Tomasz Myszkowski – Prezes Zarządu spółki Automatikon z Bielska-Białej systemami parkingowymi i parkomatami zajmuje się już 20 lat. Bardzo szybko zdecydował się na własną działalność w tym zakresie. Jest człowiekiem niesłychanie energicznym o wszechstronnych zainteresowaniach. Uwielbia morze, góry oraz aktywnie uprawia piłkę nożną i tenis. W wywiadzie przybliża działalność spółki.
Jesteśmy firmą specjalistyczną działającą na rynku od 2012 roku. Zajmujemy się projektowaniem, dostawą, montażem, naprawą i konserwacją systemów parkingowych, parkomatów oraz biletomatów. Współpracujemy w zakresie dostaw urządzeń i części z największymi odbiorcami z branży IT.
Zatrudniamy wysokiej klasy specjalistów, dysponujących unikalną wiedzą i doświadczeniem. Od wielu lat specjalizujemy się w produkcji parkomatów zasilanych solarnie oraz systemami parkingowymi. W naszym portfolio znajdują się rozwiązania dla każdego parkingu: otwartego i zamkniętego, od tych najmniejszych, poprzez parkingi hotelowe, szpitalne, aż po wielkie powierzchnie przy galeriach handlowych i lotniskach.
Całkiem nowym kierunkiem naszej działalności jest wsparcie operatorów dystrybucji biletów poprzez dostarczanie im produktów umożliwiających automatyczną sprzedaż. Projektujemy i produkujemy biletomaty stacjonarne i solarne, przeznaczone do sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Wszystkie nasze produkty są zintegrowane ze Śląską Kartą Usług Publicznych.
Jaki był kluczowy moment w firmie i kiedy nastąpił?
Wydaje mi się, że takim momentem była decyzja o przebranżowieniu spółki, która produkowała wyłącznie systemy parkingowe. Jej efektem było wprowadzenie nowych produktów z nieznanego nam obszaru komunikacji miejskiej: biletomaty stacjonarne, biletomaty mobilne oraz parkomaty zasilane solarnie. Tu znaleźliśmy niszę na rynku.
Na tą chwilę jesteśmy jedyną krajową firmą oferującą tak szeroki wachlarz produktów: biletomaty stacjonarne, mobilne, oraz parkomaty i systemy parkingowe. Nasze rozwiązania wpisują się w trend rozwoju infrastruktury miejskiej z obszaru Smart City.
Jakie są topowe produkty państwa firmy?
Naszymi sztandarowymi produktami są parkomat solarny oraz biletomat stacjonarny zintegrowany z Kartą ŚKUP. Aktualnie pracujemy nad absolutną nowością, jaką są biletomaty solarne działające bez zasilania 230V. Będą to jedyne w Europie automaty do sprzedaży biletów w takiej technologii. Tym pomysłem zainteresowaliśmy już Zarząd Transportu Metropolitarnego na Śląsku.
Ile rekrutacji przeprowadzacie w ciągu roku?
Średnio w roku przeprowadzamy około 4-5 osób rekrutacji. Taki poziom pozwala nam na utrzymanie wysokiej jakości usług oraz rozwój nowych produktów i technologii.
Pracowników na jakie stanowiska zatrudniacie najczęściej?
Najczęściej poszukujemy elektroników i programistów. To baza naszej działalności. Na wyższe stanowiska staramy się wyłaniać pracowników w ramach wewnętrznej rekrutacji. W ten sposób zapewniamy pracownikom możliwości rozwoju, utrzymując wciąż wysokie kompetencje osób, które znają specyfikę naszych produktów.
Jakimi kanałami jest prowadzony proces rekrutacji?
Przede wszystkim przez ogłoszenia w internecie. Szanujemy też więzi rodzinne i społeczne. Zdarza się, że pracują u nas bracia, siostry czy koledzy z drużyny piłkarskiej. Nasi pracownicy spędzają z sobą bardzo dużo czasu, więc ważne jest żeby się dogadywali.
Czy firma zatrudnia praktykantów, stażystów?
Tak, chociaż nie w tradycyjnym znaczeniu. Często nasi pracownicy jeszcze się uczą, gdy rozpoczynają pracę w naszej firmie. Jeśli to możliwe, dajemy im możliwość zaliczenia obowiązkowych praktyk u nas. Zdarza się też, że zatrudniamy stażystów na czas wakacji. Jeśli obydwie strony są zadowolone, zazwyczaj wracają do nas po zakończeniu edukacji.
Jaka jest misja firmy?
Chociaż nigdy nie została ona oficjalnie sformułowana to podejrzewam, że każdy z naszych pracowników wie jak mogłaby ona brzmieć. Jesteśmy nastawieni na pokazywanie wysokiej polskiej jakości usług w branży urządzeń parkingowych i biletomatów.
Żeby nie zanudzać… Dla użytkownika najważniejsza jest wygoda. Dla inwestora - w tym przypadku zakładów komunikacji miejskiej - ważna jest cena automatu. Dzięki zastosowaniu zasilania solarnego automat jest tańszy w zakupie i użytkowaniu (brak przyłączy elektrycznych - a czasem nie ma możliwości doprowadzenia zasilania do automatu).
Automat solarny jest zdecydowanie mniej skomplikowany w budowie, a co za tym idzie zdecydowanie tańszy w zakupie i eksploatacji. Dzięki temu inwestor może zakupić większą liczbę automatów tudzież zyskać możliwość sprzedaży biletów w miejscach gdzie dotąd nie było to możliwe z uwagi na niedostateczną infrastrukturę.
Co wyróżnia państwa produkty od konkurencji?
Jakość, tempo pracy i elastyczność, a to wszystko dzięki naszej kadrze, niekorporacyjnemu charakterowi firmy i wypracowanemu przez lata systemowi szkoleń. Nasi pracownicy są naszą siłą i wizytówką, staramy się więc zapewnić im jak najlepsze narzędzia i wiedzę, abyśmy mogli być dumni z efektów ich ciężkiej pracy. Możemy podejmować się każdego wyzwania w naszej branży. Jesteśmy nastawieni na innowacje.
Jakie są główne wyzwania dla państwa branży?
Nasze wyzwania to wyzwania naszych głównych klientów. Ciągła urbanizacja i coraz gęstsze zaludnienie w miastach powodują, że dotychczasowe rozwiązania stają się mało efektywne. Naprzeciw takim wymaganiom wychodzą systemy automatycznej obsługi klienta.
Staramy się dostarczać systemy, które nie tylko odpowiadają na potrzeby naszych klientów, ale również kreować nowe kierunki rozwoju automatów. Biletomat solarny, nad którym obecnie pracujemy jest takim przykładem, bo stwarza zupełnie nowe możliwości sprzedaży biletów, dotąd zupełnie niedostępne. Można powiedzieć, że tworzy zupełnie nowy kanał dystrybucji.
Oczywiście branża wymaga określonych standardów produktów - każdy automat dziś już powinien być zarządzany zdalnie, musi spełniać normy, być bezpieczny. Rynek wymusza jednak wprowadzanie wciąż nowych rozwiązań technicznych i wciąż zmienia wektory technologiczne – dziś np. oprócz niezawodności urządzeń klienci zwracają uwagę na aspekty proekologiczne, użyteczność dla klienta końcowego. Wiąże się to z ciągłym poszukiwaniem nowych rozwiązań dla istniejących produktów.
Dziękujemy za rozmowę.
Tagi: automatikon, parkomat