Polecamy na Śląsku

Naziemne metro do Pyrzowic – co mówią miasta i zarządca lotniska?

2019-11-21, Autor: Tomasz Raudner

Śmiała wizja firmy Bombardier połączenia miast województwa śląskiego z portem lotniczym w Pyrzowicach naziemnym metrem spotkała się z ogromnym zainteresowaniem naszych czytelników. A co mówią na ten temat przedstawiciele Katowic i Sosnowca oraz Górnosląskiego Towarzystwa Lotniczego zarządzającego lotniskiem?

Reklama

Przypomnijmy krótko. Bombardier Polska, krajowy oddział kanadyjskiego koncernu produkującego samoloty, pociągi, systemy metra zaproponował zbudowanie kolei typu monorail, która mogłaby połączyć aglomerację śląską z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach.

- Propozycją Bombardiera jest metro naziemne na estakadzie. Spełnia wymogi ekologii, jest ciche, bo porusza się na gumowych kołach, przewiezie porównywalną ilość pasażerów do metra. Nie wymaga długiego czasu budowy, nie nastręcza tym samym problemów mieszkańcom, nie powoduje kolizji z istniejącym transportem autobusowym i tramwajowym – wyjaśniał Sławomir Nalewajka, prezes firmy Bombardier Transportation Polska Sp. z o.o.

Metro w centrum Katowic

Na przedstawionej animacji widać, jak pociąg na estakadzie wyjeżdża z Dworca Kolejowego w Katowicach, następnie przemierza nad ul. 3 Maja, Rynkiem w stronę Spodka, następnie skręca w kierunku Siemianowic Śląskich. Jeśli to przegapiliście, zobaczcie jeszcze raz:

Samorządowcy z rezerwą o propozycji Bombardiera

Przedstawiciele samorządów podchodzą do propozycji Bombardiera z rezerwą.

- Zbyt mało wiemy o przedstawionym przez firmę Bombarider wariancie by szczegółowo o nim opowiadać. Jedno jest pewne – nie rozwiązuje najważniejszego z naszego punktu widzenia problemu, a mianowicie bezpośredniego połączenia na linii Sosnowiec-Katowice – mówi Rafał Łysy, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Sosnowca.

Jeszcze bardziej wstrzemięźliwy głos płynie z Katowic:

- Traktujemy to jako chęć wywołania dyskusji o wadze transportu publicznego. Projekty skłaniają do rozmowy, natomiast nie ma możliwości realizacji takiej inwestycji w środku przebudowanego rynku, zresztą jak widać na wizualizacji – kolidowałaby z liniami tramwajowymi – mówi Ewa Lipka, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Katowice.

Katowice Airport: metro przyczynkiem do dyskusji

Zdaniem Piotra Adamczyka, PR Managera Katowice Airport koncepcja Bombardiera jest ciekawym punktem wyjścia do rozmowy o skomunikowaniu lotniska.

- Przedstawiona przez Bombardiera wizja kolei jednoszynowej pomiędzy Katowicami a pyrzowickim lotniskiem, jest ciekawym przyczynkiem do dyskusji na temat planów skomunikowania Katowice Airport z miastami konurbacji śląsko-dąbrowskiej za pomocą transportu szynowego. To szczególnie istotne z perspektywy dynamicznego rozwoju portu - mówi Piotr Adamczyk.

Przedstawiciel lotniska mówi, że z każdym rokiem z siatki połączeń pyrzowickiego portu korzysta więcej pasażerów. - W 2019 roku będzie ich około 4,85 mln, a w przyszłym nawet 5,5 mln. Rośnie przewozów towarów, rozwijają się usługi obsługi technicznej samolotów, w ciągu dwóch-trzech lat powstanie baza paliwowa. Rozwój wiąże się ze wzrostem zatrudnienia. Już teraz w ponad 50 różnych firmach i instytucjach państwowych prowadzących działalność na terenie Katowice Airport zatrudnionych jest około 4 tysięcy osób.

Dobre skomunikowanie za pomocą kolei, pozwala łatwiej pozyskiwać pracowników na coraz bardziej konkurencyjnym rynku pracy. Aktualnie trwa realizacja przedsięwzięcia związanego z rewitalizacją linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie, to bez wątpienia ważna inwestycja, która pomoże w rozwoju pyrzowickiego lotniska. Wierzymy, że to nie jedyny projekt kolejowy, który swoim zasięgiem obejmie port i że w przyszłości powstania szybka linia, łącząca niemalże bezpośrednio Katowice z Pyrzowicami – dodaje Piotr Adamczyk.

Metro w metropolii na dalszym planie

Bombardier zaprezentował wizję metra podczas spotkania na Politechnice Śląskiej. Wspominamy o tym nie bez przyczyny. Otóż politechnika na zlecenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii opracowała koncepcję Kolei Metropolitalnej. Jednym z ujętych wariantów Kolei jest właśnie naziemne metro. Jak się okazuje - nie najważniejszym.

Rafał Łysy wyjaśnia, że koncepcja Kolei Metropolitalnej zawiera cztery warianty rozwoju transportu szynowego na terenie GZM. Metro jest na liście, ale nie na pierwszym miejscu.

- Tam też jest pomysł budowy monorail, ale znajduje się on w dalszych wariantach prac. Szacunkowy koszt to ponad 4,2 mld zł. Jej powstanie jest uzależnione od rozwoju lotniska w Pyrzowicach – musi obsługiwać co najmniej 10 mln pasażerów rocznie. Na ten moment najważniejsze jest rozpoczęcie prac nad tym, by kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru – budowa nowych torowisk, stacji, zakup nowych pociągów. Docelowo w wariancie 0 pociągi mają kursować co ok. 15 minut - mówi rzecznik prasowy UM Sosnowiec.

Zaznacza, że koncepcja GZM odpowiada na najważniejsze pytanie: w jaki sposób transport szynowy powinien rozwijać się w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. - Zawiera cztery warianty rozwoju kolei – od podstawowego do najbardziej rozbudowanego (monorail). Na jej realizację potrzebne są większe nakłady finansowe. Wdrożenie takiego rozwiązania powinno być jednak poprzedzone aktualizacją koncepcji Kolei Metropolitalnej z uwzględnieniem: zmian w zachowaniach komunikacyjnych mieszkańców Metropolii, zainicjowanych procesem rozwoju Kolei Metropolitalnej; zmian w strukturze potrzeb transportowych, wynikających ze zmian w zagospodarowaniu przestrzennym obszaru GZM oraz zjawisk demograficznych. Naziemne lekkie metro jest na obecnym etapie systemem alternatywnym do proponowanych wariantów Kolei Metropolitalnej – dodaje przedstawiciel Sosnowca.

Czy Waszym zdaniem jest szansa na budowę naziemnego metra w woj. śląskim?

Oceń publikację: + 1 + 12 - 1 - 9

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~lokalny 2019-11-22
    12:25:07

    11 0

    Tak myślałem. Na wizualizacjach i animacja się kończy. Nie ma grama fantazji w naszych urzędnikach.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 694