Minister klimatu zgodził się przeznaczyć grunt w Jaworznie pod fabrykę polskich elektryków. Następnym krokiem będzie przejęcie przez skarb państwa spółki ElectroMobility Poland – pisze „Puls Biznesu”.
— ElectroMobility Poland i jej plan budowy fabryki samochodów elektrycznych to projekt o tak dużym znaczeniu, że powinien otrzymać wsparcie z pieniędzy publicznych — mówi „PB” minister Michał Kurtyka.
Podkreśla, że w podobny sposób były finansowane narodziny motoryzacyjnych gigantów, m.in. francuskich, niemieckich czy koreańskich. O konkretnym modelu finansowania nie chce jednak mówić dodając, że szczegóły ujawnione będą w ciągu najbliższych tygodni.
Puls Biznesu pisze, że EMP od miesięcy szukała partnera biznesowego do projektu Izery. Na ten cel potrzeba około 4 – 5 mld zł. Z tego okolo 2 mld zł ma pochłonąć sama fabryka, pozostałe środki potrzebne są na gamę modelową, sieć sprzedaży i serwisu.
Jak widać, poszukiwania spełzły na panewce, dlatego inwestycję chce przejąć Skarb Państwa. Obecni akcjonariusze, którymi są spółki energetyczne, nie są brać na siebie takiego kosztu. Mają swoje problemy i wyzwania jak przejście na zieloną energię, odejście od węgla. Dodajmy, że spółki te wyłożyły 70 mln zł, z czego EMP wydała 32 mln.
Jak mówi Kurtyka, „Skarb państwa dokapitalizowałby EMP, obejmując większościowy pakiet udziałów.
- Finansowanie budowy fabryki pochodziłoby zaś z polskich środków publicznych, choć nie wykluczamy możliwości pozyskania na następnych etapach partnera do tej inwestycji — mówi.
Michał Kurtyka wspominał o finansowaniu państwowym już w grudniu 2020, przy okazji ogłoszenia o budowie fabryki w Jaworznie:
- Mając na uwadze strategiczną rolę sektora i mając na uwadze potrzebę sfinansowania inwestycji ze względu na jej ogromne korzyści gospodarcze dla całej Polski, będziemy pracować nad tym, aby to finansowanie było wspierane przez budżet państwa – powiedział wówczas Michał Kurtyka.
Czytaj kolejne strony:
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
839Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
687"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
619Hillwood rozbuduje centrum logistyczne w Częstochowie. Rusza budowa nowej hali magazynowej
578Firma z Gliwic rewolucjonizuje zastosowanie AI w misjach kosmicznych EAK
526W Gliwicach ma powstać nowa baza Kolei Śląskich
+4 / -0Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Rekordowe 650 miliardów złotych na inwestycje. Rząd przedstawił plan gospodarczy na 2025 rok
+4 / -1Lufthansa Cargo uruchomi pierwsze regularne loty towarowe w Polsce - z Katowice Airport
+3 / -0"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
+3 / -0Rekordowe 650 miliardów złotych na inwestycje. Rząd przedstawił plan gospodarczy na 2025 rok
0W dawnej fabryce obrabiarek w Dąbrowie Górniczej powstaje centrum przedsiębiorczości
0A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
050 wagonów za 70 milionów złotych. Rekordowe zamówienie Tramwajów Śląskich
0Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
0