Polskie górnictwo węgla kamiennego właśnie zmierza do likwidacji, a tymczasem na polskich złożach swoją kopalnię chce stawiać niemiecka spółka HMS Bergbau. O wartym 900 mln zł projekcie mówił Dennis Schwindt, prezes spółki podczas niedawnego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
HMS Bergbau zamierza wybudować nową kopalnię węgla w Orzeszu. Projekt według słów prezesa spółki ma mieć wartość 900 mln zł, zapewnić około 1000 miejsc pracy i przynieść Polsce w podatkach i opłatach nawet 300 mln zł.
- Węgiel nadal będzie podwaliną polskiej energetyki w ciągu 30-50 najbliższych lat – powiedział przedsiębiorca.
Choć wypowiadał te słowa jeszcze przed zawarciem przez rząd i spółki górnicze porozumienia limitującego działanie kopalń PGG do 2049 roku (co oznacza perspektywę 29 lat fedrowania dla dwóch ostatnich kopalń spółki), to najwidoczniej uważa, że w Polsce popyt na węgiel dalej będzie.
Za HMS Bergbau stoi grupa inwestycyjna związana z kapitałem ze Szwajcarii, USA i Niemiec. Zamierza eksplorować złoże dawnej kopalni Krupiński, przekazanej do SRK przez Jastrzębską Spółkę Węglową. Warto jednak zaznaczyć, że temat kopalni Orzesze pozostaje na papierze od kilku lat i nie wiadomo, czy kiedykolwiek wyjdzie poza tę formę.
Prezes Schwindt wskazał na EKG, dlaczego inwestorzy zagraniczni chcą budować kopalnie w Polsce:
- Tym, co przyciąga inwestorów do polskiego górnictwa, jest między innymi wysoko wykwalifikowana kadra oraz zaplecze naukowe. Natomiast prywatne przedsięwzięcia zagraniczne w górnictwie nie powinny być opóźniane ani blokowane – powiedział.
Jednocześnie zaapelował, żeby w odchodzeniu od górnictwa w Polsce nie powielać wariantu niemieckiego.
- Nie idźcie niemiecką drogą - to bardzo drogie. Proszę robić to inteligentnie, kosztowo wydajnie, zapraszając inwestorów zagranicznych, aby jak najlepiej funkcjonowali na rynku - wskazywał Dennis Schwindt.
Dziś, kiedy porozumienie gaszące spory w polskim górnictwie zostało zawarte, można powiedzieć, że słowa Niemca są przysłowiową musztardą po obiedzie. Jednak, do wdrożenia zapisów porozumienia jeszcze daleka droga. Wejdzie w życie dopiero w momencie wydania zgody przez Komisję Europejską na dotowanie produkcji węgla. Bo – należy tu przypomnieć – z porozumienia wynika, że kopalnie będą stopniowo zamykane, począwszy od roku 2021, natomiast straty z produkcji węgla ma pokrywać państwo. Ponieważ byłaby to pomoc państwa dla firmy, zgodę musi wydać KE, a to nie jest przesądzone.
Może się więc okazać, że KE wyda zgodę warunkową, albo nie wyda jej wcale. Wówczas trzeba będzie inaczej restrukturyzować górnictwo.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Niemiecka firma pierwsza w wyścigu o kluczowe polskie złoże. Gwóźdź do trumny JSW?
3723Rząd rozwiewa wątpliwości ws. podatku od ogrodzeń. "Nie kuriozum, a fake news"
1359Burza w szklance wody o złoże Dębieńsko? Niemiecka spółka: nie konkurujemy z JSW
1270O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
1214Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
1189Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
+4 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+5 / -2Największa prywatna linia lotnicza w Polsce najemcą hangaru w Katowice Airport
+2 / -0Pierwsza łopata wbita. W Katowicach rusza budowa Centrum Himalaizmu za ponad 47 mln zł
+2 / -0Burza w szklance wody o złoże Dębieńsko? Niemiecka spółka: nie konkurujemy z JSW
0W kopalni JSW powstanie jedna z najnowocześniejszych instalacji w światowym górnictwie
0Katowice i PLK idą na noże ws. przebudowy węzła. Kolejarze reagują na miejskie fake newsy
0Największa prywatna linia lotnicza w Polsce najemcą hangaru w Katowice Airport
0Pierwsza łopata wbita. W Katowicach rusza budowa Centrum Himalaizmu za ponad 47 mln zł
0
~Gregor Lakota 2020-09-29
18:50:22
Niemcy- jak zwykle- maja racje!