Inwestycje i nieruchomości

PLK - nowe tory i rozjazdy za 50 mln zł dla pociągów towarowych z Katowic-Ligoty do Tychów

2019-01-22, Autor: tora

Lepsza oferta dla przewoźników towarowych – to efekt inwestycji, którą zamierzają uzyskać PKP Polskie Linie Kolejowe remontując linię nr 142 Katowice Ligota – Katowice Kostuchna – Tychy. Wartość przedsięwzięcia to 50 mln zł.

Reklama

Na razie PLK wymieniły już m. in. 12 km torów, sieć trakcyjną i 11 rozjazdów. Dwa nowe rozjazdy są w rejonie posterunku odgałęźnego Mąkołowiec, pięć w rejonie stacji Tychy, trzy w Kostuchnie i jeden w Ochojcu.

Jest już ponad 12 km nowych torów i 5 km sieci trakcyjnej. Kolejne 8 km przygotowane jest do montażu. W najbliższym czasie zakończą się prace na odcinku Tychy Mąkołowiec – Tychy.

Wykonawca przygotowuje się do remontu 7 przejazdów kolejowo-drogowych, co m.in. zwiększy poziom bezpieczeństwa. Roboty obejmą też tory i sieć trakcyjną oraz 5 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukt nad DK81 w Katowicach Ligocie i most nad rzeką Mleczną w Katowicach. Dzięki pracom prędkość pociągów wzrośnie dwukrotnie z 40 do 80 km/h. Zakres projektu obejmuje także remont budynku posterunku w Katowicach Ochojcu.

Pociągi pojadą szybciej i bezpieczniej

Po zakończeniu prac pociągi towarowe skorzystają z nowych możliwości. Ruch towarowy w Katowickim Węźle Kolejowym z północy i południa będzie kierowany z pominięciem stacji Katowice, głównie na linię nr 142, czyli przez Katowice Ligotę – Katowice Ochojec – Katowice Murcki – Katowice Kostuchnę – Tychy Mąkołowiec – Tychy. Dzięki temu odciążona będzie linia łącząca Katowice z Tychami (nr 139), a to zwiększy przepustowość – czyli będzie mogło pojechać więcej pociągów.

Linia 142 stanowi istotny element kolejowej obwodnicy GOP z północy województwa w kierunku południowym i zapewnia bezpośrednie połączenia z Jaworznem Szczakową, Mysłowicami i Gliwicami dla ruchu towarowego, bez konieczności przejazdu przez stację Katowice.

Prace na linii 142 z Katowic Ligoty do Tychów przez Katowice Ochojec, Katowice Murcki, Katowice Kostuchnę i Tychy Mąkołowiec rozpoczęły się w pierwszym kwartale 2018 roku. Zakończenie planowane jest w trzecim kwartale 2019 roku. Wartość inwestycji to 50 mln złotych netto, a finansowanie jest ze środków budżetowych w ramach projektu „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska”.

Towary na tory

Obecnie na Śląsku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dzięki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego zwiększają możliwości przewozu towarów m.in na liniach: Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle, Chybie – Żory – Rybnik – Nędza, Wyczerpy – Chorzew Siemkowice, Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Wschodnia. Planowana jest modernizacja śląskiego odcinka Magistrali Węglowej: Chorzów Batory – Nakło Śląskie, który usprawni przewóz towarów w kierunku portów.

Sprawniejszy będzie ruch towarowy w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym także dzięki pracom w ramach podpisanej w styczniu umowy za ponad 250 mln zł na odcinkach Bytom – Zabrze Biskupice – Maciejów oraz na odcinku posterunek Dorota – Mysłowice Brzezinka i stacji Bytom Bobrek. Więcej o ćwierćmiliardowej inwestycji piszemy >>>tutaj<<<

 

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 507

Prezentacje firm