WizzAir zamierzał uruchomić od tego sezonu połączenie Pyrzowic z Erywaniem w Armenii. Zgody nie wydał Urząd Lotnictwa Cywilnego. Ten sam, który na spółkę z PLL LOT zablokował liniom Turkish Airlines stworzenie połączenia Katowice – Stambuł. Szkopuł w tym, że według Komisji Europejskiej ULC nie miał podstaw do blokowania węgierskiej firmie biznesu na Śląsku.
Zamiar uruchomienia nowej trasy ogłosiła węgielska linia niskokosztowa jeszcze w styczniu. Połączenie miało wystartować 29 kwietnia, obejmując loty w środy i soboty.
- Z radością ogłaszamy rozwój naszej siatki połączeń z Katowic dodając kolejną, nową trasę. Dzięki stałemu rozwojowi oraz zaangażowaniu w tworzenie jak najlepszych możliwości podróży pasażerom, możemy poinformować o najnowszej trasie z Katowic do Erywania w Armenii – mówiła w styczniu Evelin Jeckel, Network Officer w Wizz Air.
Wystartowała sprzedaż biletów. WizzAir uruchomił też rekrutację do swojej bazy w Katowice – Airport.
Jednak z debiutu połączenia nic nie wyszło. Zgody nie wydał Urząd Lotnictwa Cywilnego.
- Wizz Air jest rozczarowany postawą polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który od stycznia 2023 roku zwleka z decyzją o zezwoleniu Wizz Air na uruchomienie połączenia z Katowic do Erewania, mimo że UE podpisała z Armenią umowę o wspólnej przestrzeni powietrznej, w ramach której zarówno unijni, jak i armeńscy przewoźnicy mogą obsługiwać połączenia lotnicze pomiędzy krajami Unii a Armenią bez żadnych dodatkowych wymogów – przekazuje Anna Robaczyńska z Biura Prasowego Wizz Air.
Dlaczego ULC nie zgodził się dodać połączenia Katowice – Erywań do siatki lotów? Urząd stanął na stanowisku, że umowa UE z Armenią, na której bazuje WizzAir nie ma zastosowania.
„Postępowanie administracyjne wykazało, że w niniejszej sprawie nie mają zastosowania przepisy Umowy o wspólnym obszarze lotniczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Armenii, z drugiej strony, sporządzoną w Brukseli 15 listopada 2021 r. Umowa ta nie weszła w życie i nie może być tymczasowo stosowana, a więc nie zastępuje aktualnie obowiązujących przepisów Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Armenii o cywilnej komunikacji lotniczej z 27 stycznia 1998 roku, której postanowienia uniemożliwiają pozytywne rozpatrzenie wniosku przewoźnika Wizz Air Hungary Ltd., ze względu na zawarty w niej warunek monodesygnacji.” czytamy w komunikacie ULC.
Warunek monodesygnacji w umowach dwustronnych, w przypadku Polski i Armenii oznacza, że każdy kraj może wskazać jednego przewoźnika do realizacji połączeń między obydwoma państwami. Dla Polski tym przewoźnikiem jest PLL Lot, dla Armenii – nieistniejące już Armeńskie Linie Lotnicze.
ULC wyjaśnia, że próbował ustalić, czy jednak można zastosować zapisy umowy Armenii z UE o wolnym niebie.
„W ramach prowadzonego postępowania, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zwrócił się w szczególności do Komisji Europejskiej oraz Polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych o wyrażenie opinii w sprawie możliwości stosowania Umowy UE-Armenia.
Z otrzymanych odpowiedzi wynika wprost, iż powyższa Umowa nie weszła w życie i nie jest tymczasowo stosowana, jak również nie istnieją regulacje Unii Europejskiej, które mogłyby stanowić podstawę do administracyjnego stosowania umów międzynarodowych (takich jak Umowa UE-Armenia), które nie weszły w życie i nie są tymczasowo stosowane.
Zgodnie z postanowieniami umowy UE-Armenia, może ona wejść w życie dopiero po zakończeniu procedury ratyfikacji lub zatwierdzenia przez wszystkie kraje UE.”
Czy faktycznie umowa o wolnym niebie nie weszła w życie? Weryfikował to w Komisji Europejskiej portal Rynek Lotniczy.
„Przedstawicielka KE ds. Transportu przekazała naszej redakcji, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby węgierski niskokosztowiec uruchomił loty z Polski (Katowic) do stolicy Armenii. Armenia ratyfikowała umowę o wspólnym obszarze lotniczym między państwami Unii Europejskiej a tym krajem i przekazała odpowiedni pierwotny dokument ratyfikacyjny Sekretariatowi Generalnemu Rady Unii Europejskiej, jako depozytariuszowi umowy o otwartym niebie, w dniu 11 stycznia 2023 r. Działanie Erywania władz kończy ratyfikację umowy przez Armenię – wskazało nasze źródło w Komisji Europejskiej. W związku z powyższym, zgodnie z Porozumieniem o konsultacjach, podpisanym w Brukseli w dniu 24 listopada 2017 r. przy okazji parafowania Umowy o wspólnym obszarze lotniczym, Umowa powinna być stosowana administracyjnie przez wszystkie odpowiednie właściwe organy Stron, w tym przez właściwe polskie władze, zgodnie z odpowiednimi obowiązującymi przepisami, od dnia 11 stycznia 2023 r.” czytamy w portalu.
WiZzAir ma już plan - czytaj dalej.
Czytaj kolejne strony:
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
JSW wciąż bez nowego prezesa. Sierpień 80: Brak słów! To kompromitacja nowej władzy
1418Jarosław Wieszołek nowym prezesem Spółki Restrukturyzacji Kopalń
857Firma odzyskująca tytan z odpadów rozbudowuje zakład w Częstochowie
626Finansowe źródło wciąż (jeszcze) bije. Zarządca A4 Katowice-Kraków sumuje wyniki za 2023 rok
560"Między oczekiwaniami a realiami". Ekonomista o blaskach i cieniach wakacji od ZUS
552JSW wciąż bez nowego prezesa. Sierpień 80: Brak słów! To kompromitacja nowej władzy
+7 / -1Pięć nowych tras, trzeci samolot. Ryanair stawia na Katowice Airport, kosztem... stolicy
+3 / -0Odwołany zarząd kolejnego giganta. Nowego prezesa szuka Spółka Restrukturyzacji Kopalń
+2 / -0Niższy VAT dla branży beauty – co musisz wiedzieć? Dla Śląskiego Biznesu komentuje ekonomista
+2 / -0Rafako i polski pionier AI użyją sztucznej inteligencji do prognozowania cen prądu
+1 / -0Statystycznie żyjemy dłużej. To ważna informacja dla przyszłych emerytów
0Rafako i polski pionier AI użyją sztucznej inteligencji do prognozowania cen prądu
0Bukmacherzy z Katowic już wiedzą, kto wygra wybory samorządowe w Śląskiem
0Prawie miliard złotych zysku. JSW oszacowała wyniki za 2023 rok
0Chiński producent elektryków chce tworzyć na Śląsku nowego "malucha"
0