Firma PROMUS z Rudy Śląskiej zrealizowała jeden z najbardziej wymagających projektów infrastrukturalnych w regionie – budowę hangaru o powierzchni ponad 5000 m² na terenie czynnego Katowice Airport. Inwestycja powstawała tuż przy pasie startowym, pod ścisłym nadzorem PAŻP i służb lotniskowych. O wyzwaniach, logistyce i pracy w tak specyficznym środowisku opowiada nam Aleksandra Siepak, kierowniczka budowy.
Aleksandra Siepak, PROMUS Ruda Śląska: Budowa hangaru była projektem obejmującym wiele specjalistycznych prac. Największym wyzwaniem była zdecydowanie lokalizacja — na terenie czynnego lotniska, w bliskim sąsiedztwie pasa startowego. Prace budowlane na terenie portu lotniczego zawsze wiążą się z koniecznością przestrzegania rygorystycznych norm bezpieczeństwa. Wszystkie etapy musiały być dokładnie zaplanowane i koordynowane z odpowiednimi służbami lotniskowymi, aby zminimalizować potencjalne zagrożenia. Uważam, że dla całego zespołu był to projekt ciekawy i rozwijający.
To nie zastosowana technologia, lecz właściwe i ciągłe planowanie oraz organizacja robót były kluczowe w tym przedsięwzięciu inwestycyjnym.
Montaż bramy hangarowej wymagał ścisłej współpracy zespołów oraz odpowiedniej logistyki. Zespół rozpoczął przygotowania do tego etapu z odpowiednim wyprzedzeniem. Opracowany został szczegółowy projekt montażu, który uwzględniał potencjalne ryzyka. Dzięki staranemu zaplanowaniu i zaangażowaniu wszystkich uczestników, sam proces montażu przebiegł sprawnie.
Dodatkowo, na etapie realizacji na bieżąco monitorowano postępy prac oraz reagowano na ewentualne trudności.
Współpraca z PAŻP i służbami lotniskowymi opierała się na szeregu bieżących ustaleń i ciągłej komunikacji. Proces ten przebiegał bardzo sprawnie i był istotny dla zachowania wszystkich wymaganych standardów i norm obowiązujących na terenie lotniska.
Szczególnie newralgiczne okazały się prace montażowe, obejmujące: montaż konstrukcji oraz bramy hangarowej. Na organizację i przebieg robót istotny wpływ miały warunki pogodowe, które mogły znacząco ograniczać nasze możliwości operacyjne. Dodatkowym utrudnieniem były rygorystyczne limity wysokościowe, wynikające z lokalizacji inwestycji. Wszystkie te czynniki sprawiły, że montaż należał do najbardziej wymagających etapów – zarówno pod względem logistycznym, jak i technicznym.
Oczywiście – każda tego typu inwestycja wiąże się z koniecznością bieżącej koordynacji oraz szybkiego reagowania na zmieniające się okoliczności. Regularne monitorowanie postępów i elastyczność w działaniu pozwalają skutecznie minimalizować ryzyko i unikać poważniejszych problemów. Zresztą budownictwo to branża, której specyfika opiera się na umiejętności szybkiego podejmowania decyzji i reagowania na zmiany – takie jak warunki atmosferyczne czy inne nieprzewidziane czynniki.
To była duża i złożona inwestycja, w której każdy etap niósł ze sobą nowe trudności. Organizacja pracy zaangażowanych w proces zespołów to było codzienne wyzwanie. Muszę z satysfakcją stwierdzić, że ogromną wartością tej inwestycji była bardzo dobra współpraca między zaangażowanymi zespołami realizacyjnymi. Projekt wymagał od wszystkich pełnej mobilizacji. Praca na terenie czynnego portu lotniczego była także lekcją – logistyka, bezpieczeństwo, organizacja, planowanie – wszystko musiało działać sprawnie.
Pełnienie funkcji kierownika tej inwestycji było dla mnie nie tylko dużym wyzwaniem, ale także ogromnym zaszczytem. To doświadczenie dało mi możliwość rozwoju i zdobycia cennych umiejętności. Czuję się dumna, że mogłam odegrać kluczową rolę w realizacji tak prestiżowego projektu. Był to dla mnie istotny krok na początku mojej kariery. Wierzę, że zdobyta wiedza i umiejętności zaprocentują w przyszłości i pozwolą mi mierzyć się z jeszcze większymi wyzwaniami.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
"Koniec rozmów – czas działać". Na terenach po dawnej kopalni JSW ma rozwijać się przemysł przyszłości
945Bytom przygotowuje się do przebudowy Rynku. Miasto rozpoczyna audyt i konsultacje społeczne
534Katowice: 1,3 mln zł na termomodernizację zabytkowej "kamienicy w ogrodzie". W planie kolejne remonty
518W Gliwicach powstanie nowy park przemysłowy. Inwestycja za 50 mln euro
502GZM aspiruje do miana „drugiej Warszawy”? Rusza przebudowa strategicznego terminalu kolejowego w Sławkowie
501Ogromny hangar przy pasie startowym. Śląska spółka zrealizowała inwestycję w samym sercu Katowice Airport
+15 / -1Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
+8 / -1Politechnika Śląska i CPK będą wspólnie kształcić kadry dla sektora transportu i kolei dużych prędkości
+2 / -0Rewitalizacja terenów po kopalni Wujek. Katowice i PGG ruszają z planem transformacji
+2 / -0S11 na Śląsku z decyzją środowiskową. Obwodnica Tarnowskich Gór coraz bliżej realizacji
+1 / -0Nowa uchwała klimatyczna w Katowicach: mapa potencjału OZE, milionowe inwestycje
0196 mln zł na rozbudowę i modernizację. Śląski szpital na liście projektów strategicznych Ministerstwa Zdrowia
0S11 na Śląsku z decyzją środowiskową. Obwodnica Tarnowskich Gór coraz bliżej realizacji
0JSW uruchamia nowe ściany wydobywcze w kopalni Pniówek. Łączne zasoby przekraczają 840 tys. ton węgla koksowego
0EMP: 1,4 mld zł z KPO na rozwój dostawców i badania. Powstaje polski hub elektromobilności
0