Kariera

PKN Orlen kupuje spółkę Polska Press, właściciela Dziennika Zachodniego

2020-12-07, Autor: tora

Koncern PKN Orlen kupuje spółkę Polska Press, posiadacza m.in. 20 gazet regionalnych, w tym Dziennika Zachodniego, serwisu internetowego NaszeMiasto.pl czy drukarni w Sosnowcu. Decyzję ogłosił prezes Daniel Obajtek.

Reklama

7 grudnia 2020 roku koncern paliwowy PKN Orlen dokonał kolejnego przejęcia na rynku mediów – po akwizycji spółki kolportującej prasę Ruch, kupił koncern wydawniczy Polska Press.

Dzięki temu Grupa Orlen będzie miała dostęp do 17,4 mln użytkowników portali wydawnictwa - poinformował w poniedziałek na Twitterze prezes Grupy Orlen Daniel Obajtek.

„Przejmujemy wydawnictwo @Polska_Press. Dzięki transakcji zyskamy dostęp do 17,4 mln użytkowników portali wchodzących w skład Grupy. Pozwoli nam to skutecznie wspierać sprzedaż i rozbudowywać narzędzia big data. To kluczowe zasoby w kontekście planowanego rozwoju sieci detalicznej - napisał na Twitterze prezes Daniel Obajtek.

Polska Press Grupa wydaje ponad 170 tytułów

W portfolio prasowym grupy Polska Press jest ponad 20 dzienników regionalnych („Dziennik Bałtycki”, „Dziennik Łódzki”, „Dziennik Zachodni”, „Gazeta Krakowska”, Głos Wielkopolski”, „Kurier Lubelski”, „Polska Metropolia Warszawska”, „Express Ilustrowany”, „Gazeta Krakowska”, „Dziennik Polski”, „Gazeta Lubuska”, „Gazeta Pomorska”, „Kurier Poranny”, „Gazeta Współczesna”, „Nowa Trybuna Opolska”, „Echo Dnia”, „Gazeta Codzienna Nowiny”, „Głos Dziennik Pomorza”, „Express Bydgoski” i „Nowości Toruńskie”), a także prawie 150 tygodników lokalnych (m.in. „Nasza Historia”, „Moto Salon”, „Moto Salon Classic”, „Strefa Biznesu”, „Strefa Agro”) oraz bezpłatna gazeta „Naszemiasto.pl”.

Firma wydaje też szereg serwisów internetowych, głównie Naszemiasto.pl i portale poszczególnych tytułów prasowych. Na początku br. sprzedała serwis ogłoszeniowy Gratka.pl do Ringier Axel Springer Media (wydającego w Polsce m.in. Onet, „Fakt”, „Newsweek” i „Forbesa”).

Orlen rozwija big data

W komunikacie Orlen zwraca uwagę, że zgodnie z ogłoszoną w zeszłym tygodniu strategią do 2030 r., będzie rozwijał sprzedaż detaliczną poprzez rozwój nowoczesnych kanałów komunikacji, ekspansję sieci punktów odbioru paczek, digitalizację formatów sprzedaży oraz budowę platformy e-commerce w oparciu o sieć Ruch.

- Pozyskanie Polska Press wpisuje się w założenia tej strategii w szczególności w zakresie budowy zintegrowanej platformy usług cyfrowych w oparciu o bazę klientów. Działania te przyczynią się do wzmocnienia relacji z klientami oraz przełożą się na zwiększenie zysków osiąganych przez koncern. Według badania Mediapanel Polska za listopad 2020 r., serwisy internetowe Polska Press czyta 17,4 mln użytkowników miesięcznie. Dla PKN Orlen to solidna grupa dotarcia, która umożliwi zwiększenie bazy o nowych i lojalizację dotychczasowych klientów - zapewnia koncern paliwowy.

Orlen podkreśla, że rozbuduje narzędzia big data w oparciu o zasoby Polska Press, Orlen Vitay, Stop Cafe, ale też Grupę Energa czy Ruch.

- Polska Press posiada bazę wiedzy na temat preferencji klientów, prowadzonych transakcji czy wartości koszyka w odniesieniu do grupy 60,07 proc. użytkowników internetu w całej Polsce. Dzięki temu w ramach Grupy Orlen możliwe będzie utworzenie nowych modeli biznesowych, które pozwolą na lepsze pokrycie geograficzne oraz dopasowanie oferty dla docelowej grupy klientów. Tworzenie wewnętrznych baz danych to kluczowy trend na rynku reklamy, ale również sprzedaży detalicznej - zapewniaj firma.

Powołuje się na przykłady z zagranicy. Amerykańska sieć supermarketów Walmart przeniosła do swojej struktury takie kompetencje w celu lepszego zarządzania bazą klientów i szybszej odpowiedzi na ich potrzeby. Natomiast PepsiCo uznała, że pozyskiwanie danych będzie kluczowe dla rozwoju firmy i zbudowała własne kompetencje planowania mediów.

Będą cięcia w Polska Press?

Orlen widzi możliwość zmniejszenia kosztów w obszarze produkcji treści wideo. Polska Press w redakcjach swoich dzienników regionalnych ma bowiem studia wideo, a usługi z zakresu tworzenia mediów wewnętrznych oferuje dom mediowy Sigma Bis należący do Orlenu i PZU.

- To istotne synergie kosztowe, które mogą zostać przeniesione na całą Grupę Orlen. Tylko w Polsce to 53 spółki, z których duża część prowadzi szeroką działalność biznesową i ma własne struktury i budżety na marketing i komunikację - podkreśla koncern paliwowy. W komunikacie wskazano, że możliwa jest także duża optymalizacja kosztów logistyki. Orlen zamierza przeanalizować uruchomienie centrów logistycznych Ruchu przy drukarniach Polska Press. Ponadto będzie mógł korzystać z tych drukarni przy przygotowywaniu materiałów do własnych akcji marketingowych.

 Jak odbieracie ten ruch PKN Orlen?

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 13

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 679