W fabryce samochodów w Tychach ruszyła testowa produkcja Leapmotor T03. To elektryczny samochód chińskiej firmy, z którą Stellantis nawiązał współpracę w ramach spółki joint-venture. O tym, że z linii montażowej w Tychach zjechały już pierwsze egzemplarze, poinformowała agencja Reutera, powołując się na raport analityków Jeffries.
O tym, że Zhejiang Leapmotor Technologies - chiński koncern specjalizujący się w produkcji aut elektrycznych - ma rozpocząć jeszcze w tym roku w tyskiej fabryce samochodów Stellantis produkcję małych modeli pojazdów T03, pisaliśmy pod koniec marca.
Leapmotor T03 to pięciodrzwiowy mikrosamochód do miasta z napędem elektrycznym. Kompaktowy akumulator o pojemności 36,5 kWh ma zapewnić zasięg przekraczający nawet 400 km (w cyklu NEDC). Producent podaje, że moc tego modelu wynosi 55 kW (ok. 75 KM), a przyspieszenie od 0 do 50 km/h trwa 5 s.
W Europie jego ceny zaczynają się od około 20 000 euro (21 642 dolarów).
Jak podaje agencja Reutera, powołując się na raport analityków Jeffries, pierwsze chińskie samochody elektryczne zjechały już w minionym tygodniu z linii montażowej w tyskiej fabryce. Masowa produkcja ma z kolei ruszyć we wrześniu.
Według informacji Reuters, samochody mają powstawać przy wykorzystaniu systemu SKD (semi-knocked-down). W oparciu o tę technikę samochody są wysyłane do montowni jako kilka dużych, złożonych wstępnie zespołów, a na miejscu składane w całość.
Co ciekawe, jak wynika z danych, które przekazał analitykom Jeffries zarząd Leapmotor, koszty złożenia samochodu w Stellantis w Tychach wynoszą ok. 400-500 euro na pojazd, są więc zbliżone do kosztów w chińskiej siedzibie Leapmotor. Tymczasem we Włoszech wyniosłyby one ok. 1000 euro.
W ubiegłym roku Stellantis poinformował, że zamierza wykupić 21 procent udziałów w chińskim koncernie.
Umowa przewiduje ponadto utworzenie spółki joint venture, która daje grupie Stellantis prawo do budowy, eksportu i sprzedaży aut Leapomotor poza Chinami. Wartość transakcji obliczono na 1,6 mld dolarów - donosi portal Cire.pl.
Stellantis Tychy to zakład wybudowany w latach 1972-1975. Fabryka zajmuje ponad 2,4 mln m2 powierzchni, z czego na hale produkcyjne i budynki usługowe przypada 0,5 mln m2. Przekształcenie zwojów blachy w gotowy samochód trwa około 12 godzin technologicznych.
Praktycznie, co 50 sekund z linii montażowych zjeżdża jeden pojazd.
Pod koniec lutego pisaliśmy, że nowy SUV Abarth 600e, w premierowej wersji Scorpionissima, zaprezentowany publicznie na początku lutego podczas kręcenia nowej reklamy w Mediolanie we Włoszech, będzie produkowany tylko w Polsce. A ściśle mówiąc - wyłącznie w fabryce Stellantis w Tychach <<Śląskie ma monopol na nowego SUV-a. Abarth 600e będzie wyjeżdżał wyłącznie z fabryki w Tychach>>.
O tym, że fabryka samochodów Stellantis w Tychach rozpoczęła prace budowlane związane z przygotowaniem zakładu pod nowe inwestycje, pisaliśmy w 2022 roku <<Stellantis Tychy: Jeep jeszcze w tym roku. Co poza nim wyjedzie z fabryki?>>.
Projekt miał dotyczyć produkcji nowych samochodów osobowych hybrydowych i elektrycznych dla trzech marek koncernu: okrzykniętego później mianem Samochodu Roku 2023 Jeepa Avengera <<Samochód roku 2023 pochodzi ze Śląska!>>, Fiata 600 i Alfy Romeo Milano (która wciąż czeka na swój debiut). Abarth 600e pojawił się jako czwarty, nadprogramowy model.
We wdrożenie platformy nowych modeli w zakładzie w Tychach zainwestowano znaczące kwoty. Dziennik.pl nieoficjalnie pisze o kwocie 2 mld euro.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
839Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
687"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
619Hillwood rozbuduje centrum logistyczne w Częstochowie. Rusza budowa nowej hali magazynowej
578Firma z Gliwic rewolucjonizuje zastosowanie AI w misjach kosmicznych EAK
526W Gliwicach ma powstać nowa baza Kolei Śląskich
+4 / -0Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Rekordowe 650 miliardów złotych na inwestycje. Rząd przedstawił plan gospodarczy na 2025 rok
+4 / -1Lufthansa Cargo uruchomi pierwsze regularne loty towarowe w Polsce - z Katowice Airport
+3 / -0"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
+3 / -0Rekordowe 650 miliardów złotych na inwestycje. Rząd przedstawił plan gospodarczy na 2025 rok
0W dawnej fabryce obrabiarek w Dąbrowie Górniczej powstaje centrum przedsiębiorczości
0A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
050 wagonów za 70 milionów złotych. Rekordowe zamówienie Tramwajów Śląskich
0Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
0