Analitycy rynku paliw nie mają wątpliwości: paliwa zdrożeją, na początek o 40-50 groszy na litrze. Wszystko z powodu wdrożenia w Polsce unijnej regulacji ETS2, która sprzedawców benzyny (ale też gazu czy węgla) obciąży dodatkową opłatą za emisję dwutlenku węgla. W praktyce oznacza to, że dostawcy paliw będą musieli zapłacić swoisty podatek od swoich wyrobów.
Przypomnijmy: unijna regulacja ETS2 wejdzie w Polsce w życie w 2027 roku i obejmie: ogrzewanie indywidualne i z małych ciepłowni, gaz do gotowania i podgrzewania wody oraz paliwa do samochodów.
Szczegółowo na ten temat pisaliśmy miesiąc temu, szukając odpowiedzi na pytania: jak realnie regulacja wpłynie na koszty życia Polaków i ile więcej - po jej wprowadzeniu - zapłaci za życie w Polsce przeciętna rodzina.
Z pomocą przyszedł raport przygotowany przez Wandę Buk i Marcina Izdebskiego, ekspertów Fundacji Republikańskiej, którzy przygotowali nawet specjalny kalkulator <<ETS2: ceny paliw, węgla, gazu ziemnego - w górę. Sprawdź o ile więcej zapłacisz za ogrzewanie i transport od 2027 roku>>.
Temat nie cichnie, nad nieuchronnymi skutkami wprowadzenia nowej regulacji pochylają się analitycy rynku paliw. Te skutki to nieuniknione podwyżki, bo zgodnie z dyrektywą ETS2, zarówno paliwa do ogrzewania, jak i do transportu będą obciążone nową opłatą związaną z emisjami dwutlenku węgla. Nie jest to zwykły podatek, a opłata od uprawnień do emisji CO2.
W rozmowie z "Rzeczpospolitą" Ministerstwo Klimatu i Środowiska potwierdziło, że pracuje nad przepisami wdrażającymi system w Polsce, a gotowy projekt ma przedstawić najprawdopodobniej we wrześniu.
Wprowadzenie regulacji będzie uzależnione od rodzajów paliw – ciekłych, gazowych czy stałych – oraz od specyfiki rynku. Dodatkowo, wpływy z nowej daniny trafią do unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego, który ma na celu wsparcie w modernizacji systemów grzewczych oraz poprawę efektywności energetycznej - wyjaśniają analitycy e-petrol.pl.
Jak zauważa na łamach "Rz" Leszek Wiwała, prezes i dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, skutek nowych obowiązków i tak będzie podobny do podatku.
Jego zdaniem, unijne regulacje przez pierwsze dwa lata obowiązywania nowego systemu zapewnią limit 45 euro za tonę CO2, co spowoduje wzrost cen paliwa o 40 groszy na litrze. Potem ten efekt cenowy może być znacznie większy.
Analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, a także Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami przewidują, że od tony węgla trzeba będzie zapłacić ponad 500 zł nowej opłaty, zaś od litra oleju napędowego – od 40 do 50 groszy.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
PGG: wstrząs w kopalni Marcel. Nie żyje 34-letni górnik
4381JSW. Po wypadku w kopalni Knurów-Szczygłowice: zmarł trzeci poparzony górnik
1662Czują się pominięci i oszukani przedwyborczymi obietnicami ws. CPK. „PiS był jaki był, ale przynajmniej istniał jakiś dialog”
1326Obawy polskich przedsiębiorców - rozdźwięk między świadomością zagrożeń a działaniem
1028"Nie uciekniemy od trudnych pytań". Związkowcy pytają o prawdę ws. kondycji JSW
976Nowe cła Donalda Trumpa – globalne konsekwencje dla USA, Chin, UE i Polski
+3 / -0Diabeł tkwi w szczegółach. Węglowe spółki mają 44 uwagi do projektu nowelizacji ustawy górniczej
+3 / -0Nowy plan gospodarczy Donalda Tuska – co przyniesie poniedziałkowa zapowiedź?
+2 / -0PGG połączy Bielszowice z Halembą, pracownicy zadają pytania. Rusza Punkt Konsultacji
+2 / -0Daniel O. z zarzutami. Były prezes JSW stanie przed sądem
+2 / -0Nowy plan gospodarczy Donalda Tuska – co przyniesie poniedziałkowa zapowiedź?
0PGG prowadzi ważne rozmowy z gminami górniczymi. Chodzi o transformację
0PGG połączy Bielszowice z Halembą, pracownicy zadają pytania. Rusza Punkt Konsultacji
0VII Spotkanie Biur Rachunkowych na Śląsku – Kluczowe Wydarzenie dla Branży Księgowej
0Śląska KAS zlikwidowała największą drukarnię podrabianych opakowań papierosów w Europie
0