Wiadomości

Obawy polskich przedsiębiorców - rozdźwięk między świadomością zagrożeń a działaniem

Najnowszy raport z badań "Mapa ryzyka polskich przedsiębiorców" autorstwa Polskiej Izby Ubezpieczeń oraz agencji badawczej SW Research unaocznia interesujący paradoks. Polscy przedsiębiorcy doskonale identyfikują zagrożenia związane z prowadzeniem biznesu, ale zaskakująco biernie podchodzą do kwestii ograniczenia prawdopodobieństwa ich wystąpienia.

Reklama

Stabilność i przyszłość działalności

Wyniki badania pokazują, że polscy przedsiębiorcy najbardziej obawiają się zagrożeń ze strony tego, czego już doświadczają. Aż 66% respondentów wskazuje na rosnące ceny paliw, a 63% wskazuje na ryzyko podwyżek cen energii. Z kolei 36% martwi się niewypłacalnością kontrahentów. Zmartwień przysparzają również obawy o utratę konkurencyjności (36%) oraz zmiany przepisów (34%).

Zdarzenia związane z chorobą i zdrowiem

W dalszej kolejności przedsiębiorcy wskazują na zagrożenia związane z chorobą i zdrowiem. Aż 56% właścicieli firm obawia się śmierci wspólnika, 46% niepokoi się wypadkiem skutkującym niemożnością prowadzenia działalności, a 35% wskazuje na ryzyko choroby uniemożliwiającej prowadzenie działalności.

Ryzyka związane z majątkiem i pieniędzmi

Niezwykle bogata jest liczba obaw dotyczących majątkupieniędzy. Jak wskazują respondenci, aż 48% z nich obawia się niewystarczających środków na leczenie poważnej choroby, a z kolei 37% obawia się niewystarczającego zabezpieczenia finansowego z działalności na starość. Ponadto 30% wskazuje na ryzyko dłuższej przerwy w prowadzeniu działalności.

Interesujące są również kolejne odpowiedzi, bowiem 35% przedsiębiorców niepokoi się utratą płynności finansowej firmy, 34% obawia się kradzieży/sprzeniewierzenia w firmie i wreszcie 28% obawia się niewystarczających środków finansowych na wypłaty dla pracowników.

Jednocześnie 41% respondentów wskazuje na ryzyko awarii kluczowego sprzętu, 38% niepokoi się uszkodzeniem samochodu firmowego, a 36% jego kradzieżą.

Zagrożenia cyfrowe

W ocenie zdarzeń związanych z wypadkami i konfliktami na plan pierwszy wysuwają się zagrożenia cyfrowe. Okazuje się, że 36% firm obawia się utraty danych, 35% niepokoi się cyberatakiem, 34% obawia się wycieku danych wrażliwych związanych z kontrahentami/klientami (RODO), 32% niepokoi się utratą dostępu do serwera firmy, a 31% obawia się utraty dostępu do strony internetowej firmy/kont. Wreszcie 34% ankietowanych wskazuje na ryzyko próby wymuszenia pieniędzy.

Zdarzenia związane z przyrodą

Równie interesująco przedstawiają się odpowiedzi w zakresie obaw związanych z przyrodą. Jak można przeczytać w raporcie 43% przedsiębiorców obawia się zmian klimatu, 43% wskazuje na ryzyko suszy, 43% niepokoi się ulewnymi deszczami.

Niepokojący rozdźwięk

Badanie pokazuje, że przedsiębiorcy dobrze rozumieją ryzyka. Jednak ta świadomość nie przekłada się na konkretne działania. Niepokojący jest rozdźwięk przedstawionych opinii z rzeczywistością. Jak się okazuje 69% przedsiębiorców uważa, że ubezpieczenie jest przydatne przy nieprzewidzianych zdarzeniach (np. pożar, kradzież, choroba, wypadek). Aż 80% uważa, że ważne jest ubezpieczenie życia wspólnika, 79% ubezpieczenie mienia firmy, 74% ubezpieczenie od utraty dochodu.

Jednakże tylko 31% firm ubezpiecza maszyny i urządzenia, jedynie 29% ubezpiecza sprzęt elektroniczny, a 30% chętnie ubezpieczyłoby pracowników prywatnym ubezpieczeniem zdrowotnym, jeśli byłyby dostępne ulgi podatkowe. Z pewnością niezwykle interesujące byłyby również dane odnośnie pozostałych ubezpieczeń.

Pomimo tego, że 53% badanych uważa, że należy uaktualniać sumę ubezpieczenia majątku firmy co roku w związku z inflacją to znacznie mniej firm faktycznie to robi. Wciąż pozostaje wysoki odsetek przedsiębiorców twierdzących, że wartości księgowe brutto to dobry sposób określenia sum ubezpieczenia majątku.

Równie niepokojący jest stosunek do zagrożeń cyfrowych. Choć istnieje wysoka świadomość cyberataków to wydaje się, iż wciąż zbyt mało przedsiębiorców podejmuje realne działania zabezpieczające.

Co dalej?

Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z zagrożeń, ale często odkładają decyzje o zabezpieczeniach do momentu, gdy może być już za późno.

Polscy przedsiębiorcy trafnie wskazują zagrożenia, ale konieczne jest przełożenie świadomości zagrożeń na realne działania. To inwestycja w bezpieczeństwo firmy. Raczej nikogo nie trzeba przekonywać, iż wdrożenie kompleksowej strategii zarządzania ryzykiem to konieczność.

Źródło: Mapa ryzyka polskich przedsiębiorców, Polska Izba Ubezpieczeń, SW Research, 2025.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 765