Polecamy na Śląsku

Pociągi jednak nie pojadą do Wisły. Co innego przygotowały Koleje Śląskie od 13 grudnia?

2020-12-10, Autor: tora

Połączenie Katowice - Wisła Głębce miało być, obok przywrócenia połączeń Katowice - Kraków, największą atrakcją nowego rozkładu jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 13 grudnia. Ale pojawił się nieoczekiwany problem techniczny, który sprawił, że pociągi w Beskidy nie pojadą.

Reklama

Przywrócenie ruchu w pełnej relacji S6 Katowice – Wisła Głębce miało związek z zimowym wstrzymaniem prac modernizacyjnych. Jednak, jak podają Koleje Śląskie, modernizowane tory nie uzyskały odbioru technicznego, więc nie można na nie skierować składów. Start połączenia Katowice - Wisła Głębce realizowanego przez pociąg Kubalonka będzie więc opóźniony, ale dziś nie wiadomo, jak bardzo. 

- Firma Bombardier, pomimo zapewnień, nie dostarczyła w wymaganym terminie urządzeń zapewniających bezpieczny przejazd pociągów. Montaż takich urządzeń był niezbędny na odcinku Pierściec – Skoczów – Goleszów – potwierdza Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

Jak informują Koleje Śląskie, wprowadzana jest korekta rozkładu jazdy.

- Kubalonka zostanie skrócona do relacji Katowice – Chybie – Katowice – podkreśla Tomasz Musioł, rzecznik prasowy KŚ.

W zamian uruchomiona zostanie zastępcza linia autobusowa.

- Autobusy będą kursować zgodnie z zaktualizowanym rozkładem jazdy, który w najbliższych zostanie opublikowany na stronie internetowej Spółki. Z pociągów na autobusy i z autobusy na pociąg przeprowadzi Państwa pracownik w charakterystycznej pomarańczowej kamizelce z logo Kolei Śląskich. Prosimy stosować się do poleceń obsługi celem bezpiecznego i sprawnego przeprowadzenia procesu przesiadki – dodaje rzecznik.

Co innego proponują Koleje Śląskie od 13 grudnia? Jak już pisaliśmy, przywrócone zostaną regularne połączenia Katowice - Kraków. Oferta "Gibki cug" zawiera połączone kursy Kolei Śląskich i PolRegio.

Szybciej dojedziemy z Katowic do Częstochowy

Wraz z nowym rozkładem szybciej dojedziemy ze stolicy województwa do Częstochowy. Zakończyła się bowiem modernizacja linii nr 1 Gliwice – Katowice – Zawiercie – Częstochowa na odcinku Zawiercie – Częstochowa. Umożliwi to skrócenie czasu jazdy na odcinku Katowice – Częstochowa do poniżej 90 minut dla pociągów osobowych i poniżej 70 minut dla pociągów przyspieszonych. Zostaną uruchomione nowe pociągi przyspieszone dowożące do Katowic i Zagłębia na godzinę 9.00, a także odwożące z centrum Górnośląsko Zagłębiowskiej Metropolii po godzinie 14.00 oraz 18.00.

Przez cały rok będzie kontynuowana modernizacja stacji Dąbrowa Górnicza oraz Dąbrowa Górnicza Gołonóg wraz z przebudową układu komunikacyjnego wokół nich. W miarę poprawy przepustowości związanej z kolejnymi fazami robót w rejonie remontowanych stacji będzie zwiększana liczba bezpośrednich połączeń z Tychów Lodowiska w kierunku Zagłębia i odwrotnie. Docelowo bezpośrednie pociągi mają być uruchamiane co godzinę dla każdego kierunku.

Do 29 XII potrwają ostatnie prace modernizacyjne związane z budową przejścia podziemnego w stacji Poraj. Będzie oznaczało to ruch jednotorowy na odcinku Myszków – Poraj oraz wariantowanie rozkładu jazdy niektórych pociągów.

Kontynuowana będzie inwestycja związana z modernizacją stacji Dąbrowa Górnicza i Dąbrowa Górnicza Gołonóg oraz układu komunikacyjnego wokół nich, co będzie największym utrudnieniem w ruchu na S1. Jednak dzięki zmianom w układzie połączeń na bardziej równomierny zrezygnowaliśmy całkowicie z uruchamiania autobusów komunikacji zastępczej. Niektóre pociągi w dalszym ciągu zostaną skierowane drogą okrężną przez Sosnowiec Południowy lub Mysłowice, wybrane kursy pojadą jako pociągi przyspieszone lub skrócone do stacji Sosnowiec Główny. Uruchomione zostaną dodatkowe postoje w Sosnowcu Południowym oraz w Sosnowcu Dańdówce. Beskidzki Sprinter

Beskidzki Sprinter na weekend

Po raz pierwszy Koleje Śląskie zaprezentują całkowitą nowość - weekendową ofertę pociągów Beskidzki Sprinter. Zastąpi ona dotychczasową, szczątkową ofertę pociągów przyspieszonych. Pociągi o poranku będą rozpoczynać bieg w większych miastach północnej oraz centralnej części regionu. Dojadą natomiast w atrakcyjne turystycznie regiony południowej części Województwa Śląskiego oraz do Zakopanego. Będzie to kompleksowa oferta sześciu par połączeń, zapewniająca bezpośrednią podróż w niemal każdej relacji, natomiast skomunikowanie poszczególnych pociągów w stacji Katowice umożliwi podróż o każdej porze w dowolnej konfiguracji. Oczywiście Beskidzki Sprinter wystartuje z pełną mocą po oddaniu torów do użytku.

Lubliniec bardziej dostępny

Zmiany dotkną też linii S 8 Oświęcim – Katowice – Tarnowskie Góry – Lubliniec - Kluczbork oraz S 13 Częstochowa – Lubliniec. Najważniejszą zmianą w rozkładzie na liniach S8 oraz S13 będzie zdecydowana poprawa skomunikowań w stacji Lubliniec oraz zwiększenie liczby połączeń na trasie Częstochowa – Lubliniec – Częstochowa. Tym samym częstotliwość kursowania linii S13 wyniesie 2 godziny od świtu do nocy przez wszystkie dni tygodnia. Zapewniony zostanie również dojazd do Częstochowy na wszystkie trzy zmiany w zakładach produkcyjnych. Tym samym liczba bezpośrednich pociągów Lubliniec – Częstochowa zwiększy się z 8 do 9, liczba połączeń w relacji Kluczbork – Częstochowa zwiększy się z 4 do 5, natomiast liczba połączeń w relacji Tarnowskie Góry – Częstochowa zwiększy się z 5 do 8. Wszystkie połączenia będą codzienne.

Od 13 grudnia PKP PLK S.A. odda do użytku nowy przystanek Kochcice, na którym będą zatrzymywać się wszystkie pociągi Kolei Śląskich do i z Kluczborka, natomiast opisane powyżej dogodne skomunikowania umożliwią szybki dojazd do Częstochowy.

Od 28 stycznia rozpocznie się remont stacji Mysłowice umożliwiający prowadzenie ruchu tylko po jednym torze na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice. Wiąże się to z kilkuminutowym wydłużeniem czasu jazdy oraz wariantowaniem rozkładu jazdy niektórych pociągów. Ponadto na różnych odcinkach linii S8 będą prowadzone prace torowe, które nie spowodują jednak istotnych utrudnień. Rozkład jazdy niektórych pociągów musiał zostać przesunięty lub wariantowany.

Bielsko - Żywiec co pół godziny

Będą też nowości na linii S 5 Katowice – Pszczyna – Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń. Przede wszystkim poprawie ulegnie oferta dla miejscowości położonych na południe od Bielska-Białej. Rozkład jazdy został przygotowany w taki sposób by pociągi mogły pełnić funkcję kolei miejskiej na odcinku Bielsko-Biała – Żywiec, kursującej w godzinach szczytu z częstotliwością ok 30 min, natomiast poza nimi z częstotliwością 60 min. W tym celu wszystkie połączenia kończące dotychczas swój bieg w Bielsku-Białej lub Wilkowicach Bystrej zostaną wydłużone do Żywca. Dodatkowo oferta zostanie rozszerzona o nowe połączenie przyspieszone Żywiec – Bielsko-Biała - Katowice zapewniające dojazd do Bielska-Białej na godzinę 8 oraz do Katowic na godzinę 9. Tym samym liczba połączeń przyspieszonych obsługujących Żywiec zwiększy się z czterech w obecnym rozkładzie jazdy do siedmiu. Ponadto na wnioski podróżnych uruchomione zostanie połączenie umożliwiające powroty z Bielska-Białej do Żywca po godzinie 21.

- Ponadto rozwiewając obawy wszystkich, którzy zauważyli brak w naszej ofercie pociągów Bielsko-Biała – Katowice z przyjazdem około godziny 5:00 oraz Katowice – Bielsko-Biała z odjazdem po godzinie 23 informujemy, że połączenie to zapewni wspólna oferta Kolei Śląskich i PKP Intercity. W całym okresie obowiązywania nowego rozkładu jazdy wypracowane zostało honorowanie biletów Kolei Śląskich w pociągach Intercity IC Hutnik 4520 Bielsko-Biała Główna 3:54 – Katowice 4:52 oraz IC Hutnik 5421 Katowice 23:25 – Bielsko-Biała Główna 00:27. Ponadto pociągi te na odcinku Katowice – Goczałkowice będą obsługiwać wszystkie przystanki osobowe - mówi rzecznik KŚ.

Przez cały 2021 rok kontynuowana będzie modernizacja stacji Czechowice-Dziedzice, natomiast prace wokół węzła czechowickiego będą prowadzone w różnych lokalizacjach zarówno w kierunku Pszczyny, Bielska-Białej jak i Chybia. W pierwszych miesiącach 2021 roku roboty będą mieć miejsce we wschodniej części stacji, przez co ruch jednotorowy dwukierunkowy będzie prowadzony na odcinku Czechowice-Dziedzice – Czechowice-Dziedzice Południowe. W kolejnych miesiącach prace przeniosą się na zachodnią część stacji oraz w okolice łącznicy, dlatego pociągi będą jeździć tylko po jednym torze na odcinku Pszczyna – Czechowice-Dziedzice. Wtedy zostanie zawieszona obsługa przystanku Goczałkowice-Zdrój, ponieważ ograniczone warunki terenowe wokół linii kolejowej uniemożliwiają połączenie prowadzenia prac z bezpieczną obsługą pasażerów na przystanku.

W zależności od planowanej sytuacji ruchowej w poszczególnych organizacjach ruchu część pociągów linii S72 zostanie skrócona do Pszczyny z ekspresową autobusową komunikacją zastępczą na odcinku Pszczyna – Bielsko Biała Główna.

Honorowanie biletów nie zwalnia z każdorazowej konieczności posiadania miejscówki. Zwrot poniesionych kosztów może zostać zrealizowany w kasach IC.

S61 Katowice - Czechowice-Dziedzice - Chybie - Zebrzydowice - Cieszyn

Modernizacja linii kolejowej na odcinku Zabrzeg – Czechowice-Dziedzice będzie oznaczała nie tylko brak możliwości obsługi przystanków Zabrzeg oraz Zabrzeg Czarnolesie, ale także także znaczne ograniczenie przepustowości infrastruktury. Pociągi będą poruszały się tylko po jednym, technicznym torze. Z tego względu uruchomienie pociągów Cieszyn – Czechowice-Dziedzice oraz Cieszyn – Katowice nie będzie możliwe. Organizacja przewozów na linii komunikacyjnej S61 będzie więc przebiegać według opisanego poniżej schematu:

• Uruchomiona zostanie ekspresowa linia autobusowa Skoczów – Cieszyn skomunikowana z pociągami linii S6 do/z Katowie w stacji Skoczów. Autobusy będę kursowały 6 razy dziennie w każdym kierunku, przez 7 dni w tygodniu, a czas przejazdu z Cieszyna do Katowic wyniesie jedyne 1h 30 min co jest absolutnym rekordem w wydaniu Kolei Śłąskich.

• Pociągi relacji S61 zostaną skrócone do relacji Chybie – Cieszyn. Uruchomiona zostanie również autobusowa komunikacja zastępcza na odcinku Czechowice-Dziedzice – Chybie. W zamian za to rozkład jazdy pociągów zostanie rozszerzony o dodatkowe kursy, a także lepiej dostosowany do lokalnych potrzeb m.in. do cieszyńskich szkół – dzięki skróeceniu relacji, możliwe są częstsze kursy.

Równolegle, kontynuowana będzie modernizacja stacji Cieszyn, która wymaga znacznych przesunięć w rozkładzie jazdy zarówno polskich jak i czeskich pociągów oraz uniemożliwi skomunikowania pomiędzy nimi.

Koleje Śląskie przejmują połączenia od PolRegio

Od 13 grudnia połączenia na linii S 7 i S71 w relacji Katowice – Rybnik – Chałupki realizowane będą już przez Koleje Śląskie, która przejęła ich obsługę od PolRegio. Zmiana ta umożliwiła optymalizację oferty i wprowadzenie kilku udogodnień. W zamian za pociąg PolRegio Wodzisław Śląski – Katowice, zostanie uruchomiony nowy pociąg zapewniający bezpośredni dojazd na 8 do Katowic nie tylko z Raciborza, ale i z Wodzisławia Śląskiego oraz Chałupek. Zwiększona zostanie liczba pociągów między Rybnikiem i Katowicami i tym samym zlikwidowane zostaną dwugodzinne luki między kursami w godzinach wieczornych.

Zoptymalizowana zostanie oferta pociągów do Bogumina. Kursy zostaną przesunięte na bardziej atrakcyjne godziny. Ponadto najbardziej atrakcyjne turystycznie kursy po godzinie 7 z Katowic oraz powrót po godzinie 21, zostaną uruchomione jako bezpośrednie w zamian za kursujące obecnie połączenia z przesiadką w Rybniku.

Para pociągów kursująca w ok. godziny 15 w relacji Katowice – Mikołów – Katowice zostanie wydłużona do Orzesza Jaśkowic z powrotem przez Orzesze Miasto, Łaziska Średnie oraz Tychy zapewniając tym samym powrót z Katowic jeszcze większej grupie podróżnych.

W terminie od 14 do 16 XII w godzinach wieczornych nastąpi wstrzymanie ruchu pociągów w celu przeprowadzenia remontu wiaduktu drogowego w Radlinie Obszarach. Zostanie uruchomiana autobusowa komunikacja zastępcza na odcinku Rybnik – Wodzisław Śląski. Z tego samego powodu od 18 II na odcinku Radlin Obszary – Wodzisław Śląski będzie prowadzony ruch po jednym torze skutkujący wariantowaniem rozkładu jazdy niektórych pociągów.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 539

Prezentacje firm