Obsługa klienta to jeden z najważniejszych aspektów rozwoju przedsiębiorstwa. Sposób, w jaki traktujemy potencjalnego lub stałego klienta, przekłada się na wyniki finansowe oraz renomę. Warto wobec tego rozważyć wdrożenie dodatkowych rozwiązań, które polepszą komunikację na linii konsultant - klient, szczególnie w zakresie rozwiązania problemów, czy udzielaniu dodatkowych informacji o ofercie.
Chat bot jest oprogramowaniem, które umożliwia interakcję klientów z urządzeniami cyfrowymi. To inteligentny asystent, który zastępuje pracownika. Na rynku znajdują się zarówno proste oprogramowania, które odpowiadają użytkownikowi hasłowo, jak i zaawansowane programy, uczące się na podstawie rozwiązanych problemów, które wraz z upływem czasu dostosowują się do pracy w danym przedsiębiorstwie.
Chat boty obsługują zarówno użytkowników, którzy poszukują informacji w sieci, jak i klientów, którzy mają problem techniczny z danym zagadnieniem. To uniwersalne oprogramowanie, które można dostosować do danej branży.
Rozwiązania mogą mieć różne zastosowania, w zależności od danej branży. Można jednak wyróżnić dwa główne rodzaje chat botów:
1. Deklaratywne. Koncentrują się zazwyczaj na rozwiązywaniu prostszych problemów i zagadnień. Generują zautomatyzowane odpowiedzi, które podtrzymują konwersację. Działają na zasadzie gotowego zestawu pytań i odpowiedzi na nie. To obecnie najczęściej występujące chat boty, zwłaszcza w e-commerce.
2. Konwersacyjne. Bardziej zaawansowane narzędzia. Podlegają personalizacji, ich oprogramowanie pozwala na zrozumienie języka pisanego. Co więcej, urządzenia te uczą się na podstawie wykonywanych zadań, dlatego z czasem zwiększa się ich efektywność. Stosują inteligencję predykcyjną, analizują wypowiedzi i dopasowują kontekst, na podstawie przeszłych doświadczeń współpracują z klientem.
Istnieje szereg korzyści z wprowadzenia chat botów. Przede wszystkim wpływają na lepsze doświadczenia powiązane z IT Service Management. Klienci obsługiwani są szybciej, przy zachowaniu odpowiednich standardów. Rozwiązanie to jest inwestycją w rozwój własnej działalności. Z czasem koszt wdrożenia asystenta się zwraca, dzięki nowym klientom. To dokładniejsza i szybsza obsługa. Klient zainteresowany ofertą nie musi czekać na konsultanta, co ma wpływ na jego decyzję o zakupie. To także elastyczność i możliwość dopasowania automatycznego rozwiązania do specyfiki danej firmy. Finalnie największą zaletą pozostaje bezpośredni wzrost sprzedaży dający firmie lepsze wyniki finansowe.
Wielokanałowa komunikacja wymaga wdrażania nowych rozwiązań. Dzięki chat botom klienci mają lepsze doświadczenia, co przekłada się na wizerunek firmy. Zastosowanie automatycznych rozwiązań w obsłudze klienta badano na wielu rynkach, szczególnie w Stanach Zjednoczonych. Analizy rynkowe udowadniają, że ich wprowadzanie przekłada się na wzrost przychodów, szczególnie w kontekście e-handlu. W e-commerce największą przeszkodą dla rozwijających się przedsiębiorstw jest tzw. wskaźnik porzucania koszyków. Oznacza to, że dany użytkownik jest zainteresowany zakupem, jednak z uwagi na m.in. zbyt mały zakres informacji, finalnie rezygnuje z zakupu. Dzięki chat botom takim jak ten oferowany przez InteliWISE potencjalny klient jest obsłużony według odpowiedniego schematu, opierając się na wysokich standardach. Dowodem na to są raporty State of Conversational Marketing. W jednej z edycji wykazano, że klienci są zadowoleni z takiej formy wsparcia. Co trzecia osoba przyznała, że dzięki chat botom szybciej uzyskuje odpowiedź na pytanie. 42% badanych wskazało na wygodę użycia, jako największą zaletę, 40% wspomniano o dostępności 24/7.
Wiele osób wciąż mylnie postrzega chat boty jako boty hakerskie. Warto podkreślić, że charakteryzowane rozwiązanie nigdy nie było wykorzystywane do celów hakerskich. To narzędzia konwersacyjne i skomercjalizowane rozwiązanie biznesowe, dlatego nie powinno się kojarzyć negatywnie.
Więcej o samym rozwiązaniu i jego możliwościach znajdziesz na: https://inteliwise.com/pl/chatbot/
Bibliografia:
1. Raport State of Conversational Marketing, 2019.
2.
Chatbot as a New Business Communication Tool: The Case of Naver TalkTalk, 2018.3. P. Wolski, Ocena skutków implementacji inteligentnych chatbotów w aspekcie zarządzania zasobami ludzkimi, 2019.
Tagi: inteliWISE
Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
1517Wybory samorządowe 2024. Tak wygląda podział mandatów w sejmiku województwa śląskiego
1499Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
484Akcja przeciwpożarowa w KWK Budryk. Wycofano ponad 100 górników
4343,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
419Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -0Ślōnskŏ godka po pierwszym czytaniu w Sejmie. "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"
+4 / -13,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
+1 / -0Śląskie na podium zaległości wobec fiskusa. Wyżej tylko mazowieckie
1Velo Cugiem Kolei Śląskich do Wisły już w majówkę
0Związkowcy chcą dalszego mrożenia cen prądu. "Wszystko jest mgliste"
0JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
0Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
0