Wiadomości

Pojazdy bez kierowcy przyszłością transportu? GZM sprawdzi

2024-05-24, Autor: mz

Od dziś (24 maja) Blees BB-1 - jedyny w Polsce minibus bez kierowcy - na trzykilometrowym odcinku bezpłatnie przewozi wozi gości Parku Śląskiego w Chorzowie. - Jest to pilotaż, który ma dostarczyć twórcom transportu miejskiego w GZM oraz włodarzom gmin informacji o plusach i minusach takiego rozwiązania oraz pomóc w podjęciu decyzji dotyczących zastosowania go w niedalekiej przyszłości - podkreślają przedstawiciele Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Reklama

Przypomnijmy: Blees BB-1 - pierwszy polski autonomiczny minibus, dzieło gliwickiego startupu, po raz pierwszy przyjechał na testy do Katowic w październiku minionego roku <<Autobus bez kierowcy. Katowice testują autonomiczne pojazdy>>.

Jeśli testy wypadną pozytywnie, wiosną zostanie uruchomiony dwutygodniowy program pilotażowy, podczas którego zostaną wyznaczone przystanki wzdłuż ul. Trzech Stawów, gdzie będą odbywały się regularne kursy z pasażerami - zapowiadał wówczas katowicki magistrat.

Zgodnie z tą zapowiedzią, minibus bez kierowcy powrócił na ulice stolicy województwa śląskiego pod koniec kwietnia <<Do Katowic powrócił jedyny taki pojazd w Polsce. To minibus bez kierowcy>>.

Pilotaż ważny dla pasażerów Transportu GZM

Teraz Blees BB-1 jeździ po trzykilometrowym odcinku Parku Śląskiego w Chorzowie. Od dziś (24 maja) wozi zwiedzających przez Aleję Żyrafy, wzdłuż Ogrodu Zoologicznego, aż do Śląskiego Parku Nauki.

Jest to pilotaż, który ma dostarczyć twórcom transportu miejskiego w GZM oraz włodarzom gmin informacji o plusach i minusach takiego rozwiązania oraz pomóc w podjęciu decyzji dotyczących zastosowania go w niedalekiej przyszłości - wyjaśniają przedstawiciele Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Pilotaż potrwa do 21 czerwca.

Jak wynika z zapowiedzi GZM, obok pozyskania szerokiej wiedzy na temat akceptacji społecznej dla rozwiązań mobilności autonomicznej wśród mieszkańców – gości Parku, do dyskusji nad efektywnością wdrożenia autonomicznego transportu publicznego przyszłości zaproszeni zostaną przedstawicieli 41 miast i gmin Metropolii.

Dzięki pilotażowi chcemy w racjonalny i realistyczny sposób zbadać możliwość wykorzystania tego typu pojazdów dla pasażerów Transportu GZM oraz dostarczyć włodarzom naszych miast i gmin, zarządcom miejsc, po których poruszanie się wymaga wsparcia transportowego, oraz pasażerom, racjonalnych informacji na temat plusów i minusów tego typu rozwiązań w przestrzeniach miejskich - wyjaśniają władze GZM.

Eksperci miast GZM mają w związku z tym wziąć udział w demonstracjach przejazdu autonomicznym autobusem, z uwzględnieniem symulacji wyzwań dla ruchu miejskiego, a także pracować z ekspertami zewnętrznymi w ramach dedykowanych warsztatów.

W efekcie cały proces, obejmujący miesięczny okres badawczy, ma pozwolić na zgromadzenie reprezentatywnych danych ilościowych i jakościowych, które, zebrane w formule rekomendacji, będą stanowić ważny materiał dla rozwoju transportu publicznego miast przyszłości.

Rekomendacje obejmą m.in. analizy danych statystycznych pilotażu, zbiór danych i poglądów odnośnie szans i zagrożeń dla wdrożenia rozwiązań autonomicznych w kraju, czy zbiór dobrych praktyk w zakresie wdrażania usług autonomicznego transportu dla samorządów i ich jednostek - dowiadujemy się.

Transport autonomiczny ważnym kierunkiem Parku Śląskiego

Przedsięwzięcie jest istotne również z punktu widzenia samego Parku Śląskiego, co podkreśla jego prezes, Paweł Bilangowski.

To ważny kierunek, ponieważ Blees BB-1 może poruszać się samodzielnie po obecnie funkcjonujących trasach, nie emitując hałasu ani spalin – tłumaczy prezes. – Pilotaż autonomicznego pojazdu Blees BB-1 pomoże nam również lepiej zrozumieć potrzeby odwiedzających park oraz przeanalizować zasadność wprowadzenia takiego rozwiązania do Parku Śląskiego.

Prezes Bilangowski dodaje, że docelowo w centralnego części Parku Śląskiego ma zostać wyłączony ruch samochodowy. Obecnie trwa także przetarg na wyłonienie firmy, która dostarczy nowy system parkingowy oraz dostosuje infrastrukturę. 

Blees BB-1 pojazd z przyszłości

Przypomnijmy, zaprojektowany przez gliwicki startup autonomiczny pojazd wykorzystuje system jazdy autonomicznej na 4 poziomie SAE (Society of Automotive Engineers).

Oznacza to że jest w pełni zdolny do samodzielnej jazdy i obsługi wszystkich funkcji pojazdu na rutynowych trasach. Dzięki zaawansowanemu systemowi autonomii, pojazd samodzielnie wykrywa przeszkody i innych uczestników ruchu, a także samodzielnie przyśpiesza, zwalnia i hamuje adekwatnie do sytuacji. 

1 operator na 10 pojazdów

Podczas testów, na pokładzie Blees BB-1, znajduje się lokalny operator, który będzie nadzorował przebieg testów, a w  razie potrzeby przejmie manualną kontrolę nad minibusem. W pojeździe nie ma jednak kierownicy. Zastępuje ją dotykowy panel sterujący oraz pojedynczy kontroler. 

Z założenia, autobusy autonomiczne mają przewozić pasażerów bez kierowców, obsługiwać nierentowne trasy oraz dzięki odejściu od sztywnych rozkładów na rzecz dynamicznego transportu na żądanie (DRT, ang. demand responsive transport) dostosować przejazdy do faktycznych potrzeb mieszkańców. Pozwoli to znacznie ograniczyć kosztów transportu.

Autonomiczna flota będzie wymagała obsługi jednego zdalnego operatora na 10 pojazdów. Szacuje się, że przy 20 pojazdach może to przynieść nawet 10-krotną oszczędność względem tradycyjnie zorganizowanego transportu (uwzględniając koszt kierowców) - prognozuje firma Blees.

Dane techniczne pojazdu Blees BB-1:

  • Zasięg: ok. 200 km
  • Moc maksymalna: 150 kW
  • Maks. Pojemność: 15 osób
  • Promień skrętu: 6 m
  • Pojemność baterii: 58 kWh
  • Maksymalna moc szybkiego ładowania (DC) 100 kW
  • Maksymalna prędkość w trakcie testów 20km/h.

Pojazd jest wyposażony w 7 lidarów, 11 kamer, 4 radary, 3 odbiorniki GNSS  oraz IMU. Czujniki działają w różnych zakresach, dzięki czemu minibus zareaguje w zmiennych warunkach oświetleniowych i pogodowych. Dodatkowo, zasięg czujników nakłada się na siebie, co zwiększa poziom bezpieczeństwa w przypadku uszkodzenia któregokolwiek z nich.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 778