Sprzeciw GDDKiA nic nie dał. Od 1 października wchodzą w życie wyższe opłaty za przejazd autostradą A4 Katowice – Kraków dla samochodów osobowych.
Stawka wzrośnie z 10 do 12 zł na każdej bramce, co oznacza, że za podróż w jedną stronę kierowcy pojazdów do 3,5 tony zapłacą 24 zł. Motocyklistom przysługiwać będzie bonifikata w wysokości 6 zł, zapłacą więc 6 zł na każdej bramce.
– Naszym priorytetem jest skracanie czasu podróży między Katowicami i Krakowem, czemu mają służyć szybsze i wygodniejsze płatności automatyczne. Dlatego też premiujemy je jeszcze wyższym rabatem, mając nadzieję, że będzie to dla kierowców dodatkowy impuls do rezygnacji z płacenia gotówką lub kartą na rzecz jednej z dostępnych aplikacji bądź urządzenia pokładowego – mówi Rafał Czechowski, rzecznik pasowy SAM SA. – Poza korzyściami finansowymi i związanymi ze skróceniem czasu podróży, w czasie epidemii istotnym walorem płatności automatycznych, jako niewymagających kontaktu między kierowcą i inkasentem, jest ich bezpieczeństwo – dodaje.
To, że płatności automatyczne objęte będą wyższym rabatem nie oznacza, że nie podrożeją. Płatności w systemach Autopay i Skycash wzrosną z 7 do 8 zł na każdej bramce.
- Taka stawka obowiązywała na bramkach koncesyjnego odcinka A4 przed ponad dziesięciu laty, tzn. od 1 grudnia 2009 roku – informuje rzecznik prasowy Stalexportu Autostrada Małopolska. Dodaje, że stawki preferencyjne dla pojazdów kategorii 2 i 3 (17 zł na każdym PPO) oraz kategorii 4 i 5 (30 zł na każdym PPO) zostaną utrzymane w dotychczasowej wysokości.
Natomiast w ogóle podwyżki nie odczują kierowcy korzystający z systemu prepaidowego A4Go. Będą płacili do 7 zł na każdej bramce przez kolejne dwa lata, niezależnie od ewentualnych zmian stawek opłat. Wystarczy, że do końca września doładują urządzenie pokładowe impulsami lub zarejestrują się w usłudze A4Go i wykupią pakiet impulsów.
Koncesjonariusz podaje, że ostatnia zmiana wysokości opłat za przejazdy autostradą A4 Katowice-Kraków dla pojazdów kat. 1 miała miejsce 1 marca 2015 r. Nie zmienia to faktu, że GDDKiA nie znalazła uzasadnienia dla podwyżki.
Zdaniem GDDKiA, koncesjonariusz, ustalając kwotę podwyżki, nie wziął pod uwagę wyjątkowych okoliczności gospodarczych oraz zmieniającej się sytuacji społeczno-ekonomicznej. W okresie pandemii wiele instytucji, podmiotów finansowych i przedsiębiorstw podejmuje zgoła odmienne działania obniżając stawki opłat. GDDKiA zwraca uwagę, że wprowadzenie wnioskowanej przez koncesjonariusza podwyżki nie znajduje uzasadnienia w obecnej sytuacji.
Według GDDKiA planowana zmiana stawki opłat może prowadzić do przeniesienia się części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A4, co stoi w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym.
- W stanowisku przesłanym do Stalexportu wskazujemy m.in. błędne założenia dotyczące przygotowanej i przedstawionej przez Stalexport Autostrada Małopolska prognozy ruchu – mówił w sierpniu Szymon Piechowniak, rzecznik prasowy GDDKiA.
Stalexport nic sobie jednak z opinii Dyrekcji nie zrobił, bo nie jest ona wiążąca. Zgodnie z umową koncesyjną firma może zmieniać ceny za przejazd A4 o stopień dopuszczony w tej umowie. Jednak szczegóły objęte są tajemnicą.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Co z "czternastką" dla pracowników JSW? Wiadomo, kiedy mogą spodziewać się przelewów
3836"Burzliwe dyskusje" w JSW - chodzi o "czternastkę". Związkowcy nieugięci
1780Nawet 400 tys. zł dofinansowania dla rzemieślników – szansa na rozwój i ekologiczną transformację
797JSW prześwietla finanse w spółkach zależnych. "Priorytetem stabilizacja"
717Nowy plan gospodarczy Donalda Tuska – co przyniesie poniedziałkowa zapowiedź?
638Co z "czternastką" dla pracowników JSW? Wiadomo, kiedy mogą spodziewać się przelewów
+14 / -1Nowy plan gospodarczy Donalda Tuska – co przyniesie poniedziałkowa zapowiedź?
+4 / -0Nowe cła Donalda Trumpa – globalne konsekwencje dla USA, Chin, UE i Polski
+3 / -0Diabeł tkwi w szczegółach. Węglowe spółki mają 44 uwagi do projektu nowelizacji ustawy górniczej
+3 / -0Nowy program gospodarczy Donalda Tuska – ambitna wizja czy realna szansa na zmiany?
+2 / -0Co z "czternastką" dla pracowników JSW? Wiadomo, kiedy mogą spodziewać się przelewów
0Zmarł kolejny górnik z KWK Knurów-Szczygłowice. To piąta ofiara wypadku
0Dorabiasz na emeryturze lub rencie? Do końca lutego poinformuj ZUS o zarobkach
0"Burzliwe dyskusje" w JSW - chodzi o "czternastkę". Związkowcy nieugięci
0Ustawa o górnictwie po nowemu - dłuższe urlopy, prawie 300 tys. odprawy, ale w ratach?
0