Wiadomości

Podwyżka na A4 przesądzona. Drożej zapłacimy od 1 października

2020-09-17, Autor: tora

Sprzeciw GDDKiA nic nie dał. Od 1 października wchodzą w życie wyższe opłaty za przejazd autostradą A4 Katowice – Kraków dla samochodów osobowych.

Reklama

Stalexport: podwyżka ma zniechęcić do płacenia gotówką

Stawka wzrośnie z 10 do 12 zł na każdej bramce, co oznacza, że za podróż w jedną stronę kierowcy pojazdów do 3,5 tony zapłacą 24 zł. Motocyklistom przysługiwać będzie bonifikata w wysokości 6 zł, zapłacą więc 6 zł na każdej bramce.

– Naszym priorytetem jest skracanie czasu podróży między Katowicami i Krakowem, czemu mają służyć szybsze i wygodniejsze płatności automatyczne. Dlatego też premiujemy je jeszcze wyższym rabatem, mając nadzieję, że będzie to dla kierowców dodatkowy impuls do rezygnacji z płacenia gotówką lub kartą na rzecz jednej z dostępnych aplikacji bądź urządzenia pokładowego – mówi Rafał Czechowski, rzecznik pasowy SAM SA. – Poza korzyściami finansowymi i związanymi ze skróceniem czasu podróży, w czasie epidemii istotnym walorem płatności automatycznych, jako niewymagających kontaktu między kierowcą i inkasentem, jest ich bezpieczeństwo – dodaje.

A4: drożeją też płatności automatyczne

To, że płatności automatyczne objęte będą wyższym rabatem nie oznacza, że nie podrożeją. Płatności w systemach Autopay i Skycash wzrosną z 7 do 8 zł na każdej bramce.

- Taka stawka obowiązywała na bramkach koncesyjnego odcinka A4 przed ponad dziesięciu laty, tzn. od 1 grudnia 2009 roku – informuje rzecznik prasowy Stalexportu Autostrada Małopolska. Dodaje, że stawki preferencyjne dla pojazdów kategorii 2 i 3 (17 zł na każdym PPO) oraz kategorii 4 i 5 (30 zł na każdym PPO) zostaną utrzymane w dotychczasowej wysokości. 

A4Go - bez podwyżki przez dwa lata

Natomiast w ogóle podwyżki nie odczują kierowcy korzystający z systemu prepaidowego A4Go. Będą płacili do 7 zł na każdej bramce przez kolejne dwa lata, niezależnie od ewentualnych zmian stawek opłat. Wystarczy, że do końca września doładują urządzenie pokładowe impulsami lub zarejestrują się w usłudze A4Go i wykupią pakiet impulsów.

GDDKiA: podwyżka jest bezzasadna

Koncesjonariusz podaje, że ostatnia zmiana wysokości opłat za przejazdy autostradą A4 Katowice-Kraków dla pojazdów kat. 1 miała miejsce 1 marca 2015 r. Nie zmienia to faktu, że GDDKiA nie znalazła uzasadnienia dla podwyżki.

Zdaniem GDDKiA, koncesjonariusz, ustalając kwotę podwyżki, nie wziął pod uwagę wyjątkowych okoliczności gospodarczych oraz zmieniającej się sytuacji społeczno-ekonomicznej. W okresie pandemii wiele instytucji, podmiotów finansowych i przedsiębiorstw podejmuje zgoła odmienne działania obniżając stawki opłat. GDDKiA zwraca uwagę, że wprowadzenie wnioskowanej przez koncesjonariusza podwyżki nie znajduje uzasadnienia w obecnej sytuacji.

Według GDDKiA planowana zmiana stawki opłat może prowadzić do przeniesienia się części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A4, co stoi w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym.

- W stanowisku przesłanym do Stalexportu wskazujemy m.in. błędne założenia dotyczące przygotowanej i przedstawionej przez Stalexport Autostrada Małopolska prognozy ruchu – mówił w sierpniu Szymon Piechowniak, rzecznik prasowy GDDKiA.

Stalexport nic sobie jednak z opinii Dyrekcji nie zrobił, bo nie jest ona wiążąca. Zgodnie z umową koncesyjną firma może zmieniać ceny za przejazd A4 o stopień dopuszczony w tej umowie. Jednak szczegóły objęte są tajemnicą.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Jak formę pracy wolisz bardziej?




Oddanych głosów: 312