Po wielkim fiasku projektu Izera, ElectroMobility Poland wchodzi w zupełnie nowy etap swojej działalności. Jak ogłosił prezes Tomasz Kędzierski, spółka obiera szerszy kierunek – stworzenie nowoczesnego hubu produkcyjno-rozwojowego. Projekt, który miał przynieść na rynek polskie e-auto, ma teraz służyć znacznie większemu celowi – zbudowaniu silnej, europejskiej marki samochodowej z centrum dowodzenia w Polsce i mocnym zapleczem przemysłowym.
Jak podkreśla prezes ElectroMobility Poland (EMP) Tomasz Kędzierski, wzrost zamożności w krajach o średnim poziomie dochodów nie jest możliwy bez głębokiej transformacji gospodarczej. Kluczowe są inwestycje oraz rozwój nowych technologii, szczególnie w dynamicznie zmieniającym się sektorze motoryzacyjnym.
W ostatnim czasie branża w Europie mierzy się z wieloma problemami – nasilającą się konkurencją ze strony Chin, napięciami geopolitycznymi i barierami celnymi wprowadzanymi przez USA na pojazdy, komponenty i części.
Kraje odnoszące sukces nie ograniczają się do importowania rozwiązań, lecz aktywnie uczestniczą w ich tworzeniu, implementacji i doskonaleniu. Wzrost gospodarczy oparty na technologii wymaga więc długoterminowych strategii w obszarze edukacji, infrastruktury badawczo-rozwojowej oraz współpracy między sektorem publicznym a prywatnym – wyjaśnia Tomasz Kędzierski.
Odpowiedzią EMP na nowe wyzwania ma być przebudowany model działania, w którym firma – we współpracy z globalnym partnerem – zaangażuje się w budowę europejskiej marki samochodów. Fabryka, która powstanie w Jaworznie, będzie pełniła kluczową rolę w tym procesie. Wokół niej zbudowany zostanie cały ekosystem przemysłowy: centrum innowacji, sieć lokalnych dostawców oraz jednostki badawczo-rozwojowe. Tym samym EMP przekształci się w nowoczesny hub produkcyjno-rozwojowy.
Holistyczne podejście czyni z projektu efektywne narzędzie polityki przemysłowej – prowadzonej przez państwo i stanowi proaktywną odpowiedź na dynamiczne zmiany rynkowe – zaznacza Kędzierski.
Nowe założenia EMP doskonale wpisują się w coraz częściej akceptowaną przez ekonomistów koncepcję proaktywnej polityki przemysłowej. Jej celem jest nie tylko zwiększenie konkurencyjności kraju, ale przede wszystkim technologiczna transformacja całej gospodarki.
Wpisuje się także w rządowy plan inwestycyjny „650 mld+”, który zakłada szeroko zakrojoną transformację energetyczną i cyfrową. Planowana inwestycja w Jaworznie ma przyczynić się do stworzenia lokalnego łańcucha dostaw, który obejmie nawet 80% wartości komponentów potrzebnych do produkcji samochodu. Co więcej, projekt może wygenerować 20–30 tys. miejsc pracy w regionie – w tym ok. 1000 w sektorze badawczo-rozwojowym – i pozwolić polskim firmom awansować w globalnych łańcuchach wartości.
Prezes EMP nie unika odpowiedzi na pytania o fiasko projektu Izery. Jak tłumaczy, projekt ten napotkał poważne przeszkody, które wynikały przede wszystkim z braku stabilnego finansowania.
Flagowy projekt polskiej elektromobilności – jakim niewątpliwie była Izera – ostatecznie ugrzązł na mieliźnie, na którą wprowadziły ją opóźnienia powodowane brakiem stabilnego finansowania. Według poprzednich założeń, środki pochodzące z KPO umożliwiające realizację projektu miały trafić do spółki na początku 2023 roku. Brak ich uruchomienia do końca 2023 roku spowodował zerwanie ciągłości projektowej i konieczność aktualizacji niemal wszystkich założeń – mówi Kędzierski.
Nowe podejście EMP zakłada udział strategicznego partnera nie tylko w inwestycji, ale i w podejmowaniu decyzji. Zamiast samodzielnie rozwijać nową markę od zera, EMP ma pełnić rolę współinwestora i koordynatora wspólnych działań. Taki model ma zminimalizować ryzyko rynkowe, a jednocześnie wzmocnić pozycję Polski jako konkurencyjnego gracza w europejskiej motoryzacji.
Tomasz Kędzierski podkreśla, że nowy projekt nie ma nic wspólnego z nieefektywnym interwencjonizmem. Wprost przeciwnie – to przykład dojrzałej strategii, która łączy aktywną, wspierającą rolę państwa z mechanizmami rynkowymi.
Mądra strategia firmy wykorzystująca globalne partnerstwo i wspierana narzędziami jakimi dysponuje państwo stworzy system naczyń połączonych – hub, który będzie oddziaływał na wiele obszarów kluczowego z perspektywy gospodarczej sektora – podkreśla prezes EMP.
Nowa wizja EMP nie ogranicza się wyłącznie do produkcji samochodów elektrycznych. Projekt obejmie również powiązane sektory, takie jak energetyka oraz cyfrowe usługi mobilności, stając się częścią szerszej transformacji gospodarczej kraju.
Co sądzicie o nowej strategii ElectroMobility Poland?
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
To już pewne: Stalexport schodzi ze sceny. A4 Katowice–Kraków po nowemu – od 2027 bez opłat. Co z trzecim pasem?
1067Zbrojeniówka - nowa przyszłość dla Rafako. Zamiast kotłów gigant ma wytwarzać lufy
945W Katowicach o drodze od węgla do atomu. Ministerstwo Przemysłu przedstawiło założenia Białej Księgi
536Hotelowe zawirowanie w Rybniku. Olimpia nadal działa, z mapy miasta zniknął inny obiekt!
535Zabytkowa kamienica w nowej odsłonie. Gliwicka 4 w Katowicach po remoncie za 9,5 mln złotych
488Elon Musk inwestuje na Śląsku! Gigafabryka Tesli zamiast Izery w Jaworznie?
+166 / -81Pyrzowice kluczowym hubem cargo. Katowice Airport z regularnym frachtem Lufthansy do Frankfurtu
+3 / -0Firma z branży lotniczej zainwestuje w Gliwicach miliony złotych
+3 / -0Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
+2 / -0Sześć śląskich kopalń do zamknięcia w ciągu dekady. W tle astronomiczne kwoty na odejście od węgla
+1 / -0Robotyczny jubileusz. Śląski szpital pionierem w stosowaniu systemu HUGO RAS w chirurgii
0Sześć śląskich kopalń do zamknięcia w ciągu dekady. W tle astronomiczne kwoty na odejście od węgla
0JSW: w Zofiówce zakończono głębienie szybu na głębokość ponad 1100 metrów
0ICEYE i województwo śląskie razem na rzecz rozwoju sektora kosmicznego
0W Katowicach o drodze od węgla do atomu. Ministerstwo Przemysłu przedstawiło założenia Białej Księgi
0