Droga ekspresowa S11 i drugi odcinek odwodnicy Poręby oraz Zawiercia w ciągu DK 78 w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych są najważniejszymi inwestycjami przygotowywanymi w woj. śląskim przez GDDKiA. Na etapie przygotowania są również inwestycje z rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100).
Katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przedstawił zaktualizowane plany dotyczące inwestycji w woj. śląskim. Na pierwszym miejscu wymienia drogę ekspresową S11, która stanowić będzie część nowej trasy łączącej Śląskie z Pomorzem. O tym projekcie pisaliśmy już na początku roku wskazując, że nowa trasa, licząca w całej Polsce około 600 km, pozwoli szybciej i bardziej komfortowo dotrzeć w okolice Ustki, Kołobrzegu czy Darłowa.
Aktualnie około 65-kilometrowy odcinek S11, od granicy z woj. opolskim do węzła Piekary Śląskie na skrzyżowaniu z autostradą A1, jest w trakcie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do wniosku o decyzję środowiskową (DŚU).
W ramach prac projektowych, które toczą się od października 2018 r., przeprowadzono spotkania informacyjne z przedstawicielami samorządów terytorialnych oraz społeczeństwem, na terenach, przez które przebiegają analizowane warianty planowanej drogi S11.
- Do końca tego roku planujemy złożyć do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach wniosek o wydanie DŚU. Uzyskana decyzja zatwierdzi lokalizację i podstawowe rozwiązania techniczne projektowanej trasy. Następnie będziemy mogli przystąpić do ostatniego etapu prac przygotowawczych, czyli opracowania Koncepcji programowej. Kolejnym krokiem będzie już realizacja inwestycji, która rozpocznie się niezwłocznie po uzyskaniu finansowania – mówi Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.
Dodajmy, że cała trasa ma liczyć ponad 600 km, z czego na etapie przygotowania jest ponad 400 km dróg. Kierowcy do dyspozycji mają ponad 120 km, a 80 km jest na etapie realizacji. Więcej szczegółów zamieściliśmy w artykule "Będzie nowa trasa łącząca Śląskie z Pomorzem".
Sporo dzieje się i będzie działo na drodze krajowej 78. To trasa biegnąca od polsko-czeskiej granicy w Chałupkach przez Wodzisław Śląski, Rybnik, Gliwice, Zabrze, Bytom, Tarnowskie Góry, Siewierz, Zawiercie i dalej do Chmielnika w woj. świętokrzyskim.
Pierwszą z inwestycji jest obwodnica Poręby i Zawiercia. Całość podzielona została na dwa zadania. 23 października 2020 r. wykonawca złożył wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla pierwszego odcinka obwodnicy biegnącej przez Siewierz, Porębę do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów o długości 16,7 km. Aktualnie trwa procedowanie uzyskania tej decyzji. Ta część obwodnicy jest realizowana w systemie Projektuj i buduj. Jej realizację GDDKiA rozpoczęła w 2019 r., a zakończenie przewidziano w 2023 r.
- 21 stycznia 2020 r. podpisaliśmy umowę na przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej (projekt budowlany, projekt wykonawczy, materiały do decyzji ZRID) drugiego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia (Kromołów - Żerkowice) o długości ok. 7,7 km. Zadanie to będzie realizowane w formule tradycyjnej – mówi rzecznik.
27 listopada 2020 r. Dyrekcja podpisała umowę na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej (projekt budowlany, projekt wykonawczy, materiały do decyzji ZRID) dla budowy obwodnicy Szczekocin i Goleniów w ciągu drogi krajowej nr 78. Wykonawca zrealizuje zadanie w terminie 110 miesięcy, na co składają się 24 miesiące na wykonanie dokumentacji projektowej, tj. do listopada 2022 r., oraz uzyskanie potrzebnych decyzji administracyjnych. Kolejne 7 miesięcy przewidziane jest na wyłonienie wykonawcy prac budowlanych, natomiast 79 miesięcy będzie trwało pełnienie nadzoru autorskiego nad wykonaniem robót budowlanych (wraz z okresem rękojmi za wady wynoszącym 60 miesięcy). Długość obwodnicy wyniesie ok. 13,1 km. Inwestycja ma powstać w latach 2023 – 2025 w ramach rządowego programu 100 obwodnic.
Z tego samego programu realizowana jest obwodnica Kroczyc długości 9,2 km. 25 listopada 2020 r. zawarta została umowa na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej (projekt budowlany, projekt wykonawczy, materiały do decyzji ZRID). Odwodnica ma zostać zrealizowana w terminie 109 miesięcy, czyli ponad 9 lat. Ale spokojnie, bo w ten okres wlicza się 5 lat rękojmi za wady. Projekt wraz z wszystkimi pozwoleniami ma być gotowy do października 2022 roku, a sama budowa przewidziana jest na lata 2023-2025.
Następną inwestycją na DK 78 jest obwodnica Pradeł długości 2,2 km. Tutaj umowę na pełną dokumentację podpisano 25 listopada 2020 r. Wykonawca ma czas do sierpnia 2022 na przygotowanie formalnosci. Budowlańcy wykonają swoją część w latach 2023-2025.
Ostatnią inwestycją na DK 78 jest obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca. Jej stan zaawansowania jest najmniejszy. Na razie 12 maja 2021 r .GDDKiA podpisała umowę na opracowanie STEŚ-R (szczegółowe Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej DŚU wraz z uzyskaniem tej decyzji. Wszystkie prace przygotowacze potrwają do 2024 roku, a sama realizacja drogi, której długość wyniesie 12 km, przewidziano na lata 2025-2028.
Również w maju Dyrekcja zawarła umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie DŚU wraz z uzyskaniem tej decyzji obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK 46. Ta droga długości 10,8 km powstanie w latach 2025-2028.
Łącznie w ramach programu 100 obwodnic w woj. śląskim powstanie 5 dróg o łącznej długości prawie 50 km.
Oddanych głosów: 1802
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
1135Kamień węgielny wmurowany. Panattoni wybuduje pod Gliwicami nową fabrykę
737Droga pod specjalnym nadzorem. Budowa obwodnicy Oświęcimia prawie na półmetku
595"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
583Połączy Małopolskę ze Śląskiem. Ruszyła budowa wiaduktu nad linią kolejową E30
579Pociągi Bytom-Gliwice z rekordem frekwencji. GZM: Opłaca się stawiać na szynę
+3 / -0Globalny lider branży elektroniki wybuduje w Katowicach nowoczesny kampus
+3 / -0"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
+2 / -0Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
+2 / -0Nowoczesność i historyczna przestrzeń. Tak będzie wyglądał HUB Gamingowy w Katowicach
+2 / -0Nieruchomości na Śląsku – przyszłość, trendy, wyzwania (wideo)
0Kamień węgielny wmurowany. Panattoni wybuduje pod Gliwicami nową fabrykę
0KSSENON w Żorach ma już ponad miesiąc. Jak "sprawuje się" flagowy projekt KSSE? Sprawdzamy!
0Śląscy samorządowcy: "CPK nie zwalnia. Trzeba zatrzymać te szkodliwe działania!"
0"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
0