Inwestycje i nieruchomości

Pociągi pojadą 200 km/h. Alstom z Katowic ze sporym wkładem w przełomowy projekt sterowania ruchem

2021-04-22, Autor: tora

Kompleksowa modernizacja systemu sterowania ruchem kolejowym na linii kolejowej E65 pozwala na zwiększenie prędkości do 200 km/h. Konsorcjum, którego liderem jest Alstom, zakończyło dostawę przełomowego rozwiązania ERTMS/ETCS Poziomu 2 dla modernizowanej linii kolejowej, E65 łączącej Warszawę z Gdynią. Spory udział w przedsięwzięciu mają katowickie zakłady Alstomu.

Reklama

Warszawa - Gdynia: pociągi pojadą 200 km/h

Dzięki dostawie najnowocześniejszej technologii na 350 km linii obejmującej 35 stacji kolejowych, łączącej Warszawę z Gdynią, pociągi będą mogły rozwinąć prędkość 200 km/h. Zrealizowany przez konsorcjum projekt był jednym z największych i najbardziej skomplikowanych w historii polskiej kolei. Znacząco podniesiony został poziom bezpieczeństwa oraz komfortu podróży, zwiększona została też przepustowość linii, co w rezultacie pozwoli na skrócenie czasu przejazdu pociągiem.

ERTMS/ETCS Poziom 2 od Alstom i Thales Polska

Alstom i Thales Polska były odpowiedzialne za zaprojektowanie i wdrożenie systemu ERTMS/ETCS Poziomu 2, natomiast Nokia za dostarczenie systemu GSM-R. W ramach projektu konsorcjum zmodernizowało osiem Lokalnych Centrów Sterowania, dostarczyło systemy zdalnego sterowania i zarządzania ruchem kolejowym, kompleksowe rozwiązania dla centrów dyspozytorskich, zintegrowany system informacji pasażerskiej oraz rozwiązania w zakresie monitoringu.

- Projekt, który wspólnie zrealizowaliśmy, jest przełomowym osiągnięciem w historii wdrażania kolei dużych prędkości w Polsce. Co więcej, decyzja Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego o wydaniu zezwolenia na dopuszczeniu do eksploatacji i prowadzenia ruchu kolejowego z prędkością do 200 km/h pod nadzorem systemu ERTMS Poziomu 2 jest pierwszą taką w historii polskich kolei. Jesteśmy dumni, że po raz kolejny mogliśmy zrealizować projekt, wyznaczający nowe standardy na krajowych torach – mówi Sławomir Nalewajka, dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich.

Polska kolej wkroczyła w erę kolei dużych prędkości

- Cieszę się, że modernizacja tak ważnego projektu została zakończona. Dzięki naszym wspólnym rozwiązaniom staliśmy się częścią europejskiego systemu kolejowego. Polska kolej wkroczyła w erę kolei dużych prędkości – mówi Paweł Przyżycki, dyrektor zarządzający Thales Polska.

- W tym przełomowym projekcie wdrożono najnowocześniejsze technologie komunikacyjne i systemy sterowania ruchem kolejowym. Zakończenie projektu przyniesie korzyści ekonomiczne i społeczne zarówno dla korytarza E65 Warszawa-Gdynia, jak i dla całej Transeuropejskiej Sieci Transportowej – dodaje Piotr Kaczmarek, dyrektor Nokia Poland.

Alstom i Bombardier z Katowic ze sporym udziałem w przełomowym projekcie kolejowym

Spory wkład w przedsięwzięcie miały należące do Alstomu zakłady w Katowicach.

- Należący obecnie do Grupy Alstom katowicki zakład Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o. wraz z firmą Thales Polska w ramach Konsorcjum E65 odpowiedzialni byli za zaprojektowanie i rozwój systemu ERTMS/ETCS Poziom 2. Zakład Alstom odpowiedzialny był za dostarczenie konwencjonalnych systemów sterowania ruchem kolejowym dla sześciu z ośmiu lokalnych centrów sterowania na odcinku Warszawa-Gdynia linii E65 oraz zmodernizowanie do standardu ERTMS Poziom 2 istniejących konwencjonalnych urządzeń sterowania ruchem. Zakres prac zakładu Alstom z Katowic obejmował dostawy najnowocześniejszej technologii INTERFLO 450 ERTMS, w tym cztery centra sterowania radiowego EBI Com oraz balisy EBI Link. W zakresie konwencjonalnych systemów sterowania ruchem zakład dostarczył technologię INTERFLO 200 dla linii magistralnych, w tym system nadrzędny kierowania ruchem EBI Screen 300 jak również komputerowy system zależnościowy EBI Lock 950 na stację Gdynia Chylonia – wyjaśnia Sławomir Nalewajka.

Jak chciałbyś docierać do pracy (gdybyś miał wybór)?







Oddanych głosów: 516

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy popierasz wprowadzenie paszportu covidowego?






Oddanych głosów: 1315