Inwestycje i nieruchomości

Pięć obwodnic miast powstanie w woj. śląskim do 2030 r. Chętnych było dwa razy więcej

2020-02-13, Autor: Tomasz Raudner

W ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic w woj. śląskim zrealizowanych będzie pięć inwestycji. Jak się dowiedzieliśmy w Ministerstwie Infrastruktury, o wpisanie do programu zabiegały jeszcze 4 miasta. Dlaczego ich nie ma?

Reklama

Rząd ogłosił program budowy 100 obwodnic w całym kraju o łącznej długości około 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie. Program opiewa na łączną kwotę około 28 mld zł. Budowa ma być finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.

W założeniu nowe drogi mają usprawnić transport i zwiększyć poziom bezpieczeństwa w ruchu. Obwodnice przejmą ruch tranzytowy, dotąd odbywający się przez miasta pozbawione takiej drogi. Dla ruchu lokalnego obwodnica to znaczne odciążenie. Mniej stania w korkach to również mniejsze zużycie paliwa i niższa emisja spalin, więc czystsze powietrze.

Kryteria wyboru i konsultacje

GDDKiA informuje, że w programie zostały ujęte zadania na różnym etapie przygotowania.

- Wybór obwodnic do realizacji odbywał się przy uwzględnieniu stanu prac przygotowawczych, natężenia ruchu, w tym ruchu ciężkiego, stanu bezpieczeństwa ruchu w miejscowościach liczonego poziomem wypadkowości i ofiarami wypadków, poprawy dostępności połączeń z państwami sąsiednimi oraz koniecznością zachowania zrównoważonego rozwoju kraju – podaje Dyrekcja.

Niewykluczone, że w programie zajdą zmiany. Wszystko za sprawą konsultacji społecznych, które ruszą 14 lutego i potrwają do 20 marca. Będzie można wyrazić swoje zdanie na ten temat. Kliknij i sprawdź szczegóły.

5 obwodnic w woj. śląskim

W województwie śląskim programem objęto pięć projektów: obwodnica Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej nr 46, obwodnica Szczekocin i Goleniowych, obwodnica Kroczyc, obwodnica Pradeł i obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca, wszystkie w ciągu drogi krajowej 78.

- W województwie śląskim program wpisuje się w inne realizowane projekty. Obecnie Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 przewiduje budowę 43 obwodnic o wartości ponad 11 mld zł. To zwiększenie nakładów z 11 mld zł na 28 mld zł jest zatem wyraźne. Te projekty znacząco poprawią bezpieczeństwo w ruchu drogowym, szczególnie w miejscach, gdzie występuje największy ruch tranzytowy – tłumaczy poseł RP Jerzy Polaczek

4 śląskie obwodnice na rezerwie

Ustaliliśmy, że rozpatrywane były jeszcze kandydatury czterech obwodnic w woj. śląskim.

- Na listę rezerwową zostały wpisane obwodnice Kłobucka, Kłomnic, Raciborza i Rędzin. Realizacja tych zadań będzie możliwa po przygotowaniu niezbędnej dokumentacji oraz zapewnieniu finansowania – informuje redakcję ŚląskiegoBiznesu.pl wydział prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Zaskakuje zwłaszcza nieuwzględnienie obwodnicy Raciborza. Chodziło o drugi odcinek wschodniej obwodnicy, która połączyłaby DK 45 z DW 935 (budowa pierwszego odcinka długości 8 km już trwa). Władze miasta były pewne ujęcia w programie. Mówiły o tym publicznie w 2019 roku. Nawet zleciły już wykonanie dokumentacji koncepcyjnej i środowiskowej za blisko pół miliona zł. Inwestycja była więc na większym etapie zaawansowania, niż np. obwodnica Blachowni i Herb, dla której żadne prace przygotowawcze nie były prowadzone, a przetarg ma być ogłoszony w 2024 roku. Prezydent Raciborza Dariusz Polowy na spotkaniu z mediami starał się zachować optymizm.

- Dopiero ruszył proces legislacyjny w tej sprawie. Kluczowe decyzje zapadną na poziomie Rady Ministrów. Wcześniej muszą odbyć się konsultacje i procedury międzyresortowe. Proszę zwrócić uwagę, że zaplanowane obwodnice dla Śląska, województwa bardzo rozwiniętego pod względem gęstości zaludnienia i infrastruktury, znajdują się tylko w jego północnej części i jest ich tylko 5. W porównaniu z innymi obszarami to mało – mówił.

Obwodnice w woj. śląskim – szczegóły

Posiłkując się informacjami Ministerstwa Infrastruktury podajemy szczegóły dotyczące obwodnic wybranych do realizacji w woj. śląskim.

Obwodnica Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej nr 46. Dla inwestycji tej nie były prowadzone prace przygotowawcze, planowana data ogłoszenia przetargu: II kw. 2024 r. Podstawowym celem budowy obwodnicy Blachowni i Herb jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez miejscowości te w związku z sąsiedztwem nowo wybudowanej autostrady A1 obiegającej Częstochowę. W przyszłości odcinek ten będzie kluczowy z uwagi na połączenie A1 z planowaną drogą ekspresową S11. Według MI dzięki tym działaniom nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców (odcinek ten charakteryzuje się stosunkowo dużą liczbą wypadków, jaka miała miejsce w ostatnich latach), odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w tych miastach. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinku drogi krajowej nr 46 od Lublińca do Częstochowy.

Obwodnica Szczekocin i Goleniowych w ciągu drogi krajowej nr 78. Długość: 12,8 km; koszt: ok. 382,5 mln zł. Prace przygotowawcze dla zadania rozpoczęły się już wiele lat temu, w związku z czym inwestycja jest już częściowo przygotowana do realizacji i posiada decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych została udzielona w 2012 roku, przetarg i podpisanie umowy planowane są na rok 2023, a budowa na lata 2023-2026. Podstawowym celem budowy obwodnicy Szczekocin i Goleniowych jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin i dalej do Goleniowych, zadanie przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno–wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na dotychczasowej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z S7 na wysokości Jędrzejowa.

Obwodnica Kroczyc w ciągu drogi krajowej nr 78. Długość: 9,2 km; koszt: ok. 276 mln zł. Prace przygotowawcze dla zadania rozpoczęły się już wiele lat temu, w związku z czym inwestycja jest już częściowo przygotowana do realizacji i posiada decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Inwestycja ma decyzję środowiskową z 2012 roku, przetarg i umowa planowane są na rok 2023 a budowa na lata 2023-2026. Podstawowym celem budowy obwodnicy Kroczyc jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez tę miejscowość. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin, przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno–wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z S7 na wysokości Jędrzejowa.

Obwodnica Pradeł w ciągu drogi krajowej nr 78. Długość: 2,2 km; koszt: ok. 66 mln zł. Prace przygotowawcze dla zadania rozpoczęły się już wiele lat temu, w związku z czym inwestycja jest już częściowo przygotowana do realizacji i posiada decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Przetarg i umowa planowane są na rok 2023, a budowa na lata 2023-2026. Podstawowym celem budowy obwodnicy Pradeł jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez tę miejscowość. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin, przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno–wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z S7 na wysokości Jędrzejowa.

Obwodnica Nakła Śląskiego oraz Świerklańca w ciągu drogi krajowej nr 78. Dla tej inwestycji nie były prowadzone prace przygotowawcze. Przetarg ma być ogłoszony w II kw. 2024 r. Podstawowym celem budowy obwodnicy miejscowości Nakła Śląskiego oraz Świerklańca jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78, zadanie przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północne tereny woj. śląskiego. Nowobudowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z drogą krajową nr 11 a w przyszłości S11.

Czy Waszym zdaniem zostały wybrane właściwe obwodnice do realizacji? Które miasta zasługują na obwodnice?

Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Który kandydat na Prezydenta RP jest najlepszy pod kątem biznesu?










Oddanych głosów: 1239