Inwestycje i nieruchomości

Pod Częstochową chcą odbudować tor. Kubica ambasadorem?

2018-12-08, Autor: tora

Częstochowa, Blachownia i Automobilklub Częstochowski podpisały porozumienie intencyjne w sprawie odbudowy toru samochodowo-kartingowo-motocyklowego w Wyrazowie. Inwestycja ma szansę zmienić go w jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie.

Reklama

Trójstronne porozumienie podpisali 4 grudnia prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk, burmistrz Blachowni Sylwia Szymańska oraz prezes Automobilklubu Częstochowskiego Marcin Stryczak.

Umowa to pierwszy oficjalny etap współpracy, która w przyszłości ma doprowadzić do tego, że zaniedbany obecnie tor leżący tuż za granicami administracyjnymi miasta, odzyska dawną świetność. Może nawet stanie się wzorem dla innych inwestycji związanych ze sportem motorowym.

- Ten tor powstał ponad 30 lat temu i przez długi czas był bardzo popularny w całej Polsce południowej. W końcu trenował na nim sam Robert Kubica, czy nasz obecny częstochowski mistrz kierownicy Bartek Mirecki. Niestety, obecnie obiekt nie jest zagospodarowany, tak jak na to zasługuje, a potencjał tego miejsca warto wykorzystać. Dzięki planowanemu przedsięwzięciu nasz region może stać się nie tylko istotnym centrum sportów motorowych, ale także miejscem testów nowych rozwiązań technologicznych w motoryzacji oraz szkoleń kierowców – mówi prezydent Krzysztof Matyjaszczyk.

Przebudowa obiektu, w zależności od możliwości finansowych, może przybrać różne formy: od remontu obecnie funkcjonującego toru po budowę uniwersalnego kompleksu, umożliwiającego nie tylko treningi, ale też wyścigi kartingowe, motocyklowe i samochodowe (w tym te wymagające europejskiej homologacji). Ponadto w planie znalazła się budowa odcinka do driftu, płyty poślizgowej, umożliwiającej szkolenie kierowców samochodów osobowych i ciężarówek, a także sekcje offroadowe i rallycrossowe, sala konferencyjna i pomieszczenia socjalne. Zakres prac zależy od tego, czy uda się pozyskać dofinansowanie zewnętrzne - unijne lub pochodzące z instytucji państwowych.

- Najtańszy wariant to koszt kilku milionów złotych. Realizacja wszystkich założeń może kosztować nawet 50 mln. Dziś, dzięki temu porozumieniu, rozpoczynamy oficjalne starania o odbudowę toru. Teraz potrzebujemy około dwóch lat na przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego i projektu budowlanego. Sama inwestycja może być realizowana przez kolejne 2-4 lata – wyjaśnia prezes Automobilklubu Częstochowskiego Marcin Stryczak, który przy okazji podpisania porozumienia zaprezentował koncepcję działania i wizualizacje nowego toru.

Tor w Wyrazowie powstał na początku lat 80. ubiegłego wieku i szybko stał się głównym miejscem spotkań pasjonatów kartingu z całej południowej Polski. Dzięki profesjonalnej homologacji rozgrywano tu nie tylko zawody regionalne, ale też mistrzostwa Polski. Wszystko do lat 90., kiedy sport kartingowy stracił na popularności, homologacja została z czasem odebrana, a obiekt z roku na rok tracił swoje znaczenie. Kilka lat temu zarządzający torem Automobilklub Częstochowski rozpoczął pierwsze starania o jego odpowiednie zagospodarowanie. Prezes klubu porozumiał się Miastem Częstochowa oraz miastem i gminą Blachownia, na terenie której zlokalizowany jest tor. W międzyczasie rozpoczęła się budowa obwodnicy Częstochowy, której szlak przebiega w bezpośrednim sąsiedztwie obiektu. Przeszkodą były też przez dłuższy czas sprawy właścicielskie, ale w tym roku, m.in. dzięki staraniom samorządowców, w tym starosty częstochowskiego Krzysztofa Smeli, teren został przez wojewodę skomunalizowany na rzecz gminy Blachownia.

Powstała już koncepcja odbudowy obiektu, przygotowana przez Automobilklub. Obecnie sygnatariusze porozumienia z pomocą Wydziału Funduszy Europejskich i Rozwoju Urzędu Miasta Częstochowy będą starać się o wpisanie przebudowy toru na listę kluczowych projektów województwa śląskiego w okresie programowania 2021-2027. Jeśli się uda, za kilka lat tor w Wyrazowie może być nowoczesny i prestiżowy – i to nie tylko dzięki nowym możliwościom technicznym i znakomitemu położeniu (w niecce, w miejscu nie powodującym uciążliwości dla okolicznych mieszkańców), ale też dzięki jego „ambasadorom”.

Jednym z nich już został najbardziej obecnie znany częstochowski kierowca wyścigowy młodego pokolenia Bartek Mirecki, który z okazji podpisania umowy prezentował swój bolid renault oraz rajdowe subaru. To m.in. jedyny Polak, który uczestniczył w testach Ferrari Driver Academy oraz FIA Young Driver Excellence Academy.

Zabiegi o drugiego ambasadora podobno trwają. Jak nietrudno się domyślić miałby nim być ten, który jako chłopak ćwiczył w kartingu na torze w Wyrazowie, zanim rozpalił emocje Polaków swoimi startami w Formule 1, a później dramatyczną historią, zakończoną niedawno powrotem do wielkiego ścigania. Mowa oczywiście o Robercie Kubicy.

Oceń publikację: + 1 + 6 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 534

Prezentacje firm