Kariera

Nie tylko Turcy. WizzAir również dostał blokadę na nową trasę z Pyrzowic

Author profile image 2023-05-04, Autor: Tomasz Raudner

WizzAir zamierzał uruchomić od tego sezonu połączenie Pyrzowic z Erywaniem w Armenii. Zgody nie wydał Urząd Lotnictwa Cywilnego. Ten sam, który na spółkę z PLL LOT zablokował liniom Turkish Airlines stworzenie połączenia Katowice – Stambuł. Szkopuł w tym, że według Komisji Europejskiej ULC nie miał podstaw do blokowania węgierskiej firmie biznesu na Śląsku.

Reklama

Zamiar uruchomienia nowej trasy ogłosiła węgielska linia niskokosztowa jeszcze w styczniu. Połączenie miało wystartować 29 kwietnia, obejmując loty w środy i soboty.

- Z radością ogłaszamy rozwój naszej siatki połączeń z Katowic dodając kolejną, nową trasę. Dzięki stałemu rozwojowi oraz zaangażowaniu w tworzenie jak najlepszych możliwości podróży pasażerom, możemy poinformować o najnowszej trasie z Katowic do Erywania w Armenii – mówiła w styczniu Evelin Jeckel, Network Officer w Wizz Air.

Wystartowała sprzedaż biletów. WizzAir uruchomił też rekrutację do swojej bazy w Katowice – Airport.

WizzAir rozczarowany postawą Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Jednak z debiutu połączenia nic nie wyszło. Zgody nie wydał Urząd Lotnictwa Cywilnego.

- Wizz Air jest rozczarowany postawą polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który od stycznia 2023 roku zwleka z decyzją o zezwoleniu Wizz Air na uruchomienie połączenia z Katowic do Erewania, mimo że UE podpisała z Armenią umowę o wspólnej przestrzeni powietrznej, w ramach której zarówno unijni, jak i armeńscy przewoźnicy mogą obsługiwać połączenia lotnicze pomiędzy krajami Unii a Armenią bez żadnych dodatkowych wymogów – przekazuje Anna Robaczyńska z Biura Prasowego Wizz Air.

Prezes ULC: Umowa Armenii z Unią Europejską nie ma tu zastosowania

Dlaczego ULC nie zgodził się dodać połączenia Katowice – Erywań do siatki lotów? Urząd stanął na stanowisku, że umowa UE z Armenią, na której bazuje WizzAir nie ma zastosowania.

„Postępowanie administracyjne wykazało, że w niniejszej sprawie nie mają zastosowania przepisy Umowy o wspólnym obszarze lotniczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Armenii, z drugiej strony, sporządzoną w Brukseli 15 listopada 2021 r. Umowa ta nie weszła w życie i nie może być tymczasowo stosowana, a więc nie zastępuje aktualnie obowiązujących przepisów Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Armenii o cywilnej komunikacji lotniczej z 27 stycznia 1998 roku, której postanowienia uniemożliwiają pozytywne rozpatrzenie wniosku przewoźnika Wizz Air Hungary Ltd., ze względu na zawarty w niej warunek monodesygnacji.” czytamy w komunikacie ULC.

Warunek monodesygnacji w umowach dwustronnych, w przypadku Polski i Armenii oznacza, że każdy kraj może wskazać jednego przewoźnika do realizacji połączeń między obydwoma państwami. Dla Polski tym przewoźnikiem jest PLL Lot, dla Armenii – nieistniejące już Armeńskie Linie Lotnicze.

ULC wyjaśnia, że próbował ustalić, czy jednak można zastosować zapisy umowy Armenii z UE o wolnym niebie.

„W ramach prowadzonego postępowania, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zwrócił się w szczególności do Komisji Europejskiej oraz Polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych o wyrażenie opinii w sprawie możliwości stosowania Umowy UE-Armenia.

Z otrzymanych odpowiedzi wynika wprost, iż powyższa Umowa nie weszła w życie i nie jest tymczasowo stosowana, jak również nie istnieją regulacje Unii Europejskiej, które mogłyby stanowić podstawę do administracyjnego stosowania umów międzynarodowych (takich jak Umowa UE-Armenia), które nie weszły w życie i nie są tymczasowo stosowane.

Zgodnie z postanowieniami umowy UE-Armenia, może ona wejść w życie dopiero po zakończeniu procedury ratyfikacji lub zatwierdzenia przez wszystkie kraje UE.”

Komisja Europejska: ULC wydał błędną decyzję

Czy faktycznie umowa o wolnym niebie nie weszła w życie? Weryfikował to w Komisji Europejskiej portal Rynek Lotniczy.

„Przedstawicielka KE ds. Transportu przekazała naszej redakcji, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby węgierski niskokosztowiec uruchomił loty z Polski (Katowic) do stolicy Armenii. Armenia ratyfikowała umowę o wspólnym obszarze lotniczym między państwami Unii Europejskiej a tym krajem i przekazała odpowiedni pierwotny dokument ratyfikacyjny Sekretariatowi Generalnemu Rady Unii Europejskiej, jako depozytariuszowi umowy o otwartym niebie, w dniu 11 stycznia 2023 r. Działanie Erywania władz kończy ratyfikację umowy przez Armenię – wskazało nasze źródło w Komisji Europejskiej. W związku z powyższym, zgodnie z Porozumieniem o konsultacjach, podpisanym w Brukseli w dniu 24 listopada 2017 r. przy okazji parafowania Umowy o wspólnym obszarze lotniczym, Umowa powinna być stosowana administracyjnie przez wszystkie odpowiednie właściwe organy Stron, w tym przez właściwe polskie władze, zgodnie z odpowiednimi obowiązującymi przepisami, od dnia 11 stycznia 2023 r.” czytamy w portalu.

WiZzAir ma już plan - czytaj dalej.

Czytaj kolejne strony:

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy powietrze w śląskich Beskidach jest na tyle czyste, by kurorty pobierały opłaty od turystów?






Oddanych głosów: 7

Prezentacje firm