To już przesądzone. Od 2035 roku zacznie obowiązywać zakaz sprzedaży samochodów emitujących spaliny. Taką decyzję podjęła dzisiaj większość Parlamentu Europejskiego. Co to dla nas oznacza?
Parlament za zmianą norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych, stanowiące część pakietu Gotowi na 55 (Fit for 55 in 2030).
W głosowaniu plenarnym w środę, posłowie przyjęli stanowisko w sprawie proponowanych przepisów dotyczących zmiany norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych 339 głosami do 249 przy 24 wstrzymujących się.
Jak czytamy w komunikacie na stronie Parlamentu Europejskiego, w przyjętym tekście, który stanowi stanowisko Parlamentu do negocjacji z państwami członkowskimi, posłowie popierają propozycję Komisji, aby do 2035 r. osiągnąć zeroemisyjną mobilność na drogach (cel dla całej floty UE, aby zmniejszyć emisje wytwarzane przez nowe samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze o 100% w porównaniu z 2021). Pośredni cel redukcji emisji do roku 2030 zostałby ustalony na poziomie 55% dla samochodów osobowych i 50% dla samochodów dostawczych.
Ambitna rewizja norm emisji CO2 jest kluczowym elementem osiągnięcia naszych celów klimatycznych. Dzięki tym normom tworzymy przejrzystość dla przemysłu samochodowego i możemy stymulować innowacje i inwestycje producentów samochodów. Ponadto, zakup i eksploatacja samochodów o zerowej emisji zanieczyszczeń stanie się tańsza dla konsumentów. Cieszę się, że Parlament Europejski poparł ambitną rewizję celów na rok 2030 i opowiedział się za stuprocentowym celem na rok 2035, co ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku – oznajmił sprawozdawca Jan Huitema (Renew, NL).
Posłowie są teraz gotowi do rozpoczęcia negocjacji z państwami członkowskimi UE.
Portal branżowy Business Insider Polska zauważa, że „wstrzymanie wprowadzania na rynek nowych samochodów spalinowych może spowodować wzrost popytu na takie modele. Nie wszyscy bowiem od razu chętnie przesiądą się do aut elektrycznych”.
Jednocześnie tuż przed wprowadzeniem zakazu dilerzy mogą chcieć się pozbywać spalinowej floty i wówczas możliwe będą duże przeceny – czytamy.
Z kolei Robert Nowak (rozmówca BI) - dyrektor zarządzający siecią AVIA w Polsce i w Ukrainie z Grupy Unimot zauważa, że zmiany dotkną też stacje paliw, choć nie powinno być tąpnięcia w popycie na paliwa kopalne.
W dłuższej perspektywie wzrost sprzedaży paliw powinien ulec wyhamowaniu w ciągu najbliższych 10 lat, tj. do około 2033 r., z uwagi na rosnące obciążenia podatkowe, w tym ślad węglowy, a także standardowy cykl wymiany starzejących się pojazdów. Zakaz sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi po roku 2035 będzie więc tylko naturalnym następstwem powyższych trendów w transporcie – wyjaśnia portalowi.
---
14 lipca 2021 roku, w ramach pakietu "Fit for 55", Komisja przedstawiła wniosek ustawodawczy dotyczący zmiany norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych.
Wniosek ma przyczynić się do realizacji celów klimatycznych UE na lata 2030 i 2050, przynieść korzyści obywatelom dzięki szerszemu zastosowaniu pojazdów zeroemisyjnych (lepsza jakość powietrza, oszczędność energii i niższe koszty posiadania pojazdu), a także pobudzić innowacje w zakresie technologii zeroemisyjnych - czytamy na stronie PE.
Co sądzicie o tej decyzji Parlamentu Europejskiego?
Materiał oryginalny: https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,pe-zdecydowal-bedzie-zakaz-sprzedazy-samochodow-spalinowych,wia5-3266-52487.html
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Rząd szykuje plan awaryjny ws. ETS2. "Nie może uderzać w zwykłego Kowalskiego"
394Wielki powrót protestu rolników. Blokady również w województwie śląskim (mapa)
365Przerwa w przyjmowaniu wniosków. "Czyste powietrze" do poprawy!
347Sejm za dodatkowym urlopem dla rodziców wcześniaków. O to walczyli też mieszkańcy Śląska
331PAS: decyzja NFOŚiGW to start programu "Brudne Powietrze". Jest apel do premiera Tuska
274Miał oszukać Siły Zbrojne RP na blisko 70 mln zł. Producent obuwia spod Częstochowy uniewinniony
+4 / -0"Węgiel trzyma nas przy życiu". Na rządowym planie transformacji eksperci nie zostawiają suchej nitki
+2 / -0Kim są kupujący raporty historii pojazdu? Statystyki Autobaza.pl
+1 / -0"Zdeprawowane" CBA do likwidacji. Przedsiębiorcy oceniają projekt ustawy
+1 / -0Finansowy gigant opuszcza klimatyczną koalicję banków. "Co było do zarobienia na zielonej modzie, już zarobili"
+1 / -0Kim są kupujący raporty historii pojazdu? Statystyki Autobaza.pl
0"Zdeprawowane" CBA do likwidacji. Przedsiębiorcy oceniają projekt ustawy
0Lawina wniosków o wakacje składkowe. Oto dane dla poszczególnych oddziałów ZUS w woj. śląskim
0Były prezes Parku Śląskiego po 5 latach skazany za korupcję. Sąd: przyjął 100 tys. zł łapówki
0Agencja Rozwoju Przemysłu i Fundusz Górnośląski będą razem wspierać przedsiębiorców
0