Szereg większych i mniejszych nowych inwestycji zamierzają przeprowadzić w województwie śląskim PKP Polskie Linie Kolejowe. Są to zadanie, które na których realizację PLK chce zdobyć fundusze z budżetu unijnego na lata 2021-2027.
Plany spółki zajmującej się infrastrukturą kolejową przedstawił Adrian Karwat, zastępca Dyrektora Biura Strategii PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 3 grudnia podczas konferencji Kolej na Śląsku.
- Nowa perspektywa finansowania unijnego nadejdzie już za nieco ponad rok – zwracał uwagę przedstawiciel PLK wyjaśniając, że spółka przygotowała szereg inwestycji, które zamierza zrealizować pod warunkiem otrzymania finansowania.
Na pierwszym miejscu dyrektor wymienił linię E30 i E65, która stanie się kręgosłupem przewozów w woj. śląskim. Przygotowany przez PLK projekt obejmuje obecnie odcinek od Będzina przez Katowice, Katowice-Ligotę, Tychy, Czechowice-Dziedzice, Chybie do granicy państwa w Zebrzydowicach.
- W tym projekcie stawiamy przede wszystkim na poprawę warunków prowadzenia ruchu pasażerskiego w regionie stacji Katowice, na rozbudowę odcinka Będzin – Katowice-Ligota z dwóch do czterech torów, na przebudowie węzła Katowice zapewniającym bezkolizyjny ruch pociągów, na sprawny przejazd pociągów na linii E30 z kierunku Krakowa w kierunku Opola i Wrocławia. W dalszej kolejności stawiamy na przebudowę stacji Gliwice-Łabędy, która dziś jest "wąskim gardłem" dla dwóch ciągów komunikacyjnych, czyli Gliwice – Strzelce Opolskie – Opole oraz Gliwice – Kędzierzyn-Koźle – wymienia Adrian Karwat.
Spółka przygotowuje obydwa ciągi do obsługi ruchu towarowego jak i pasażerskiego. Obecnie przez „wąskie gardło” jest to utrudnione.
Spółka przymierza się też do przebudowy stacji Mysłowice, która jest kolejową bramą do Śląska od strony Małopolski. Kolejnym planowanym zadaniem jest rozbudowa szlaku Orzesze-Jaśkowice – Tychy – Oświęcim, który był już przymierzany do realizacji z bieżącego budżetu RPO, ale nie zyskał finansowania. PKP PLK przeprowadziły tu jak dotąd prace poprawiające warunki do transportu towarowego, teraz nacisk ma być położony na ruch pasażerski. Również PLK chce zrealizować połączenie Katowice – Tychy – Oświęcim.
- To są projekty już zdefiniowane, już trwają na nich zaawansowane prace przygotowawcze i myślimy o tym, że jak pojawią się pierwsze prace w kierunku ukształtowania listy projektów inwestycyjnych z perspektywy 2021-2027, to żeby te projekty znalazły się na czele listy – wyjaśnia zastępca dyrektora.
Ponadto PLK definiuje nowe projekty, zarówno ogólnokrajowe finansowane z Funduszu Spójności jak i regionalne, dla których narzędziem wsparcia jest m.in. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. W tym zakresie przeprowadziła konsultacje z Urzędem Marszałkowskim. Na tej podstawie sformułowała listę 14 inicjatyw inwestycyjnych o charakterze regionalnym. Są to:
1. Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 na odcinku Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim;
2. Rewitalizacja odcinka linii kolejowej nr 140 Katowice Ligota – Nędza na odcinku Rybnik Towarowy – Sumina;
3. Rewitalizacja linii kolejowej nr 117 na odcinku granica województwa – Bielsko-Biała Główna;
4. Rewitalizacja linii kolejowej nr 148 na odcinku Pszczyna – Żory;
5. Rewitalizacja połączenia Racibórz – Racławice Śl.;
6. Budowa połączenia Wodzisław Śląski – Wodzisław Śląski Miasto w celu powiązania centrum miasta z siecią kolejową;
7. Odbudowa linii Dąbrowa Górnicza – Sosnowiec Zagórze – Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce;
8. Budowa nowych i modernizacja przystanków kolejowych na obszarze województwa śląskiego;
9. Prace na linii kolejowej nr 97 Żywiec – Sucha Beskidzka;
10. Odbudowa połączenia kolejowego do Jastrzębia Zdroju – połączenie Jastrzębie Zdrój – Żory – Orzesze – Katowice;
11. Prace na ciągu Gliwice/Zabrze – Rybnik przez Knurów/Orzesze;
12. Przebudowa stacji Pyskowice wraz z budową połączenia do centrum miasta (d. stacja Pyskowice Miasto);
13. Utworzenie połączenia Bytom – Gliwice przez budowę nowej linii kolejowej Bytom – Ruda Śląska;
14. Przeprowadzenie przez śródmieście Jaworzna linii kolejowej o charakterze pasażerskim dla ciągu Katowice – Mysłowice – Jaworzno – Chrzanów – Trzebinia – Kraków.
Poniżej zamieszczamy skan z prezentacji Adriana Karwata:
Przedstawiciel PLK zauważa, że zadania te niekoniecznie mają być finansowanego wyłącznie z RPO. Istnieje możliwość włączenia części projektów do finansowania z funduszy centralnych.
Dodajmy, że o potrzebie rozbudowy infrastruktury, w tym stacji Katowice wspominał też w wywiadzie Aleksander Drzewiecki, prezes Kolei Śląskich:
- ...kwestie infrastrukturalne są czymś, co nas ogranicza w rozwoju. Osiągając 20 milionów pasażerów rocznie mamy już problem, a przekraczając tę barierę problemy związane z infrastrukturą się zwiększą. To m.in. utrudnienia w ruchu, opóźnienia, rzecz, z których nasi pasażerowie na pewno nie są zadowoleni - mówił.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Dramatyczna kondycja polskiego górnictwa. ARP ujawniła miliardową stratę
603Była świadkiem sukcesów i górniczych tragedii. Kluczowa kopalnia JSW fedruje już 50 lat
553Bielsko-Biała: na terenie kultowej Befamy – dawnej ikony przemysłu – powstaną mieszkania
515Frankowicze lekko wyhamowali. W sądach mniej pozwów niż rok temu
441Katowice za 15 mln zł przebudują ulicę Wieżową, łącząc dwie dzielnice miasta
414Chorzowski Alstom dostarczy do Niemiec 130 elektrycznych piętrowych pociągów
+4 / -0Woda dołowa odnawialnym źródłem energii. Kopalnia PGG będzie odzyskiwać ciepło
+2 / -0Nie tylko wielkie areny. Prawie 38 mln złotych na inwestycje sportowe w Śląskiem
+2 / -0Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
+3 / -1W Katowicach rusza spektakularna inwestycja. 11 zabytkowych kamienic do remontu
+2 / -0Najbardziej zadłużone gminy województwa śląskiego. Te samorządy toną w długach (LISTA)
0Tu rozwijała się secesja. W śląskim "małym Wiedniu" powstała nowa atrakcja turystyczna
0Woda dołowa odnawialnym źródłem energii. Kopalnia PGG będzie odzyskiwać ciepło
0Nie tylko wielkie areny. Prawie 38 mln złotych na inwestycje sportowe w Śląskiem
0Szef zakładowej "Solidarności" o przedłużeniu działania konwencjonalnej Elektrowni Rybnik: Krok w dobrą stronę, ale tylko krok
0
~Jarosław Polok 2019-12-16
19:17:03
6. Budowa połączenia Wodzisław Śląski – Wodzisław Śląski Miasto w celu powiązania centrum miasta z siecią kolejową;
Większy sens miałoby odbudowanie drugiego toru, aż do Wodzisław-Turzyczka wtedy trasa Katowice-Orzesze-Rybnik-Wodzisław-Bogumin -Ostrawa miałaby możliwość obsłużenia większej ilości pociągów.
A Przystanki Wodzisław Miasto i Turzyczka to już dawno powinny być zrobione na tej linii, ale 2016 zamiast to zrobić to jeszcze wycieli mijankę w Czyżowicach itd.
~Dawid Kmiotek 2019-12-25
09:52:28
Dąbrowa Górnicza-Sosnowiec Zagórze-Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce....to jest ciekawostka. Taka linia faktycznie kiedyś istniała....problem w tym, że przebieg tej linii tak się zmienił, że jest ona nie do odbudowania. Prędzej realna jest odbudowa linii przez Gołonóg, ale to by zniweczyło możliwość przebudowy węzła Gołonóg na S-1