Inwestycje i nieruchomości

Pociągi Katowice – Warszawa niebawem przyspieszą do 250 km/h - minister infrastruktury

2022-01-21, Autor: tora

Już niebawem pociągi łączące Warszawę z Katowicami i Krakowem przyspieszą na Centralnej Magistrali Kolejowej do prędkości 250 km/h - zapewnił na konferencji EEC Trends w Warszawie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany przez wnp.pl.

Reklama

Adamczyk: niebawem 250 km/h na CMK

Minister zauważył, że inwestycją szczególnie ważną dla przewozów pasażerskich było w ostatnich latach dostosowanie CMK do prędkości 200 km/h. - To uczyniło to połączenie pierwszą linią dużych prędkości na obszarze Europy Środkowo-Wschodniej - oznajmił na konferencji EEC Trends w Warszawie podczas sesji "Transport kolejowy" minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- Obecnie trwają prace, w wyniku których prędkość zostanie podniesiona do 250 km/h – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

Jeszcze pod koniec grudnia 2021 roku Ireneusz Merchel, prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Centralna Mistrala Kolejowa powinna być gotowa do procesu certyfikowania prędkości 250 km/h w grudniu 2023 roku. Najpierw trzeba będzie jednak przeprowadzić proces certyfikacji linii na taką prędkość.

- Obecnie chyba nikt odpowiedzialny nie może powiedzieć, ile potrwa proces certyfikacji. Chcemy zakończyć prace do końca 2023 roku, ale czy uzyskamy certyfikację w grudniu 2023 roku, czy w połowie 2024 roku, to odpowiedzialnie będziemy mogli mówić najwcześniej za rok. Ogłaszamy szereg przetargów, czy to na zabudowę rozjazdów, czy na poprawę parametrów podtorza, czy na stan torów. Gdyby to wszystko zsumować, to już kilkanaście przetargów zostało ogłoszonych i jest realizowanych. Część prac już została zakończona - powiedział prezes w rozmowie z PAP.

Centralna Magistrala Kolejowa - jeden z pomników Gierka

Centralna Magistrala Kolejowa, a formalnie Linia kolejowa nr 4 Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie ma długość 223,824 km. Przebiega przez województwa mazowieckie, łódzkie, świętokrzyskie i śląskie. Linię wybudowano w latach 1971–1977, a więc za rządów Edwarda Gierka, pochodzącego z woj. śląskiego I sekretarza KC PZPR. 

Od początku XXI wieku rozpoczęły się prace nad dostosowaniem CMK do regularnej jazdy pociągów z prędkością 200 km/h. O tym, że na wybranych odcinkach można było rozpędzić składy do prędkości grubo ponad 200 km/h świadczy fakt, że 11 maja 1994 włoskie Pendolino zanotowało 250,1 km/h. Był to wówczas rekord prędkości pojazdu szybowego w całym bloku Europy Wschodniej.

Droga do 200 km/h na polskich torach

Na regularne kursy z prędkością 200 km/h trzeba było czekać 20 lat. Dokładnie 14 grudnia 2014 Pendolino w barwach PKP Intercity zaczęły realizować połączenia z prędkością 200 km/h na odcinku Zawiercie-Olszamowice. Polska stała się pierwszym krajem spośród państw należących od 2004 roku do Unii Europejskiej, gdzie wprowadzano większą prędkość pociągów niż 160 km/h. Łączna długość odcinków z dozwoloną prędkością 200 km/h wynosiła 76,820 km. Była to więc jedna trzecia długości CMK.

Krótko przed skierowaniem Pendolino do regularnych połączeń, na Magistrali przeprowadzono kolejną próbę pobicia rekordu prędkości. Dokładnie 24 listopada 2013 roku Alstom EMU250, pojazd z rodziny Pendolino osiągnął 293 km/h i do dziś jest to oficjalny rekord prędkości pojazdu szybnowego na polskich torach. Zaś 29 sierpnia 2015 roku ustanowiony został rekord prędkości pociągu w całości wyprodukowanego w Polsce. Wynosi 225,2 km/h, a jego autorem jest pociąg Newag Impuls.

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy uważasz Koleje Śląskie za dobrego przewoźnika?






Oddanych głosów: 60

Prezentacje firm