Pociągi między Goczałkowicami a Czechowicami-Dziedzicami jeżdżą po nowych torach, co usprawnia przejazdy z Katowic do Czechowic, Bielska-Białej czy Żywca. Podróżni korzystają też z dwóch nowych peronów na stacji Czechowice-Dziedzice. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycję na węźle czechowickim, której wartość to 1,4 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Od poniedziałku, 15 maja, pociągi jeżdżą po dwóch nowych torach między Goczałkowicami a Czechowicami. Bezpośrednie połączenia pociągów jadących z Katowic do Czechowic, Bielska-Białej czy Żywca oznaczają ok. 20-minutowe skrócenie czasu przejazdu na tych trasach. Wcześniej, ze względu na prace torowe, konieczny był tymczasowy objazd łącznicą do Zabrzegu.
- Węzeł czechowicki jest śląskim odcinkiem korytarza sieci bazowej Bałtyk – Adriatyk, ważnej transeuropejskiej linii kolejowej w Europie Środkowej. Zmodernizowany odcinek linii kolejowej zapewnia sprawniejsze i wygodniejsze podróże pociągiem w regionie. Zwiększają się możliwości przewozu towarów z północy Polski do Europy Południowej - powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
- Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na węźle czechowickim to jedno z wielu zadań w województwie śląskim dofinansowanych z funduszy unijnych. Dzięki nim, zwiększają się możliwości kolei, jako ekologicznego i bezpiecznego środka transportu. W Czechowicach–Dziedzicach zbiegają się linie istotne dla ruchu regionalnego, międzywojewódzkiego oraz połączeń międzynarodowych. Pasażerowie już zyskali wygodniejszy dostęp do kolei oraz lepsze możliwości podróży – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dla podróżnych perony stacji Czechowice-Dziedzice są bardziej dostępne i komfortowe. Pasażerowie jadący w stronę Katowic, w Beskidy i do granicy z Czechami korzystają już z dwóch nowych peronów wyposażonych w wiaty, ławki, nagłośnienie i oświetlenie. Przejście podziemne zapewnia bezpieczne dojście na perony i na drugą stronę miasta. Windy ułatwiają dostęp osobom z ograniczoną możliwością poruszania się. Dodatkowo, została poprawiona estetyka przejścia pod torami. Murale pokryły wszystkie ściany w obiekcie i nawiązują do historii kolei, miasta oraz regionu. Wielkoformatowe malowidła ścienne korzystnie zmieniły wizerunek drogi pod torami oraz umilają oczekiwanie na pociąg. PLK SA wyposażyły też stację Czechowice-Dziedzice w lokalne centrum sterowania, z którego dyżurni dbają o bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.
Efektem inwestycji na linii Goczałkowice Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg są sprawniejsze i bezpieczniejsze podróże na trasie z Katowic do Zebrzydowic i w Beskidy. Podróżni korzystają z dwóch nowych peronów w Zabrzegu, a także z bezpiecznego przejścia pod torami i na drugą stronę miasta. Pociągi jeżdżą po nowym moście nad Wisłą między Goczałkowicami a Czechowicami, co zapewnia bezpieczne podróże i przewóz towarów. Po odnowionej łącznicy prowadzone są połączenia między Goczałkowicami a Zabrzegiem i dalej do Cieszyna czy Wisły. Wybudowane zostały dwa jednokrawędziowe perony na przystanku Goczałkowice-Zdrój, które w czerwcu zostaną udostępnione podróżnym.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. poprawi przepustowość kolejowych szlaków oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Linie kolejowe będą dostosowane do wymogów transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Projekt zapewnia wzrost konkurencyjności ekologicznej kolei względem innych środków transportu. Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Projekt przewiduje wymianę 47 km torów i 56 km sieci. Wymiana 119 rozjazdów zapewni płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozów wpłynie przebudowa 12 obiektów inżynieryjnych – mostów i wiaduktów oraz 3 przejazdów kolejowo-drogowych.
Projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła - Czechowice–Dziedzice - Zabrzeg” o wartości 1,4 mld zł dofinansowany jest przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Wszystkie roboty planowane są do października 2023 roku.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Nowe osiedle komunalne w Katowicach. Pierwsi najemcy odebrali klucze do mieszkań przy Korfantego
1464JSW: Najnowocześniejsza bateria koksownicza w Europie uruchomiona w Koksowni Przyjaźń
728Nowa obwodnica Poręby i Zawiercia. 16,6 km nowej trasy DK78 za ponad 400 mln zł
711O budynku na Śląsku mówią na całym świecie. Żorro wśród światowych gigantów architektury
593Bytomskie Wodociągi wracają do historycznej siedziby i rewitalizują jedną z pierwszych biologicznych oczyszczalni w Europie
555Przełom dla Rafako. Trójstronne porozumienie szansą dla śląskiego giganta?
+3 / -0W Katowicach powstaje apartamentowiec inspirowany metropoliami świata. Na dachu – kino i strefa relaksu
+2 / -0JSW: Najnowocześniejsza bateria koksownicza w Europie uruchomiona w Koksowni Przyjaźń
+2 / -0O budynku na Śląsku mówią na całym świecie. Żorro wśród światowych gigantów architektury
+2 / -0Nowy hangar dla business jetów w Katowice Airport. To największy obiekt tego typu w Pyrzowicach
+1 / -0Do Skandynawii przez Świnoujście i Ystad. Szyny z Dąbrowy Górniczej jadą koleją do Szwecji
0PGG: 900 metrów pod ziemią w kopalni Murcki-Staszic działa jeden z najnowocześniejszych systemów chłodzenia w górnictwie
0Śląskie miasto mówi „nie” linii 400 kV. Samorząd mobilizuje siły przeciw inwestycji PSE
0Umowa podpisana. Prawie 800 tys. zł na Branżowe Centrum Umiejętności dla sektora motoryzacyjnego
0Nowe osiedle komunalne w Katowicach. Pierwsi najemcy odebrali klucze do mieszkań przy Korfantego
0