Inwestycje i nieruchomości

PLK - nowe tory i rozjazdy za 50 mln zł dla pociągów towarowych z Katowic-Ligoty do Tychów

2019-01-22, Autor: tora

Lepsza oferta dla przewoźników towarowych – to efekt inwestycji, którą zamierzają uzyskać PKP Polskie Linie Kolejowe remontując linię nr 142 Katowice Ligota – Katowice Kostuchna – Tychy. Wartość przedsięwzięcia to 50 mln zł.

Na razie PLK wymieniły już m. in. 12 km torów, sieć trakcyjną i 11 rozjazdów. Dwa nowe rozjazdy są w rejonie posterunku odgałęźnego Mąkołowiec, pięć w rejonie stacji Tychy, trzy w Kostuchnie i jeden w Ochojcu.

Reklama

Jest już ponad 12 km nowych torów i 5 km sieci trakcyjnej. Kolejne 8 km przygotowane jest do montażu. W najbliższym czasie zakończą się prace na odcinku Tychy Mąkołowiec – Tychy.

Wykonawca przygotowuje się do remontu 7 przejazdów kolejowo-drogowych, co m.in. zwiększy poziom bezpieczeństwa. Roboty obejmą też tory i sieć trakcyjną oraz 5 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukt nad DK81 w Katowicach Ligocie i most nad rzeką Mleczną w Katowicach. Dzięki pracom prędkość pociągów wzrośnie dwukrotnie z 40 do 80 km/h. Zakres projektu obejmuje także remont budynku posterunku w Katowicach Ochojcu.

Pociągi pojadą szybciej i bezpieczniej

Po zakończeniu prac pociągi towarowe skorzystają z nowych możliwości. Ruch towarowy w Katowickim Węźle Kolejowym z północy i południa będzie kierowany z pominięciem stacji Katowice, głównie na linię nr 142, czyli przez Katowice Ligotę – Katowice Ochojec – Katowice Murcki – Katowice Kostuchnę – Tychy Mąkołowiec – Tychy. Dzięki temu odciążona będzie linia łącząca Katowice z Tychami (nr 139), a to zwiększy przepustowość – czyli będzie mogło pojechać więcej pociągów.

Linia 142 stanowi istotny element kolejowej obwodnicy GOP z północy województwa w kierunku południowym i zapewnia bezpośrednie połączenia z Jaworznem Szczakową, Mysłowicami i Gliwicami dla ruchu towarowego, bez konieczności przejazdu przez stację Katowice.

Prace na linii 142 z Katowic Ligoty do Tychów przez Katowice Ochojec, Katowice Murcki, Katowice Kostuchnę i Tychy Mąkołowiec rozpoczęły się w pierwszym kwartale 2018 roku. Zakończenie planowane jest w trzecim kwartale 2019 roku. Wartość inwestycji to 50 mln złotych netto, a finansowanie jest ze środków budżetowych w ramach projektu „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska”.

Towary na tory

Obecnie na Śląsku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dzięki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego zwiększają możliwości przewozu towarów m.in na liniach: Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle, Chybie – Żory – Rybnik – Nędza, Wyczerpy – Chorzew Siemkowice, Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Wschodnia. Planowana jest modernizacja śląskiego odcinka Magistrali Węglowej: Chorzów Batory – Nakło Śląskie, który usprawni przewóz towarów w kierunku portów.

Sprawniejszy będzie ruch towarowy w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym także dzięki pracom w ramach podpisanej w styczniu umowy za ponad 250 mln zł na odcinkach Bytom – Zabrze Biskupice – Maciejów oraz na odcinku posterunek Dorota – Mysłowice Brzezinka i stacji Bytom Bobrek. Więcej o ćwierćmiliardowej inwestycji piszemy >>>tutaj<<<

 

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.