Wiadomości

Nextbike Polska złożyła wniosek o upadłość. Czy to koniec rowerów miejskich w Metropolii?

2020-05-21, Autor: Tomasz Raudner

Nextbike Polska, operator systemów rowerów miejskich w pięciu miastach Metropolii GZM, także w Pszczynie i Częstochowie, jest zagrożony niewypłacalnością. Firma złożyła wniosek o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego. Celem jest umożliwienie dalszego funkcjonowania roweru miejskiego w Polsce.

Reklama

Pandemia odcięła Nextbike od dochodów

Firma wyjaśnia w komunikacie, że zagrożenie niewypłacalnością to efekt pandemii wirusa SARS-CoV-2. Spowodowało to nagłe i niemożliwe do przewidzenia negatywne skutki finansowe dla spółki. Nextbike Polska S.A., podobnie jak wiele innych firm z branży transportowej, boryka się obecnie z gwałtownym spadkiem przychodów w związku z obowiązującym do 1 kwietnia do 5 maja br. zakazem korzystania przez użytkowników z rowerów miejskich.

Co dalej z rowerami w woj. śląskim?

Firma jest operatorem siedmiu systemów roweru miejskiego w woj. śląskim: w Chorzowie, Częstochowie, Katowicach, Pszczynie, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu i w Tychach. Dodatkowo Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zawarła z firmą umowę na integrację wypożyczalni rowerów, dzięki której rowerzysta wypożyczając rower w Katowicach, Chorzowie, Sosnowcu, Tychach czy Siemianowicach, może go zostawić w którymkolwiek z tych miast. W tym roku w maju rozpoczął się drugi sezon zintegrowanego roweru metropolitalnego. Zatem, co dalej?

– Dla naszych użytkowników nic się nie zmienia. Rowery miejskie w 39 systemach w Polsce będą funkcjonowały normalnie. Zarówno nam, jak i naszym wierzycielom oraz miastom, zależy na tym, żeby rower miejski, który stał się symbolem sukcesu, nowoczesności i ekologii, przetrwał zawirowania spowodowane pandemią i mógł dalej się rozwijać. Liczymy na wsparcie i współpracę władz miejskich tak, aby rower nie stał się pierwszą biznesową ofiarą pandemii w transporcie publicznym w Polsce – zapewnia Paulina Wójcicka z biura prasowego Nextbike Polska S.A.

Spokojny jest też Marcin Dworak, oficer rowerowy Metropolii GZM.

- Restrukturyzacja to standardowa procedura przewidziana w kodeksie handlowym w sytuacji zagrożenia niewypłacalnością. Nie musi oznaczać zagrożenia dla bieżącego działania spółki. Z tego co wiem celem postępowania jest zapewnienie funkcjonowania systemu roweru miejskiego na terenie całej Polski, a w tym w 5 miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i stworzenie harmonogramu współpracy z wierzycielami. Nasza umowa dotycząca integracji systemów roweru miejskiego Nextbike na terenie GZM jest konsekwencją umów, jakie miasta podpisały z operatorem. Minimalna ilość miast w otwartym systemie to cztery. Zatem jeśli na terenie GZM funkcjonują cztery systemy Nextbike, działa również umowa o integracji – mówi Marcin Dworak.

Restrukturyzacja - szansa na porozumienie z wierzycielami

Zarząd Nextbike uważa, że przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego daje realne szanse na dojście do porozumienia z wierzycielami, w tym z bankami finansującymi spółkę oraz pozwoli na ustalenie nowych zasad spłat zobowiązań spółki. Zawarcie układu z wierzycielami pozwoli na odsunięcie w czasie płatności aż do momentu powrotu do normalnego funkcjonowania systemów rowerowych po pandemii wirusa SARS-CoV-2.

Jednocześnie spółka zachowuje zdolność do realizowania bieżących zobowiązań, co pozwala na dalsze wykonywanie umów na obsługę systemów rowerowych. Przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego i zawarcie układu z wierzycielami ma na celu zapobieżenie pogorszeniu sytuacji finansowej spółki, jej niewypłacalności oraz ogłoszenia jej upadłości. To wszystko, zdaniem spółki, pozwoli na utrzymanie płynności finansowej, a także obsługi systemów rowerów miejskich w 39 systemach.

Korzystacie z rowerów miejskich?

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.