W sobotę 5 listopada w Katowicach odbył się protest pod hasłem: „Nie dla CPK!”. Organizatorzy i uczestnicy manifestowali swój sprzeciw dla inwestycji CPK ingerującej w prywatne działki.
W sobotę 5 listopada w Katowicach odbyło się zapowiadane zgromadzenie publiczne, organizowane przez Stowarzyszenie "Tak dla naszej przyszłości".
Celem manifestacji było "Wyrażenie protestu i sprzeciwu dla inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego i Kolei Dużych Prędkości, w szczególności proponowanych przebiegów korytarza kolejowego linii KDP 170 Katowice- Granica Państwa/Ostrawa oraz wyrażenie sprzeciwu wobec procedowanych przepisów wywłaszczeniowych - UGN, jak też innych projektów ustaw w tym projektu ustawy o ochronie ludności i zapobieganiu klęski żywiołowej".
Przypomnijmy, jak podkreślają włodarze Katowic, miasto chce rozwoju Kolei Dużych Prędkości, ale w śladzie istniejących linii kolejowych. Podobne stanowisko mają Tychy, Mikołów, Wyry i Łaziska Górne.
Już na początku roku prezydent Marcin Krupa, podkreślał, że – jako miasto – Katowice będą dbać o interes mieszkańców w związku z planowaną inwestycją jaką jest CPK i Kolej Dużych Prędkości. Organizatorzy i uczestnicy manifestowali dziś sprzeciw dla inwestycji, ingerującej w prywatne działki.
Jako społeczność Katowic powinniśmy mieć wpływ na to, co się będzie działo w naszym mieście. Rozwój kolei w naszym regionie i samych Katowicach jest ważny – ale może następować wyłącznie z poszanowaniem praw katowiczan. Dlatego proponujemy, by rozwój Kolei Dużych Prędkości chroniąc interes mieszkańców oprzeć na istniejących śladach kolejowych – mówił przed protestem Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Dodał, że ważne jest wspólne stanowisko w tej sprawie kilku gmin.
Protest rozpoczął się - zgodnie z planem - w sobotę o godzinie 12:00 na Placu Wolności w Katowicach.
Jesteśmy tutaj, żeby bronić naszego spokoju, naszych domów, naszych rodzin. Ale tak naprawdę jesteśmy tutaj dla wszystkich tych, którzy nie mają świadomości, nie mają czasu albo po prostu nie wiedzą o tym, co się w naszym kraju dzieje, z jakimi problemami się stykamy, wobec jakich problemów stajemy, po to aby tych ludzi obudzić, aby później nikt nie miał pretensji, że nie krzyczeliśmy i nie apelowaliśmy - podkreślił z uczestników w rozmowie z TVN24.
__
Przypomnijmy: spółka Centralny Port Komunikacyjny planuje dużą inwestycję - kolej szybkiej prędkości na trasie Katowice - granica państwa - Ostrawa. Od dawna wiadomo, jakie warianty przebiegu trasy proponuje CPK. Do gmin trafiły prawie rok temu dokładne mapy, celem zapoznania się i konsultacji z mieszkańcami, także samorządowcami. <<Szybka kolej Katowice – Ostrawa. CPK udostępnił szczegółowe mapy wariantów linii kolejowej>>
Ponieważ w większości przypadków przebieg trasy wywołuje ostry sprzeciw, mieszkańcy wielu miejscowości liczyli na stacjonarne konsultacje z koordynatorami rozmów, czyli spółką Egis Poland, jednak w wielu przypadkach mieszkańcy nie mieli okazji do przedstawienia swojego stanowiska w sprawie z powodu odwoływania spotkań. <<CPK: konsultacje z mieszkańcami odwołane. Czy spółka boi się konfrontacji?>>
Decyzję o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego rząd podjął w 2017 r. Na lokalizację wybrano gminę Baranów.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
7903,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
472Zakaz handlu w niedziele niszczący dla fotowoltaiki
416Na stacje paliw na dobre wróciła drożyzna. "Ryzyko wyższych cen wciąż realne"
404OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
402Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -0"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+5 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
+1 / -0Trendy e-commerce w branży narzędziowej - analiza kondycji firmy Domitech w świetle rozwoju sektora budowlanego
0Do Katowic powrócił jedyny taki pojazd w Polsce. To minibus bez kierowcy
0Skarbówka rzadziej kontroluje, ale skuteczności nie traci (raport)
04,5 roku więzienia oraz 140 tys. zł grzywny dla byłego posła Grzegorza J.? Oskarżony prosi o uniewinnienie
0"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
0