PKN ORLEN podpisał porozumienie o strategicznej współpracy z firmą Alstom przy dostawach bezemisyjnych, ekologicznych pociągów i paliwa wodorowego dla publicznego transportu kolejowego. Pierwsze pojazdy wodorowe mają szansę wyjechać na linie regionalne w ciągu dwóch lat.
17 maja PKN ORLEN podpisał porozumienie o strategicznej współpracy z firmą Alstom przy dostawach bezemisyjnych, ekologicznych pociągów i paliwa wodorowego dla publicznego transportu kolejowego. Koncern, który konsekwentnie wdraża strategię ogłoszoną w tym roku strategię wodorową, zapewni infrastrukturę tankowania dla produkowanych przez Alstom pociągów. Pierwsze pojazdy wodorowe mają szansę wyjechać na linie regionalne w ciągu dwóch lat.
– Skutecznie wdrażamy strategię wodorową, która wspiera nasze dążenie do osiągniecia neutralności emisyjnej. Do 2030 roku zamierzamy przeznaczyć ok. 7,5 mld zł na inwestycje, dzięki którym blisko połowa produkowanego w Grupie ORLEN wodoru będzie nisko- i zeroemisyjna. To z kolei przełoży się na zmniejszenie o 1,6 mln ton emisji CO2, a przede wszystkim wpłynie na wzrost bezpieczeństwa energetycznego Polski. Współpraca z firmą Alstom to kolejny ważny krok, który umocni naszą pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Zgodnie z zawartym porozumieniem, firma Alstom, która swoje główne zakłady w Polsce posiada w Chorzowie i Katowicach, będzie współpracowała z PKN ORLEN przy udziale w postępowaniach organizowanych przez operatorów publicznego transportu kolejowego. Alstom będzie odpowiedzialny za dostawy bezemisyjnych pociągów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Z kolei PKN ORLEN będzie odpowiadał za dystrybucję, magazynowanie oraz dostawy paliwa wodorowego dla tych pociągów.
– Konsekwentnie rozwijamy alternatywne źródła energii, w tym wodór. To paliwo przyszłości, które długofalowo będzie napędzało transformację energetyczną. Mamy w tym obszarze duże kompetencje, poparte doświadczeniem. Nawiązanie współpracy z firmą Alstom umożliwi nam wdrażanie pilotażowych projektów wodorowych w publicznym transporcie kolejowym i przełoży się na wzmocnienie naszej pozycji w Polsce i całym regionie Europy Środowej – mówi Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych.
- Jednym z kluczowych elementów strategii Alstom jest pozytywny wpływ na klimat i środowisko. Technologii wodorowej w transporcie kolejowym używamy już od lat i jesteśmy pierwszą firmą na świecie, która uruchomiła komercyjny przewóz pasażerów pociągami wodorowymi, które są całkowicie bezemisyjne i co ważne - częściowo www.alstom.comprodukowane w Polsce. Jako pierwsi wprowadziliśmy do Polski pociągi dużych prędkości - 20 składów Pendolino.
Liczę, że Alstom również jako pierwszy wprowadzi do Polski pociągi wodorowe. Podpisanie dzisiejszej umowy z PKN Orlen to kolejny krok w kierunku transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych światowych technologii - mówi Sławomir Cyza, Prezes i Dyrektor Zarządzający Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich.
– Alstom jest pionierem w rozwijaniu technologii wodorowych w transporcie kolejowym. W 2018 roku jako pierwszy na świecie producent oddaliśmy do użytku komercyjnego pociąg wodorowy Coradia iLint.
Współpraca z PKN ORLEN pozwoli nam skuteczniej realizować ambicję lidera technologicznego w przewozach kolejowych, a także ambicję Polski, jako jednego z kluczowych krajów, gdzie opracowuje się i implementuje technologie wodorowe. Główną motywacją do pracy nad technologiami wodorowymi jest konieczność szukania bezemisyjnych źródeł energii, również w transporcie. Zwiększenie zeroemisyjnego ruchu na szynach oznacza mniej zanieczyszczeń oraz mniejsze emisje CO2 – mówi Artur Fryczkowski, Wiceprezes i Dyrektor Sprzedaży i Rozwoju Biznesu Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
1521Wybory samorządowe 2024. Tak wygląda podział mandatów w sejmiku województwa śląskiego
1506Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
489Akcja przeciwpożarowa w KWK Budryk. Wycofano ponad 100 górników
4403,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
429Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -0Ślōnskŏ godka po pierwszym czytaniu w Sejmie. "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"
+4 / -13,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
+1 / -0Śląskie na podium zaległości wobec fiskusa. Wyżej tylko mazowieckie
1Niespodzianka: na stacjach paliw taniej. A najtaniej - na Górnym Śląsku
0Velo Cugiem Kolei Śląskich do Wisły już w majówkę
0Związkowcy chcą dalszego mrożenia cen prądu. "Wszystko jest mgliste"
0JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
0