Inwestycje i nieruchomości

Pięć obwodnic miast powstanie w woj. śląskim do 2030 r. Chętnych było dwa razy więcej

2020-02-13, Autor: Tomasz Raudner

W ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic w woj. śląskim zrealizowanych będzie pięć inwestycji. Jak się dowiedzieliśmy w Ministerstwie Infrastruktury, o wpisanie do programu zabiegały jeszcze 4 miasta. Dlaczego ich nie ma?

Reklama

Rząd ogłosił program budowy 100 obwodnic w całym kraju o łącznej długości około 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie. Program opiewa na łączną kwotę około 28 mld zł. Budowa ma być finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.

W założeniu nowe drogi mają usprawnić transport i zwiększyć poziom bezpieczeństwa w ruchu. Obwodnice przejmą ruch tranzytowy, dotąd odbywający się przez miasta pozbawione takiej drogi. Dla ruchu lokalnego obwodnica to znaczne odciążenie. Mniej stania w korkach to również mniejsze zużycie paliwa i niższa emisja spalin, więc czystsze powietrze.

Kryteria wyboru i konsultacje

GDDKiA informuje, że w programie zostały ujęte zadania na różnym etapie przygotowania.

- Wybór obwodnic do realizacji odbywał się przy uwzględnieniu stanu prac przygotowawczych, natężenia ruchu, w tym ruchu ciężkiego, stanu bezpieczeństwa ruchu w miejscowościach liczonego poziomem wypadkowości i ofiarami wypadków, poprawy dostępności połączeń z państwami sąsiednimi oraz koniecznością zachowania zrównoważonego rozwoju kraju – podaje Dyrekcja.

Niewykluczone, że w programie zajdą zmiany. Wszystko za sprawą konsultacji społecznych, które ruszą 14 lutego i potrwają do 20 marca. Będzie można wyrazić swoje zdanie na ten temat. Kliknij i sprawdź szczegóły.

5 obwodnic w woj. śląskim

W województwie śląskim programem objęto pięć projektów: obwodnica Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej nr 46, obwodnica Szczekocin i Goleniowych, obwodnica Kroczyc, obwodnica Pradeł i obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca, wszystkie w ciągu drogi krajowej 78.

- W województwie śląskim program wpisuje się w inne realizowane projekty. Obecnie Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 przewiduje budowę 43 obwodnic o wartości ponad 11 mld zł. To zwiększenie nakładów z 11 mld zł na 28 mld zł jest zatem wyraźne. Te projekty znacząco poprawią bezpieczeństwo w ruchu drogowym, szczególnie w miejscach, gdzie występuje największy ruch tranzytowy – tłumaczy poseł RP Jerzy Polaczek

4 śląskie obwodnice na rezerwie

Ustaliliśmy, że rozpatrywane były jeszcze kandydatury czterech obwodnic w woj. śląskim.

- Na listę rezerwową zostały wpisane obwodnice Kłobucka, Kłomnic, Raciborza i Rędzin. Realizacja tych zadań będzie możliwa po przygotowaniu niezbędnej dokumentacji oraz zapewnieniu finansowania – informuje redakcję ŚląskiegoBiznesu.pl wydział prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Zaskakuje zwłaszcza nieuwzględnienie obwodnicy Raciborza. Chodziło o drugi odcinek wschodniej obwodnicy, która połączyłaby DK 45 z DW 935 (budowa pierwszego odcinka długości 8 km już trwa). Władze miasta były pewne ujęcia w programie. Mówiły o tym publicznie w 2019 roku. Nawet zleciły już wykonanie dokumentacji koncepcyjnej i środowiskowej za blisko pół miliona zł. Inwestycja była więc na większym etapie zaawansowania, niż np. obwodnica Blachowni i Herb, dla której żadne prace przygotowawcze nie były prowadzone, a przetarg ma być ogłoszony w 2024 roku. Prezydent Raciborza Dariusz Polowy na spotkaniu z mediami starał się zachować optymizm.

- Dopiero ruszył proces legislacyjny w tej sprawie. Kluczowe decyzje zapadną na poziomie Rady Ministrów. Wcześniej muszą odbyć się konsultacje i procedury międzyresortowe. Proszę zwrócić uwagę, że zaplanowane obwodnice dla Śląska, województwa bardzo rozwiniętego pod względem gęstości zaludnienia i infrastruktury, znajdują się tylko w jego północnej części i jest ich tylko 5. W porównaniu z innymi obszarami to mało – mówił.

Obwodnice w woj. śląskim – szczegóły

Posiłkując się informacjami Ministerstwa Infrastruktury podajemy szczegóły dotyczące obwodnic wybranych do realizacji w woj. śląskim.

Obwodnica Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej nr 46. Dla inwestycji tej nie były prowadzone prace przygotowawcze, planowana data ogłoszenia przetargu: II kw. 2024 r. Podstawowym celem budowy obwodnicy Blachowni i Herb jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez miejscowości te w związku z sąsiedztwem nowo wybudowanej autostrady A1 obiegającej Częstochowę. W przyszłości odcinek ten będzie kluczowy z uwagi na połączenie A1 z planowaną drogą ekspresową S11. Według MI dzięki tym działaniom nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców (odcinek ten charakteryzuje się stosunkowo dużą liczbą wypadków, jaka miała miejsce w ostatnich latach), odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w tych miastach. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinku drogi krajowej nr 46 od Lublińca do Częstochowy.

Obwodnica Szczekocin i Goleniowych w ciągu drogi krajowej nr 78. Długość: 12,8 km; koszt: ok. 382,5 mln zł. Prace przygotowawcze dla zadania rozpoczęły się już wiele lat temu, w związku z czym inwestycja jest już częściowo przygotowana do realizacji i posiada decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych została udzielona w 2012 roku, przetarg i podpisanie umowy planowane są na rok 2023, a budowa na lata 2023-2026. Podstawowym celem budowy obwodnicy Szczekocin i Goleniowych jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin i dalej do Goleniowych, zadanie przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno–wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na dotychczasowej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z S7 na wysokości Jędrzejowa.

Obwodnica Kroczyc w ciągu drogi krajowej nr 78. Długość: 9,2 km; koszt: ok. 276 mln zł. Prace przygotowawcze dla zadania rozpoczęły się już wiele lat temu, w związku z czym inwestycja jest już częściowo przygotowana do realizacji i posiada decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Inwestycja ma decyzję środowiskową z 2012 roku, przetarg i umowa planowane są na rok 2023 a budowa na lata 2023-2026. Podstawowym celem budowy obwodnicy Kroczyc jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez tę miejscowość. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin, przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno–wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z S7 na wysokości Jędrzejowa.

Obwodnica Pradeł w ciągu drogi krajowej nr 78. Długość: 2,2 km; koszt: ok. 66 mln zł. Prace przygotowawcze dla zadania rozpoczęły się już wiele lat temu, w związku z czym inwestycja jest już częściowo przygotowana do realizacji i posiada decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Przetarg i umowa planowane są na rok 2023, a budowa na lata 2023-2026. Podstawowym celem budowy obwodnicy Pradeł jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez tę miejscowość. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin, przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno–wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z S7 na wysokości Jędrzejowa.

Obwodnica Nakła Śląskiego oraz Świerklańca w ciągu drogi krajowej nr 78. Dla tej inwestycji nie były prowadzone prace przygotowawcze. Przetarg ma być ogłoszony w II kw. 2024 r. Podstawowym celem budowy obwodnicy miejscowości Nakła Śląskiego oraz Świerklańca jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78, zadanie przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północne tereny woj. śląskiego. Nowobudowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z drogą krajową nr 11 a w przyszłości S11.

Czy Waszym zdaniem zostały wybrane właściwe obwodnice do realizacji? Które miasta zasługują na obwodnice?

Oceń publikację: + 1 + 7 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Płaca minimalna w 2021 roku powinna:





Oddanych głosów: 20