Inwestycje i nieruchomości

PKP PLK przedstawiło listę inwestycji w woj. śląskim, które chce zrealizować do roku 2027

2019-12-12, Autor: Tomasz Raudner

Szereg większych i mniejszych nowych inwestycji zamierzają przeprowadzić w województwie śląskim PKP Polskie Linie Kolejowe. Są to zadanie, które na których realizację PLK chce zdobyć fundusze z budżetu unijnego na lata 2021-2027.

Reklama

Plany spółki zajmującej się infrastrukturą kolejową przedstawił Adrian Karwat, zastępca Dyrektora Biura Strategii PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 3 grudnia podczas konferencji Kolej na Śląsku.

- Nowa perspektywa finansowania unijnego nadejdzie już za nieco ponad rok – zwracał uwagę przedstawiciel PLK wyjaśniając, że spółka przygotowała szereg inwestycji, które zamierza zrealizować pod warunkiem otrzymania finansowania.

Kręgosłup kolejowy Śląska do renowacji

Na pierwszym miejscu dyrektor wymienił linię E30 i E65, która stanie się kręgosłupem przewozów w woj. śląskim. Przygotowany przez PLK projekt obejmuje obecnie odcinek od Będzina przez Katowice, Katowice-Ligotę, Tychy, Czechowice-Dziedzice, Chybie do granicy państwa w Zebrzydowicach.

- W tym projekcie stawiamy przede wszystkim na poprawę warunków prowadzenia ruchu pasażerskiego w regionie stacji Katowice, na rozbudowę odcinka Będzin – Katowice-Ligota z dwóch do czterech torów, na przebudowie węzła Katowice zapewniającym bezkolizyjny ruch pociągów, na sprawny przejazd pociągów na linii E30 z kierunku Krakowa w kierunku Opola i Wrocławia. W dalszej kolejności stawiamy na przebudowę stacji Gliwice-Łabędy, która dziś jest "wąskim gardłem" dla dwóch ciągów komunikacyjnych, czyli Gliwice – Strzelce Opolskie – Opole oraz Gliwice – Kędzierzyn-Koźle – wymienia Adrian Karwat.

Spółka przygotowuje obydwa ciągi do obsługi ruchu towarowego jak i pasażerskiego. Obecnie przez „wąskie gardło” jest to utrudnione.

Stacja Mysłowice - wąska brama do Śląska

Spółka przymierza się też do przebudowy stacji Mysłowice, która jest kolejową bramą do Śląska od strony Małopolski. Kolejnym planowanym zadaniem jest rozbudowa szlaku Orzesze-Jaśkowice – Tychy – Oświęcim, który był już przymierzany do realizacji z bieżącego budżetu RPO, ale nie zyskał finansowania. PKP PLK przeprowadziły tu jak dotąd prace poprawiające warunki do transportu towarowego, teraz nacisk ma być położony na ruch pasażerski. Również PLK chce zrealizować połączenie Katowice – Tychy – Oświęcim.

- To są projekty już zdefiniowane, już trwają na nich zaawansowane prace przygotowawcze i myślimy o tym, że jak pojawią się pierwsze prace w kierunku ukształtowania listy projektów inwestycyjnych z perspektywy 2021-2027, to żeby te projekty znalazły się na czele listy – wyjaśnia zastępca dyrektora.

14 inicjatyw regionalnych PKP PLK w woj. śląskim

Ponadto PLK definiuje nowe projekty, zarówno ogólnokrajowe finansowane z Funduszu Spójności jak i regionalne, dla których narzędziem wsparcia jest m.in. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. W tym zakresie przeprowadziła konsultacje z Urzędem Marszałkowskim. Na tej podstawie sformułowała listę 14 inicjatyw inwestycyjnych o charakterze regionalnym. Są to:

1. Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 na odcinku Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim;
2. Rewitalizacja odcinka linii kolejowej nr 140 Katowice Ligota – Nędza na odcinku Rybnik Towarowy – Sumina;
3. Rewitalizacja linii kolejowej nr 117 na odcinku granica województwa – Bielsko-Biała Główna;
4. Rewitalizacja linii kolejowej nr 148 na odcinku Pszczyna – Żory;
5. Rewitalizacja połączenia Racibórz – Racławice Śl.;
6. Budowa połączenia Wodzisław Śląski – Wodzisław Śląski Miasto w celu powiązania centrum miasta z siecią kolejową;
7. Odbudowa linii Dąbrowa Górnicza – Sosnowiec Zagórze – Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce;
8. Budowa nowych i modernizacja przystanków kolejowych na obszarze województwa śląskiego;
9. Prace na linii kolejowej nr 97 Żywiec – Sucha Beskidzka;
10. Odbudowa połączenia kolejowego do Jastrzębia Zdroju – połączenie Jastrzębie Zdrój – Żory – Orzesze – Katowice;
11. Prace na ciągu Gliwice/Zabrze – Rybnik przez Knurów/Orzesze;
12. Przebudowa stacji Pyskowice wraz z budową połączenia do centrum miasta (d. stacja Pyskowice Miasto);
13. Utworzenie połączenia Bytom – Gliwice przez budowę nowej linii kolejowej Bytom – Ruda Śląska;
14. Przeprowadzenie przez śródmieście Jaworzna linii kolejowej o charakterze pasażerskim dla ciągu Katowice – Mysłowice – Jaworzno – Chrzanów – Trzebinia – Kraków.

Poniżej zamieszczamy skan z prezentacji Adriana Karwata:

Przedstawiciel PLK zauważa, że zadania te niekoniecznie mają być finansowanego wyłącznie z RPO. Istnieje możliwość włączenia części projektów do finansowania z funduszy centralnych.

Dodajmy, że o potrzebie rozbudowy infrastruktury, w tym stacji Katowice wspominał też w wywiadzie Aleksander Drzewiecki, prezes Kolei Śląskich:

- ...kwestie infrastrukturalne są czymś, co nas ogranicza w rozwoju. Osiągając 20 milionów pasażerów rocznie mamy już problem, a przekraczając tę barierę problemy związane z infrastrukturą się zwiększą. To m.in. utrudnienia w ruchu, opóźnienia, rzecz, z których nasi pasażerowie na pewno nie są zadowoleni - mówił.

Jak oceniacie plany inwestycyjne PKP PLK dotyczące woj. śląskiego? Sądzicie, że zostaną w ogóle zrealizowane?

Oceń publikację: + 1 + 96 - 1 - 11

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (2):
  • ~Jarosław Polok 2019-12-16 19:17:03

    6. Budowa połączenia Wodzisław Śląski – Wodzisław Śląski Miasto w celu powiązania centrum miasta z siecią kolejową;
    Większy sens miałoby odbudowanie drugiego toru, aż do Wodzisław-Turzyczka wtedy trasa Katowice-Orzesze-Rybnik-Wodzisław-Bogumin -Ostrawa miałaby możliwość obsłużenia większej ilości pociągów.
    A Przystanki Wodzisław Miasto i Turzyczka to już dawno powinny być zrobione na tej linii, ale 2016 zamiast to zrobić to jeszcze wycieli mijankę w Czyżowicach itd.

    20 0
  • ~Dawid Kmiotek 2019-12-25 09:52:28

    Dąbrowa Górnicza-Sosnowiec Zagórze-Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce....to jest ciekawostka. Taka linia faktycznie kiedyś istniała....problem w tym, że przebieg tej linii tak się zmienił, że jest ona nie do odbudowania. Prędzej realna jest odbudowa linii przez Gołonóg, ale to by zniweczyło możliwość przebudowy węzła Gołonóg na S-1

    0 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.