Wiadomości

Nextbike Polska złożyła wniosek o upadłość. Czy to koniec rowerów miejskich w Metropolii?

2020-05-21, Autor: Tomasz Raudner

Nextbike Polska, operator systemów rowerów miejskich w pięciu miastach Metropolii GZM, także w Pszczynie i Częstochowie, jest zagrożony niewypłacalnością. Firma złożyła wniosek o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego. Celem jest umożliwienie dalszego funkcjonowania roweru miejskiego w Polsce.

Reklama

Pandemia odcięła Nextbike od dochodów

Firma wyjaśnia w komunikacie, że zagrożenie niewypłacalnością to efekt pandemii wirusa SARS-CoV-2. Spowodowało to nagłe i niemożliwe do przewidzenia negatywne skutki finansowe dla spółki. Nextbike Polska S.A., podobnie jak wiele innych firm z branży transportowej, boryka się obecnie z gwałtownym spadkiem przychodów w związku z obowiązującym do 1 kwietnia do 5 maja br. zakazem korzystania przez użytkowników z rowerów miejskich.

Co dalej z rowerami w woj. śląskim?

Firma jest operatorem siedmiu systemów roweru miejskiego w woj. śląskim: w Chorzowie, Częstochowie, Katowicach, Pszczynie, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu i w Tychach. Dodatkowo Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zawarła z firmą umowę na integrację wypożyczalni rowerów, dzięki której rowerzysta wypożyczając rower w Katowicach, Chorzowie, Sosnowcu, Tychach czy Siemianowicach, może go zostawić w którymkolwiek z tych miast. W tym roku w maju rozpoczął się drugi sezon zintegrowanego roweru metropolitalnego. Zatem, co dalej?

– Dla naszych użytkowników nic się nie zmienia. Rowery miejskie w 39 systemach w Polsce będą funkcjonowały normalnie. Zarówno nam, jak i naszym wierzycielom oraz miastom, zależy na tym, żeby rower miejski, który stał się symbolem sukcesu, nowoczesności i ekologii, przetrwał zawirowania spowodowane pandemią i mógł dalej się rozwijać. Liczymy na wsparcie i współpracę władz miejskich tak, aby rower nie stał się pierwszą biznesową ofiarą pandemii w transporcie publicznym w Polsce – zapewnia Paulina Wójcicka z biura prasowego Nextbike Polska S.A.

Spokojny jest też Marcin Dworak, oficer rowerowy Metropolii GZM.

- Restrukturyzacja to standardowa procedura przewidziana w kodeksie handlowym w sytuacji zagrożenia niewypłacalnością. Nie musi oznaczać zagrożenia dla bieżącego działania spółki. Z tego co wiem celem postępowania jest zapewnienie funkcjonowania systemu roweru miejskiego na terenie całej Polski, a w tym w 5 miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i stworzenie harmonogramu współpracy z wierzycielami. Nasza umowa dotycząca integracji systemów roweru miejskiego Nextbike na terenie GZM jest konsekwencją umów, jakie miasta podpisały z operatorem. Minimalna ilość miast w otwartym systemie to cztery. Zatem jeśli na terenie GZM funkcjonują cztery systemy Nextbike, działa również umowa o integracji – mówi Marcin Dworak.

Restrukturyzacja - szansa na porozumienie z wierzycielami

Zarząd Nextbike uważa, że przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego daje realne szanse na dojście do porozumienia z wierzycielami, w tym z bankami finansującymi spółkę oraz pozwoli na ustalenie nowych zasad spłat zobowiązań spółki. Zawarcie układu z wierzycielami pozwoli na odsunięcie w czasie płatności aż do momentu powrotu do normalnego funkcjonowania systemów rowerowych po pandemii wirusa SARS-CoV-2.

Jednocześnie spółka zachowuje zdolność do realizowania bieżących zobowiązań, co pozwala na dalsze wykonywanie umów na obsługę systemów rowerowych. Przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego i zawarcie układu z wierzycielami ma na celu zapobieżenie pogorszeniu sytuacji finansowej spółki, jej niewypłacalności oraz ogłoszenia jej upadłości. To wszystko, zdaniem spółki, pozwoli na utrzymanie płynności finansowej, a także obsługi systemów rowerów miejskich w 39 systemach.

Korzystacie z rowerów miejskich?

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Jak formę pracy wolisz bardziej?




Oddanych głosów: 199