samoczyszczącą się powłokę, posiadającą dodatkowo działanie oczyszczające powietrze i antybakteryjne. TitanSolid Solar wspomaga działanie baterii słonecznych, zwiększając ich wydajność nawet o 30%.

Nowe pociągi Kolei Śląskich

Tymczasem Koleje Śląskie pochwaliły się nowym nabytkiem. Podczas niedawnej konferencji Koleje Śląskie zaprezentowały ostatniego Elfa II, który zamyka realizację umowy z dostawcą - fabryka Pesa w Bydgoszczy.

W konferencji prasowej uczestniczyli: Jakub Chełstowski, marszałek Województwa Śląskiego, Izabela Domogała, członek zarządu Województwa Śląskiego oraz Aleksander Drzewiecki, prezes Kolei Śląskich.

- To ważny dzień dla Kolei Śląskich. Jestem pewien, że dwa nowe składy wzmocnią potencjał przewoźnika. Stawiamy na bezpieczny i ekologiczny transport. Mimo trudnej sytuacji związanej z COVID-19 Koleje Śląskie odbudowują potencjał, a nowoczesne składy zwiększą bezpieczeństwo i komfort podróży – przekonywał marszałek Jakub Chełstowski.

Z kolei Izabela Domagała, członek Zarządu Województwa Śląskiego podkreślała, że nowe Elfy są inwestycją w rozwój regionu i wyrazem troski o środowisko.

- Podróżowanie koleją jest alternatywą dla samochodów, dzięki temu możemy oddychać czystszym powietrzem. Każdy nowy skład to nowe możliwości i nowe kierunki, które śląski przewoźnik może obsługiwać – dodała.

Nowy skład to trójczłonowy, elektryczny zespół trakcyjny wyprodukowany dla Kolei Śląskich przez PESA Bydgoszcz SA. Pojazd Elf drugiej generacji posiada 154 miejsca stojące i 114 siedzących. Jest przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ma przyciemniane szyby, przewijak, pojemniki na pieluchy, specjalne uchwyty do mocowania rowerów, klimatyzację, gniazdka elektryczne, toaletę próżniową w układzie zamkniętym i energooszczędne oświetlenie LED.

W nowym Elfie II jest również zamykana przestrzeń dla kierownika pociągu, m.in. z zabudowanym mikrofonem umożliwiającym wygłaszanie komunikatów dla podróżnych oraz monitorem umożliwiającym podgląd z kamer wewnętrznych. Elf II posiada interkom zapewniający komunikację podróżnych z maszynistą. Pojazd wyposażony jest również w specjalny system „parkingowy” oraz urządzenia sterowania ETCS i łączności GSM-R. Zainstalowano w nim też wizyjny i dźwiękowy system informacji pasażerskiej powiadamiający o trasie przejazdu.

- Wracamy do normalności. Chcemy się rozwijać, myślimy już o nowej siatce połączeń. Prezentowany pociąg może rozpędzić się do 160 km/h, warto przypomnieć, że w Kolejach Śląskich nowe składy stanowią 75 proc. całego taboru. W związku z utrudnieniami drogowymi w kierunku Tychów zwiększamy dostępność miejsc w naszych pociągach dla podróżujących w tamte rejony – powiedział prezes Kolei Śląskich, Aleksander Drzewiecki.

Inwestycja za grube miliony

Jak dowiadujemy się w biurze prasowym Kolei Śląskich, w sumie w ramach umowy dostarczono 21 szt. pojazdów ELF II. Łączny koszt wszystkich pojazdów to 255 890 000,00 zł netto.

Obecnie Koleje Śląskie w swojej dyspozycji mają ponad 60 pojazdów - sześciu producentów:

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN75 - "FLIRT"

212 miejsc siedzących
284 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN76 - "ELF"

200 miejsc siedzących
250 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny 27WEb - "ELF"

282 miejsc siedzących
270 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny 22WEd - "ELF 2"

190 miejsc siedzących
150 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny 21WEa - "ELF 2"

154 miejsc siedzących
114 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny 34WEa - "ELF 2"

102 miejsc siedzących
86 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny 14WE

186 miejsc siedzących
195 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny 35WE - "IMPULS"

282 miejsc siedzących
319 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny 36WEa - "IMPULS"

156 miejsc siedzących
120 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57AKŚ

168 miejsc siedzących
195 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57KM

204 miejsc siedzących
195 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Uchwyty na rowery
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN71AKŚ

256 miejsc siedzących
260 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Spalinowy Autobus Szynowy typu 221M - SA138

182 miejsc siedzących
210 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57

188 miejsc siedzących
195 miejsc stojących
Toaleta

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Płaca minimalna w 2021 roku powinna:





Oddanych głosów: 45