Na terenie Śląska CPK planuje budowę 100 km nowych linii kolejowych. Priorytetowymi inwestycjami maja być dwie linie dużych prędkości: nr 111, stanowiąca przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku regionu małopolsko-śląskiego oraz linia nr 113 Katowice – Kraków.
Jeśli te plany zostaną zrealizowane, podróż pociągiem z Katowic do Krakowa zajmie zaledwie 35 minut!
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała właśnie wyniki Regionalnych Konsultacji Strategiczne CPK z przedstawicielami władz wojewódzkich i samorządów lokalnych.
Konsultacje były prowadzone w województwach: śląskim, małopolskim, świętokrzyskim, podkarpackim i lubelskim.
- Rozpoczęliśmy proces wstępnego trasowania nowych linii kolejowych. W ramach RKS przedstawiamy pierwsze efekty naszych prac, wsłuchując się w opinie regionalnych partnerów. Przed nami etap zbierania szczegółowych uwag i propozycji, ale już dziś mogę powiedzieć, że regionalne konsultacje strategiczne są dla nas bardzo inspirujące – mówi Maciej Kaczorek, dyrektor Biura Planowania Kolei CPK.
Na terenie Śląska CPK planuje budowę 100 km nowych linii kolejowych. Priorytetowymi inwestycjami maja być dwie linie dużych prędkości: nr 111, stanowiąca przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku regionu małopolsko-śląskiego oraz linia nr 113 Katowice – Kraków.
Obie połączą się w nowym Węźle Małopolsko-Śląskim (WMŚ), tworząc nowy układ szybkich połączeń kolejowych między Katowicami, Krakowem, CPK, Warszawą i innymi miastami. W zamierzeniu projektantów, będzie to uzupełnienie intensywnie użytkowanych linii łączących Górny Śląsk z Małopolską i Mazowszem. Dzięki temu pociągi dalekobieżne jadące przez WMŚ i Katowice skrócą czas przejazdu, a do stolicy Górnego Śląska będzie mogło dotrzeć więcej pociągów niż obecnie.
– Szacujemy, że WMŚ da możliwość połączenia Krakowa i Katowic w 35 minut. Jest to czas niemal dwa razy krótszy w porównaniu z podróżą samochodem płatną autostradą A4. Duża liczba pociągów pozwoli ponadto na odciążenie tej drogi
– wyjaśnia Michał Jasiak.
W województwie śląskim powstanie także nowa linia nr 170 prowadząca z Chybia przez Jastrzębie Zdrój do Bogumina w Czechach. Inwestycja ta przywróci połączenia kolejowe z Jastrzębiem-Zdrojem, dziś największym polskim miastem bez dostępu do kolei oraz umożliwi szybką podróż pomiędzy Katowicami a Ostrawą.
Zaprezentowana 11 września w Katowicach wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/godz. możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Warszawy: do Katowic – 1 godz. 45 min. (teraz najkrótszy czas to 2 godz. 20 min.), Bielska-Białej - 2 godz. 10 min. (dziś minimum 3 godz. 15 min.), a do Jastrzębia-Zdroju - 2 godz. 25 min. Dzięki inwestycjom CPK 96 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej pół godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości.
- Regionalne Konsultacje Strategiczne mają kluczowe znaczenie dla planowania „szprych” w ramach Programu Kolejowego CPK. Poprzez RKS pokazujemy, w jaki sposób plany budowy linii kolejowych w danym województwie wpisują się w szerszy, ogólnopolski program zwiększania dostępności transportowej polskich miast – mówi Rafał Garpiel, pełnomocnik CPK ds. Relacji z otoczeniem inwestycji.
Projektowane nowe linie w woj. śląskim - prezentacja PDF
Łącznie w ramach kolejowej części Programu CPK planowana jest budowa ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Tzw. etap zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, zakłada wybudowanie 140 km nowych linii na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Zakończenie pozostałych inwestycji kolejowych wpisuje się w horyzont czasowy do 2040 r. Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP Polskie Linie Kolejowe. 29 kwietnia Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.
Tagi: cpk, szprycha 7
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
1725"Smartfon na czterech kółkach". Prezes EMP o projekcie Izera i przyszłości fabryki w Jaworznie
757Z Jaworzna do Sosnowca bez korków? Miasto dostało miliony na rozbudowę dróg
554Co rząd zrobi z projektem Izera? Ważą się losy polskiego elektryka
537Zielone światło dla bloku gazowo–parowego w Rybniku. Jest decyzja o pozwoleniu na budowę
529Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
+3 / -0Z Jaworzna do Sosnowca bez korków? Miasto dostało miliony na rozbudowę dróg
+2 / -0Budowa pierwszej już ruszyła, a co z velostradą Katowice-Sosnowiec? Pytamy Metropolię
+2 / -0Panattoni buduje fabrykę dla Fortaco. Tak wygląda nowy zakład pod Gliwicami (zdjęcia)
+1 / -0Będzie nowy "okrąglak" w Gliwicach. Miasto wybrało wykonawcę
+1 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
0Panattoni buduje fabrykę dla Fortaco. Tak wygląda nowy zakład pod Gliwicami (zdjęcia)
0Kolonia Zgorzelec uratowana. Bytom zakończył ogromną inwestycję rewitalizacyjną
0Będzie nowy "okrąglak" w Gliwicach. Miasto wybrało wykonawcę
0GZM: dodatkowe pieniądze na velostrady dla Katowic i Sosnowca
0
~Jan Surzycki 2019-09-18
11:45:23
35 minut z Katowic do Krakowa pociągiem - autostrada splajtuje i o to chodzi
~prezes 2019-09-18
13:41:42
Szczerze kibicuję, inwestowanie w koleje na pewno jest bardziej sensowne niż w megalotnisko. chciałbym tylko wierzyć, że nie jest to kiełbasa wyborcza i po wyborach ktoś nie powie - sory, ale nie ma kasy
~bizneswomen 2019-09-18
13:52:12
Dokładnie - jeśli dojdzie to do skutku, rzeczywiście nie warto będzie wsiadać w auto.
~szpryca 2019-09-18
14:19:59
chyba, że bilety będą po 100
~szpryca 2019-09-18
14:20:55
jak czteroosobowa rodzina będzie miała kupić bilety w dwie strony i zapłacić kilka stów, to jednak odżałuje i pojedzie autostradą
~sympatyk 2019-09-18
16:04:02
~prezes z tą kiełbasą żebyś nie wymówił w złą godzinę.
Pozdrawiam.
~Daniel Kurcoń 2019-09-20
15:45:17
Kogos fantazja poniosla z tymi czasami.Jakie by to musialo byc torowisko i jaki tabor zeby przemierzac w tak krotkim czasie takie odleglosci.Obecnie na CMK predkosc dopuszczalna wynosi 160 na godzine.Latwo policzyc ile czasu trzeba na pokonanie 303km z Kato do Wawy gdzie po drodze jest jeszcze kilka przystankow.Smiech na sali