Na tę wiadomość czekało mnóstwo pasjonatów kolei oraz podróżników. Zgodnie z zapowiedzią, w środę Ministerstwo Infrastruktury przedstawa szczegóły dotyczące uruchomienia bezpośredniego połączenia kolejowego z Warszawy do chorwackiej Rijeki. Pociąg ma kursować przez Śląsk – z przystankami m.in. w Katowicach i Rybniku. Co jeszcze wiadomo?
Przypomnijmy: pomysł uruchomienia pociągu relacji Warszawa–Rijeka przez PKP Intercity pojawił się w kwietniu i szybko został podchwycony przez media branżowe i regionalne.
O sprawie informował m.in. w wyborczą niedzielę 18 maja premier Donald Tusk.
- Jest taka cisza, że chyba każdy usłyszy tę dobrą nowinę: mamy wreszcie BEZPOŚREDNIE połączenie kolejowe z Polski do Chorwacji! Ruszamy od czerwca, cztery dni w tygodniu. Szczegóły we wtorek - zapowiadał na platformie X.
Jest taka cisza, że chyba każdy usłyszy tę dobrą nowinę: mamy wreszcie BEZPOŚREDNIE połączenie kolejowe z Polski do Chorwacji! Ruszamy od czerwca, cztery dni w tygodniu. Szczegóły we wtorek.
— Donald Tusk (@donaldtusk) May 18, 2025
Resort infrastruktury potwierdził, że trasa pociągu mogłaby obejmować Katowice, ale również - jak ustalił portal Rybnik.com.pl - m.in. Rybnik, co natychmiast wywołało poruszenie wśród śląskich podróżnych »Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!«.
Jak wskazuje TVN24 Biznes, w 2024 roku Polacy byli na czwartym miejscu, jeżeli chodzi o przyjeżdżających do Chorwacji. Wyprzedzają nas Niemcy, Słoweńcy i Austriacy. Pociąg przejeżdżałby właśnie przez Austrię i Słowenię – to właśnie te kraje musiałyby wydać zgodę.
Uruchomienie takiego połączenia wymaga uzgodnień międzynarodowych i zagraniczni partnerzy początkowo zgadzali się na uruchomienie takiego połączenia od przyszłego roku lub być może od grudnia tego roku. Kluczem jest zgoda nie tylko Austriaków, ale także Słoweńców. Musimy to wiedzieć do końca maja, bo wystąpiłem z prośbą o uruchomienie tego połączenia od 1 lipca – powiedział minister w TVN24 Biznes.
Dodał, że problem nie leży po czeskiej stronie, ale na odcinku do Wiednia i od Wiednia do granicy słoweńskiej. Rzecz w tym, że w Słowenii trwa modernizacja infrastruktury kolejowej, co może okazać się kluczowe w całym temacie.
Przypomnijmy jeszcze, że z podobnym przedsięwzięciem nosił się prywatny czeski przewoźnik RegioJet, który w październiku 2021 roku opublikował rozkład jazdy pociągu z Krakowa do Splitu, który miał zatrzymywać się m.in. w Tychach, Rybniku i Wodzisławiu Śląskim.
Mimo zgodu Urzędu Transportu Kolejowego, plan spalił jednak na panewce i RegioJet pozostał tylko przy pociągach z Pragi do Splitu.
Zgodnie z zapowiedzią ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, kwestia połączenia ostatecznie ma wyjaśnić się do końca maja. Na dziś (21 maja) zapowiedziano w tej sprawie konferencję prasową z udziałem szefa resortu.
Jak donosi portal rynek-kolejowy.pl, Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, że bezpośrednie połączenie kolejowe z Warszawy do Rijeki ruszy już 27 czerwca i będzie realizowane cztery razy w tygodniu – we wtorki, czwartki, piątki i niedziele – aż do 29 sierpnia.
Pociąg, będący przedłużeniem relacji „Sobieski” do Wiednia, który jeździ m.in. przez Rybnik, Wodzisław Śląski, Ostrawę, odjedzie z Warszawy Wschodniej o godz. 13:44, a do chorwackiej Rijeki dotrze o 10:03 następnego dnia. W drogę powrotną ruszy o 18:15, by do Warszawy wrócić o 14:16. Skład zabierze 172 pasażerów, oferując miejsca w wagonach siedzących oraz kuszetkach.
PKP Intercity zapowiedziało, że w kolejnych latach połączenie będzie kontynuowane z krótszym czasem przejazdu – nawet o 2–3 godziny, z czego 40–60 minut szybciej na odcinku krajowym. Najtańsze bilety mają kosztować 193 zł, a kolejny próg to 279 zł.
Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski zapowiedział, że spółce zależy na tym, by jak najwięcej miejsc było dostępnych w niższej cenie - czytamy w portalu.
Warto dodać, że wagon restauracyjny będzie dostępny tylko do Wiednia – w dalszą podróż do Chorwacji skład ruszy już bez WARS-u.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
JSW tonie, ZUS ratuje. Związkowcy: rząd milczy, podatnicy płacą za zarządzanie na ślepo
1296PKP Cargo planuje kolejne zwolnienia grupowe – pracę może stracić ponad 2400 pracowników. Spółka tłumaczy się restrukturyzacją
735Od lipca tańszy gaz. URE zatwierdził nową taryfę
564Truskawkowy boom. Sprawdziliśmy ceny "letniego must-have" na Śląsku
560Wybory prezydenckie 2025 w Śląskiem. Zobacz, jak głosowano w największych miastach
441Pociąg z Polski do Chorwacji pojedzie przez Śląsk. Przystanki m.in. w Katowicach i Rybniku
+14 / -0Bukmacherzy z Katowic już wiedzą, kto zostanie prezydentem? STS wskazuje faworyta
+9 / -4Nietypowe koszty uzyskania przychodu w działalności gospodarczej – które wydatki możesz zaliczyć do kosztów firmowych?
+3 / -0Wszystkie głosy w woj. śląskim policzone! Wiemy, na kogo głosowali mieszkańcy
+2 / -0Co z pociągiem Warszawa-Rybnik-Rijeka? Ministerstwo będzie wiedziało do końca maja
+2 / -0Żory stawiają na prąd, a nie wodór. Nowe autobusy elektryczne odmienią flotę BKM
0Płaca minimalna w 2026 roku: rządowa propozycja niższa niż postulaty związkowców
0JSW: wydobycie i sprzedaż powyżej planu. "Plan Strategicznej Transformacji przynosi efekty"
0Waloryzacja ZUS: wyższe składki, wyższe emerytury
0Z Częstochowy do Krakowa przez Zagłębie, pociągi do Pyrzowic i w Beskidy. KŚ wprowadzają letnią korektę rozkładu jazdy
0