Na terenie Śląska CPK planuje budowę 100 km nowych linii kolejowych. Priorytetowymi inwestycjami maja być dwie linie dużych prędkości: nr 111, stanowiąca przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku regionu małopolsko-śląskiego oraz linia nr 113 Katowice – Kraków.
Jeśli te plany zostaną zrealizowane, podróż pociągiem z Katowic do Krakowa zajmie zaledwie 35 minut!
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała właśnie wyniki Regionalnych Konsultacji Strategiczne CPK z przedstawicielami władz wojewódzkich i samorządów lokalnych.
Konsultacje były prowadzone w województwach: śląskim, małopolskim, świętokrzyskim, podkarpackim i lubelskim.
- Rozpoczęliśmy proces wstępnego trasowania nowych linii kolejowych. W ramach RKS przedstawiamy pierwsze efekty naszych prac, wsłuchując się w opinie regionalnych partnerów. Przed nami etap zbierania szczegółowych uwag i propozycji, ale już dziś mogę powiedzieć, że regionalne konsultacje strategiczne są dla nas bardzo inspirujące – mówi Maciej Kaczorek, dyrektor Biura Planowania Kolei CPK.
Na terenie Śląska CPK planuje budowę 100 km nowych linii kolejowych. Priorytetowymi inwestycjami maja być dwie linie dużych prędkości: nr 111, stanowiąca przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku regionu małopolsko-śląskiego oraz linia nr 113 Katowice – Kraków.
Obie połączą się w nowym Węźle Małopolsko-Śląskim (WMŚ), tworząc nowy układ szybkich połączeń kolejowych między Katowicami, Krakowem, CPK, Warszawą i innymi miastami. W zamierzeniu projektantów, będzie to uzupełnienie intensywnie użytkowanych linii łączących Górny Śląsk z Małopolską i Mazowszem. Dzięki temu pociągi dalekobieżne jadące przez WMŚ i Katowice skrócą czas przejazdu, a do stolicy Górnego Śląska będzie mogło dotrzeć więcej pociągów niż obecnie.
– Szacujemy, że WMŚ da możliwość połączenia Krakowa i Katowic w 35 minut. Jest to czas niemal dwa razy krótszy w porównaniu z podróżą samochodem płatną autostradą A4. Duża liczba pociągów pozwoli ponadto na odciążenie tej drogi
– wyjaśnia Michał Jasiak.
W województwie śląskim powstanie także nowa linia nr 170 prowadząca z Chybia przez Jastrzębie Zdrój do Bogumina w Czechach. Inwestycja ta przywróci połączenia kolejowe z Jastrzębiem-Zdrojem, dziś największym polskim miastem bez dostępu do kolei oraz umożliwi szybką podróż pomiędzy Katowicami a Ostrawą.
Zaprezentowana 11 września w Katowicach wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/godz. możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Warszawy: do Katowic – 1 godz. 45 min. (teraz najkrótszy czas to 2 godz. 20 min.), Bielska-Białej - 2 godz. 10 min. (dziś minimum 3 godz. 15 min.), a do Jastrzębia-Zdroju - 2 godz. 25 min. Dzięki inwestycjom CPK 96 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej pół godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości.
- Regionalne Konsultacje Strategiczne mają kluczowe znaczenie dla planowania „szprych” w ramach Programu Kolejowego CPK. Poprzez RKS pokazujemy, w jaki sposób plany budowy linii kolejowych w danym województwie wpisują się w szerszy, ogólnopolski program zwiększania dostępności transportowej polskich miast – mówi Rafał Garpiel, pełnomocnik CPK ds. Relacji z otoczeniem inwestycji.
Projektowane nowe linie w woj. śląskim - prezentacja PDF
Łącznie w ramach kolejowej części Programu CPK planowana jest budowa ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Tzw. etap zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, zakłada wybudowanie 140 km nowych linii na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Zakończenie pozostałych inwestycji kolejowych wpisuje się w horyzont czasowy do 2040 r. Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP Polskie Linie Kolejowe. 29 kwietnia Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.
Tagi: cpk, szprycha 7
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
1053 m głębokości – w kopalni JSW zakończono najtrudniejszy etap ważnej inwestycji
874Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
631Dramatyczna kondycja polskiego górnictwa. ARP ujawniła miliardową stratę
566W Katowicach rusza spektakularna inwestycja. 11 zabytkowych kamienic do remontu
517Rekordowe dofinansowanie dla Będzina - na rewitalizację najstarszej polskiej cementowni
505Chorzowski Alstom dostarczy do Niemiec 130 elektrycznych piętrowych pociągów
+4 / -0Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
+3 / -1W Katowicach rusza spektakularna inwestycja. 11 zabytkowych kamienic do remontu
+2 / -0"Skomunikuje tereny inwestycyjne". Bliżej budowy węzła Klimontów na S1 w Sosnowcu
+2 / -0Właściwie "odczytali historie sąsiadów". Nowa inwestycja w Katowicach z nagrodą SARP 2024
+2 / -0Katowice: pierwsza autostrada rowerowa za 12,5 mln z oddana do użytku przed czasem
0Nie chcą ani biogazowni, ani referendum. Budowa kolejnej instalacji pod znakiem zapytania
0Wodorem śląskie stoi? Posypały się kontrakty na zielone autobusy
0"Realny krok do odblokowania potencjału". Deweloperzy oceniają nową ustawę
0Ponad 200 mln zł na drogi. Katowice podały listę zadań z zakresu transportu na 2025 rok
0
~Jan Surzycki 2019-09-18
11:45:23
35 minut z Katowic do Krakowa pociągiem - autostrada splajtuje i o to chodzi
~prezes 2019-09-18
13:41:42
Szczerze kibicuję, inwestowanie w koleje na pewno jest bardziej sensowne niż w megalotnisko. chciałbym tylko wierzyć, że nie jest to kiełbasa wyborcza i po wyborach ktoś nie powie - sory, ale nie ma kasy
~bizneswomen 2019-09-18
13:52:12
Dokładnie - jeśli dojdzie to do skutku, rzeczywiście nie warto będzie wsiadać w auto.
~szpryca 2019-09-18
14:19:59
chyba, że bilety będą po 100
~szpryca 2019-09-18
14:20:55
jak czteroosobowa rodzina będzie miała kupić bilety w dwie strony i zapłacić kilka stów, to jednak odżałuje i pojedzie autostradą
~sympatyk 2019-09-18
16:04:02
~prezes z tą kiełbasą żebyś nie wymówił w złą godzinę.
Pozdrawiam.
~Daniel Kurcoń 2019-09-20
15:45:17
Kogos fantazja poniosla z tymi czasami.Jakie by to musialo byc torowisko i jaki tabor zeby przemierzac w tak krotkim czasie takie odleglosci.Obecnie na CMK predkosc dopuszczalna wynosi 160 na godzine.Latwo policzyc ile czasu trzeba na pokonanie 303km z Kato do Wawy gdzie po drodze jest jeszcze kilka przystankow.Smiech na sali