Inwestycje i nieruchomości

Pociągiem do Wisły i w Beskid Śląski pojedziemy od 11 grudnia

2022-12-07, Autor: Tomasz Raudner

Po rocznym opóźnieniu wreszcie będzie można dojechać pociągiem w Beskid Śląski. 11 grudnia, wraz z nowym rozkładem jazdy wrócą kolejowe połączenia z Katowic do Wisły Głębce. Dotąd podróżni dojeżdżali do Skoczowa i musieli przesiadać się do autobusów. Inwestycja obejmująca przebudowę linii od Chybia przez Skoczów do Cieszyna i Wisły Głębce kosztowała prawie 460 mln zł.

Reklama

W ostatnich dniach trwały testy torów, dlatego kierowcy napotykali zamknięte szlabany, co sygnalizowało powrót życia na nieczynne od ponad dziewięciu lat tory. Regularne połączenia powrócą w Beskidy w niedzielę 11 grudnia, wraz z nowym rozkładem jazdy pociągów na zimę 2022/2023.

Katowice - Wisła Głębce pociągiem w 100 minut

Podróż z Katowic przez Goleszów do Wisły Głębce zajmie około 1 godz. 40 minut, czyli pół godziny krócej, niż przed remontem. Podróż będzie też wygodniejsza. Dotąd pociągi dojeżdżały na wyremontowanym szlaku do Skoczowa a podróżni zmuszeni byli przesiadać się do autobusowej komunikacji zastępczej. Stąd jednym sposobem bezpośredniego dotarcia w Beskidy był samochód czy autokar, co również nie było proste z uwagi na ciągnącą się przebudowę dróg wojewódzkich w Ustroniu i Wiśle. Zwracał na to uwagę m.in. Adam Małysz w rozmowie z Tomaszem Raudnerem ze ŚląskiegoBiznesu.pl. Podróż pociągiem z Katowic do Wisły zajmie mniej więcej tyle samo czasu, co samochodem.

Przebudowa linii z Chyba do Wisły i Cieszyna opóźniona o rok

Cała inwestycja miała być gotowa do końca 2021 roku. Jednak ukończona została połowicznie. W 2021 roku PLK przywróciły ruch do Skoczowa, oddając m.in. do użytku nowy przystanek Skoczów Bajerki oraz przebudowane stacje i przystanki Chybie Mnich, Zaborze, Pierściec, Skoczów. Na dalszym odcinku prac napotkano jednak na problemy.

Jak wyjaśnia Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PLK S.A. konieczne było wykonanie dodatkowych prac między Skoczowem a Wisłą Uzdrowisko. Chodziło o likwidację kolizji z kablami światłowodowymi Orange Polska, a na odcinku Ustroń – Wisła Uzdrowisko – także z infrastrukturą PKP Energetyka. Na linii 190 trzeba było ponadto wzmocnić nasypy i zlikwidować trzy osuwiska, powstałe po ulewach na szlaku Goleszów – Cieszyn.

Stąd dopiero we wrześniu 2022 roku, po 9 latach przerwy, wróciły połączenia ze Skoczowa przez Goleszów do Cieszyna. Odcinek Goleszów – Cieszyn składy pokonują w nieco ponad 10 minut. Przejazd z Katowic do Cieszyna przez Skoczów i Goleszów wynosi ok. 90 min. Bezpośrednie połączenie okazało się dużym ułatwieniem dla mieszkańców regionu, studentów, turystów. Lepsze podróże są zapewnione ze stacji i przystanków: Skoczów Bładnice, Goleszów, Goleszów Górny, Bażanowice, Cieszyn Uniwersytet (dawniej Mnisztwo) oraz Cieszyn. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się zyskały lepszy dostęp do pociągów, dzięki przebudowie peronów i wyposażeniu ich w pochylnie. Obiekty są podwyższone, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Są wiaty, ławki i poręcze do odpoczynku na stojąco. Perony mają nowe oświetlenie. Orientację w podróży ułatwiają tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy. Zamontowano stojaki na rowery.

Teraz dojdzie szlak od Skoczowa do stacji Wisła Głębce. Trasę Katowice – Wisła-Głębce pociągi pokonają w 100 minut. Do dyspozycji podróżnych PLK oddają nowy przystanek Ustroń Brzegi (między Ustroniem Zdrojem a Ustroniem Polaną), a także przebudowane na 7 stacjach i przystankach: Ustroń, Ustroń Zdrój, Ustroń Polana, Wisła Jawornik (dawniej Obłaziec), Wisła Uzdrowisko, Wisła Dziechcinka i Wisła Kopydło. Na górskiej trasie pociągi pojadą nowym torem m.in. przez przebudowany wiadukt kolejowy o długości 120 m i wysokości 25 m w Wiśle Głębce (Łabajów) i most kolejowy w Wiśle Dziechcince oraz 138 innych obiektów inżynieryjnych.

50 km nowych torów

Łącznie wykonano łącznie ponad 50 km torów oraz sieć trakcyjną. Zamontowano nowe rozjazdy oraz urządzenia, które poprawiają przepustowość linii. Sprawniejsze podróżowanie zimą zapewni elektryczne ogrzewanie rozjazdów. Poziom bezpieczeństwa zwiększa 77 przebudowywanych przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych. Wybudowane zostało lokalne centrum sterowania w Skoczowie. To miejsce, z którego dyżurni ruchu wspierani przez nowoczesne systemy komputerowe obsługują stacje Pierściec, Skoczów, Goleszów, Ustroń, Ustroń Polanę i Wisłę Uzdrowisko. Nowoczesne urządzenia zapewniają bezpieczniejsze i sprawniejsze podróże oraz przewóz towarów.

Projekt „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce” wartości prawie 460 mln złotych został w 85 proc. sfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

Oceń publikację: + 1 + 71 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Blokada miliardów z UE. Kto ma rację?



Oddanych głosów: 455

Prezentacje firm