Inwestycje i nieruchomości

Pogarsza się stan dróg w woj. śląskim – GDDKiA publikuje raport

2021-05-04, Autor: Tomasz Raudner

Pogorszył się stan dróg krajowych w województwie śląskim w 2020 roku względem roku 2019 – wynika z raportu GDDKiA. Nasz region ma też mniej dróg w stanie dobrym, niż średnia krajowa.

Reklama

Dla kierowcy ważniejsza ocena użytkowa

- Jeśli pod uwagę weźmiemy dane z użytkowej oceny stanu technicznego (czyli parametrów wpływających na komfort jazdy i warunki bezpieczeństwa ruchu drogowego), to są one lepsze niż ogólna ocena stanu technicznego, przytoczona wcześniej. W tym ujęciu na koniec 2020 roku na drogach zarządzanych przez GDDKiA zanotowano 64,1 proc. dróg w stanie dobrym, 25,1 proc. na poziomie ostrzegawczym, a tylko 8,2 proc. było w stanie złym. Przy czym tylko odcinki w stanie złym wymagają niezwłocznych zabiegów naprawczych lub w przypadku braku środków finansowych odpowiedniego ich oznakowania. Drogi na poziomie ostrzegawczym wymagają zaplanowania zabiegów naprawczych, tak aby uchronić je przed spadkiem do niższej klasy – informuje GDDKiA.

Co i jak bada GDDKiA?

Zamieszczone w raporcie informacje dotyczą sieci dróg krajowych na koniec 2020 roku, zarządzanych przez:

  • GDDKiA, o długości 17 787 km (22 211 km w rozwinięciu na jedną jezdnię),
  • koncesjonariuszy płatnych odcinków autostrad na A1, A2 i A4 o łącznej długości 468 km (936 km w rozwinięciu na jedną jezdnię). 

Raport nie obejmuje odcinków dróg krajowych, którymi nie zarządza GDDKiA, czyli m.in. odcinków dróg przebiegających przez miasta na prawach powiatu. Przypomnijmy, że w tych miastach tylko drogi ekspresowe (klasy S) i autostrady są administrowane przez GDDKiA. - Prowadząc diagnostykę stanu nawierzchni, badamy jej nośność, równość, właściwości przeciwpoślizgowe i stan powierzchni nawierzchni. Wykorzystujemy specjalistyczny sprzęt pomiarowy – tłumaczą w Dyrekcji.

Zebrane dane dostarczają informacji o:

  • wskaźniku ugięć nawierzchni (dane pozwalające określić pozostałą trwałość konstrukcji nawierzchni; pomiary wykonywane są w zakresie niezbędnym do określenia technologii robót naprawczych),
  • wskaźniku krzywizny ugięcia nawierzchni (dane pozwalające określić trwałość pakietu warstw asfaltowych nawierzchni; pomiary wykonywane są w zakresie niezbędnym do określenia technologii robót naprawczych),
  • wskaźniku stanu spękań (pozwalającym uzyskać wstępne informacje dotyczące utraty nośności),
  • równości podłużnej,
  • głębokości kolein),
  • wskaźniku stanu powierzchni,
  • właściwościach przeciwpoślizgowych (współczynniku tarcia),
  • makroteksturze (parametr pomocniczy).

Co sądzicie o jakości dróg w woj. śląskim?

Czy chcesz kupić auto elektryczne?






Oddanych głosów: 913

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 539

Prezentacje firm