Kompleksowa modernizacja systemu sterowania ruchem kolejowym na linii kolejowej E65 pozwala na zwiększenie prędkości do 200 km/h. Konsorcjum, którego liderem jest Alstom, zakończyło dostawę przełomowego rozwiązania ERTMS/ETCS Poziomu 2 dla modernizowanej linii kolejowej, E65 łączącej Warszawę z Gdynią. Spory udział w przedsięwzięciu mają katowickie zakłady Alstomu.
Dzięki dostawie najnowocześniejszej technologii na 350 km linii obejmującej 35 stacji kolejowych, łączącej Warszawę z Gdynią, pociągi będą mogły rozwinąć prędkość 200 km/h. Zrealizowany przez konsorcjum projekt był jednym z największych i najbardziej skomplikowanych w historii polskiej kolei. Znacząco podniesiony został poziom bezpieczeństwa oraz komfortu podróży, zwiększona została też przepustowość linii, co w rezultacie pozwoli na skrócenie czasu przejazdu pociągiem.
Alstom i Thales Polska były odpowiedzialne za zaprojektowanie i wdrożenie systemu ERTMS/ETCS Poziomu 2, natomiast Nokia za dostarczenie systemu GSM-R. W ramach projektu konsorcjum zmodernizowało osiem Lokalnych Centrów Sterowania, dostarczyło systemy zdalnego sterowania i zarządzania ruchem kolejowym, kompleksowe rozwiązania dla centrów dyspozytorskich, zintegrowany system informacji pasażerskiej oraz rozwiązania w zakresie monitoringu.
- Projekt, który wspólnie zrealizowaliśmy, jest przełomowym osiągnięciem w historii wdrażania kolei dużych prędkości w Polsce. Co więcej, decyzja Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego o wydaniu zezwolenia na dopuszczeniu do eksploatacji i prowadzenia ruchu kolejowego z prędkością do 200 km/h pod nadzorem systemu ERTMS Poziomu 2 jest pierwszą taką w historii polskich kolei. Jesteśmy dumni, że po raz kolejny mogliśmy zrealizować projekt, wyznaczający nowe standardy na krajowych torach – mówi Sławomir Nalewajka, dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich.
- Cieszę się, że modernizacja tak ważnego projektu została zakończona. Dzięki naszym wspólnym rozwiązaniom staliśmy się częścią europejskiego systemu kolejowego. Polska kolej wkroczyła w erę kolei dużych prędkości – mówi Paweł Przyżycki, dyrektor zarządzający Thales Polska.
- W tym przełomowym projekcie wdrożono najnowocześniejsze technologie komunikacyjne i systemy sterowania ruchem kolejowym. Zakończenie projektu przyniesie korzyści ekonomiczne i społeczne zarówno dla korytarza E65 Warszawa-Gdynia, jak i dla całej Transeuropejskiej Sieci Transportowej – dodaje Piotr Kaczmarek, dyrektor Nokia Poland.
Spory wkład w przedsięwzięcie miały należące do Alstomu zakłady w Katowicach.
- Należący obecnie do Grupy Alstom katowicki zakład Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o. wraz z firmą Thales Polska w ramach Konsorcjum E65 odpowiedzialni byli za zaprojektowanie i rozwój systemu ERTMS/ETCS Poziom 2. Zakład Alstom odpowiedzialny był za dostarczenie konwencjonalnych systemów sterowania ruchem kolejowym dla sześciu z ośmiu lokalnych centrów sterowania na odcinku Warszawa-Gdynia linii E65 oraz zmodernizowanie do standardu ERTMS Poziom 2 istniejących konwencjonalnych urządzeń sterowania ruchem. Zakres prac zakładu Alstom z Katowic obejmował dostawy najnowocześniejszej technologii INTERFLO 450 ERTMS, w tym cztery centra sterowania radiowego EBI Com oraz balisy EBI Link. W zakresie konwencjonalnych systemów sterowania ruchem zakład dostarczył technologię INTERFLO 200 dla linii magistralnych, w tym system nadrzędny kierowania ruchem EBI Screen 300 jak również komputerowy system zależnościowy EBI Lock 950 na stację Gdynia Chylonia – wyjaśnia Sławomir Nalewajka.
Oddanych głosów: 827
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
W Śląskiem powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu baterii z elektryków
7305Gliwice. W sąsiedztwie Europy Centralnej powstanie aquapark i duży park rozrywki
1206Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
852"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
810Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
550Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
0Szyb Franciszek w Rudzie Śląskiej. Najstarsza kopalnia na Śląsku zyska drugie życie (foto)
03,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
0