Atal, deweloper z Cieszyna działający w całej Polsce wydał w ostatnich czterech latach ponad 550 mln zł na zakupy gruntów do swojego banku ziemi. To zabezpiecza działalność firmy na kilka lat.
Kwoty przeznaczone w poszczególnych latach przez firmę na zakupy ziemi są spore.
W 2017 roku firma przeznaczyła na ten cel przeszło 230 mln zł, w 2018 roku niespełna 200 mln zł, w minionym roku blisko 90 mln zł. Z kolei od stycznia do sierpnia 2020 roku Atal kupił grunty w Katowicach, Warszawie, Trójmieście, Krakowie oraz Łodzi. Łączny koszt zakupu nowych działek to ponad 33,4 mln zł. W przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni użytkowej mieszkania to jedynie 696 złotych. Tereny pozwolą na realizację blisko 48 tys. mkw. PUM.
- Polityka zakupu gruntów również pozostaje niezmienna. Nieustannie poszukujemy atrakcyjnych działek pod nowe inwestycje - mówi Zbigniew Juroszek, prezes zarządu Atala.
Firma zapytana przez ŚląskiBiznes.pl o swoją strategię pozyskiwania działek do banku ziemi odpowiada, że nie ma z góry założonego planu.
- W ATAL nie mamy z góry założonego planu odnośnie zakupu gruntów, jesteśmy w tym względzie elastyczni. Cały czas szukamy atrakcyjnych działek pod nowe inwestycje i gdy tylko pojawia się dobra propozycja zakupu, szybko ją finalizujemy. Warto dodać, że ATAL jest w bardzo komfortowej sytuacji, ponieważ posiadamy obszerny bank ziemi. W minionych latach dużo środków zainwestowaliśmy w jego rozbudowę. To zabezpiecza naszą działalność na kilka lat – wyjaśnia Agnieszka Fabich-Laszkowska z biura prasowego Atal.
Inwestycje w nowe tereny pod mieszkania nie dziwią, skoro lokale sprzedają się dosłownie na pniu. Dla klientów zakup mieszkania to pewna lokata kapitału. Atal od stycznia do września 2020 roku zakontraktował 2083 lokale. Spółka zakłada, że w całym 2020 roku liczba podpisanych umów deweloperskich wyniesie ok. 2,8 tys.
- Wyniki kontraktacji potwierdzają, że sprzedaż na rynku pierwotnym znajduje się na wysokim i satysfakcjonującym poziomie. Nadzwyczajna sytuacja związana z pandemią silnie wpłynęła na panujące warunki gospodarcze i administracyjne, jednak wyspecjalizowane podmioty dywersyfikujące projekty deweloperskie i utrzymujące odpowiednią podaż, notują bardzo dobre wyniki sprzedaży. Pierwotny rynek mieszkaniowy pozostaje stabilny, a sytuacja od strony popytowej niezmiennie jest zdrowa – mówi Zbigniew Juroszek, prezes ATAL.
Atal po wydaniu 1 240 lokali w pierwszym półroczu 2020 roku wygenerował skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 455,7 mln zł. Dało to firmie zysk netto 51,1 mln zł.
Od początku 2020 roku ATAL wprowadził do sprzedaży w sumie 10 projektów – Nowe Miasto Jagodno III i ATAL City Square we Wrocławiu, kolejna faza ATAL Aleja Pokoju oraz Apartamentów Przybyszewskiego 64 w Krakowie, ATAL Bosmańska, Przystań Letnica II i Śląska 12 w Trójmieście, Apartamenty Drewnowska 43 IV i Nowe Miasto Polesie II w Łodzi oraz drugi etap gliwickiej inwestycji Apartamenty Karolinki. Na koniec czerwca oferta dewelopera to 4638 lokali.
Pandemia nie zatrzymała projektów dewelopera. Aktualnie w realizacji są 52 projekty, które dostarczą niemal 8200 lokali, co stanowi ponad 480 tys. mkw PUM.
- W nadchodzących miesiącach zakładamy dalszy konsekwentny rozwój. Łączny potencjał planowanych inwestycji wynosi ponad 9 tys. lokali, co stanowi ponad 515 tys. PUM. Będziemy zatem regularnie uzupełniać ofertę o kolejne inwestycje – dodaje przedstawicielka biura prasowego firmy.
Zbigniew Juroszek zwraca uwagę, że przez ostatnie miesiące cała branża przystosowywała się do nowych okoliczności związanych z pandemią koronawirusa.
- Co istotne, utrzymaliśmy płynność obsługi i sprzedaży. Realizacja inwestycji przebiega bez zakłóceń, a prowadzone prace budowlane zgodnie z harmonogramami. Jednocześnie rozpoczynamy przedsięwzięcia inwestycyjne według wcześniej przyjętego planu na ten rok. Nie zmieniamy długofalowych planów i strategii. Postanowiliśmy także nie zmieniać celu sprzedażowego na ten rok aż do czasu zakończenia epidemii, wówczas nastąpi jego weryfikacja - mówi prezes firmy.
Tagi: ATAL, deweloper, inwestycja, bank ziemi
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
GZM aspiruje do miana „drugiej Warszawy”? Rusza przebudowa strategicznego terminalu kolejowego w Sławkowie
658Zamiast hałdy – beton. Śląskie firmy chcą zagospodarować górniczy odpad dla cementowni
645Wielki test miejskiej infrastruktury. Katowice gotowe na ekstremalne opady
556Przełom dla polskiej zbrojeniówki. Firmy z sektora obronnego ze wsparciem stref ekonomicznych
554Gaz i odpady w służbie transformacji. List intencyjny między Orlen Termika, PGE i Miastem Rybnik zapowiada nową epokę dla regionu
438Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
+8 / -1Arena Katowice szuka sponsora tytularnego. Ruszył konkurs dla firm zainteresowanych ekspozycją marki
+1 / -0Katowice zakończyły inwestycję za 30 mln zł. 41 mieszkań w odrestaurowanych kamienicach oddanych lokatorom
+1 / -0S11 na Śląsku z decyzją środowiskową. Obwodnica Tarnowskich Gór coraz bliżej realizacji
+1 / -0W Gliwicach powstanie nowy park przemysłowy. Inwestycja za 50 mln euro
+1 / -0Zabrze i Ruda Śląska z nowymi parkami handlowymi. Otwarcie planowane na 2027 rok
0PGG odzyskuje ciepło z kopalń. Po ruchu Wesoła czas na Ziemowita, Rydułtowy i Sośnicę
0Arena Katowice szuka sponsora tytularnego. Ruszył konkurs dla firm zainteresowanych ekspozycją marki
0“Traktują ludzi gorzej niż świnie”, "Ludzie płaczą, bo nie wiedzą, co będzie dalej". Pracownicy Eko-Okien o nieoficjalnej likwidacji zakładu w Wodzisławiu Śląskim
0Gaz i odpady w służbie transformacji. List intencyjny między Orlen Termika, PGE i Miastem Rybnik zapowiada nową epokę dla regionu
0