Polecamy na Śląsku

Połączenia z woj. opolskim i Zakopanem wśród zimowych nowości Kolei Śląskich

2019-12-13, Autor: tora

Większa liczba pociągów, nowe połączenia do Kluczborka i zimowe kursy do Zakopanego – to tylko kilka nowości, które przygotowaliśmy dla naszych podróżnych w nowym rozkładzie jazdy. Zmiany wejdą w życie już w najbliższą niedzielę – czyli 15 grudnia.

Reklama

 

- Rozkład jazdy 2019/2020 to kolejny rozkład z rzędu, w którym zwiększamy poziom naszej pracy eksploatacyjnej – informuje Magdalena Iwańska, rzeczniczka prasowa KŚ.

Tak jak w mijającym rozkładzie jazdy, tak i tym razem roczny rozkład będzie podzielony na pięć cykli, które wynikają z konieczności dostosowania się do prac remontowo-modernizacyjnych prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Pierwsza taka aktualizacja w roku 2020 nastąpi 14 marca.

Koleje Śląskie w województwie opolskim

Jedną z największych nowości w rozkładzie jazdy KŚ są całkowicie nowe połączenia do Kluczborka. Od 15 grudnia część kursów, które kończyły swój bieg w Lublińcu, będzie przedłużonych do Kluczborka – w dni robocze będzie to 6 par połączeń, a w dni wolne od pracy – 5 par. Województwo opolskie stanie się tym samym trzecim regionem spoza województwa śląskiego, do którego dojeżdżają Koleje Śląskie – obok kraju morawsko-śląskiego (połączenia do Bohumina) oraz województwa małopolskiego (pociągi do Zakopanego i Oświęcimia).

- Specjalnie dla nowego odcinka stworzyliśmy bardzo atrakcyjne oferty biletów liniowych. Wartość najtańszego z nich – czyli relacji Olesno – Kluczbork – to zaledwie 3 zł w przypadku biletów jednorazowych i 70 zł przy biletach miesięcznych. Od tych cen przysługują jeszcze zniżki – takie jak np. 51% dla studentów – mówi Iwańska.

Na święta i ferie w góry

Od 15 grudnia do rozkładu jazdy KŚ powracają połączenia do Zakopanego. Pociąg Ornak będzie kursować we wszystkie dni o dużym potencjale turystycznym – oznacza to, że podróżni będą mogli wybrać się koleją do stolicy polskich Tatr np. w Święta Bożego Narodzenia lub Sylwestra. Do Zakopanego składy zawitają też codziennie przez cały okres ferii w województwie śląskim.

- Propozycje mamy oczywiście także dla miłośników nieco niższych gór. Naszymi pociągami w okresie zimowym będzie można wygodnie dojechać do takich górskich kurortów jak np. Zwardoń, Żywiec, Ustroń czy Wisła (warto skorzystać zwłaszcza z tej ostatniej propozycji, gdyż w kolejnym cyklu zamknięciowym dojazd pociągiem do Wisły nie będzie już możliwy ze względu na prace remontowo-modernizacyjne) – mówi rzeczniczka.

Więcej połączeń wewnątrz województwa

W nowym rozkładzie jazdy znacznemu zwiększeniu – o blisko 10% – ulegnie poziom pracy eksploatycyjnej. Oznacza to, że pojazdy przejadą więcej kilometrów, a podróżni otrzymają do dyspozycji więcej połączeń. Zmiany w częstotliwościach kursowania zostaną wprowadzone na większości linii, przy czym największy wzrost liczby połączeń będzie można zauważyć np. na takich odcinkach jak: Tychy Lodowisko – Katowice, Racibórz – Chałupki, Katowice – Bytom, Tarnowskie Góry – Lubliniec, Rybnik – Racibórz, Katowice – Oświęcim.

Dopasowanie do remontów

Poza pojedynczymi utrudnieniami, na większości linii kolejowych obsługiwanych przez Koleje Śląskie rozkład jazdy w okresie od grudnia do marca będzie jednolity, bez wariantów rozkładu jazdy. Pojedynczych wariantów rozkładu jazdy mogą spodziewać się pasażerowie linii S4, S5, S61, S7, S71, S8. Z pewnymi utrudnieniami będą się musieli liczyć pasażerowie linii S1 (Częstochowa – Katowice – Gliwice), ze względu na kontynuacje modernizacji linii kolejowej nr 1 (S1). Ruch pociągów będzie tutaj determinowany możliwościami eksploatacyjnymi odcinka Myszków – Częstochowa.

- Z uwagi na chęć utrzymania wszystkich istniejących pociągów zastosowaliśmy dwa różne rozwiązania dla tej sytuacji – mówi Magdalena Iwańska. Pierwsze polega na mijaniu się pociągów z Częstochowy w kierunku Katowic i z kierunku Katowic do Częstochowy na grupie torów towarowych przed peronami stacji Poraj i Myszków. Wymusza to zastosowanie wydłużonych postojów pociągów po za peronami tych stacji. Wiąże się to z kilkuminutowym wydłużeniem czasu przejazdu na odcinku Częstochowa – Zawiercie. Drugie to wykorzystanie linii objazdowej przez Mirów. To rozwiązanie pozwala na niewprowadzanie autobusowej komunikacji zastępczej na odcinku Myszków – Częstochowa. Niestety z uwagi na remont linii 703 w dalszym ciągu pociągi będą kierowane z Mirowa w kierunku Częstochowy Stradom i dalej do Częstochowy.

Warto przy tym zaznaczyć, że prowadzona modernizacja pozwoli skrócić czas przejazdu pociągów o kilkanaście minut co znacząco usprawni podróż z Częstochowy do Katowic. Innym pozytywnym efektem prac będzie nowoczesna infrastruktura peronowa, z której będą korzystali pasażerowie.

Sprawdź zmiany przed podróżą

W związku z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy w wielu przypadkach zaszły mniejsze i większe zmiany w godzinach kursowania poszczególnych pociągów mogą się pojawić również w przypadku linii nieobjętych remontami. Dlatego warto dokładnie sprawdzić rozkład jazdy przed wyruszeniem w podróż.

Od jutra aż do niedzieli do dyspozycji podróżnych będą specjalni informatorzy, których będzie można spotkać na tych stacjach i dworcach, gdzie zajdą zmiany spowodowane pracami prowadzonymi przez PKP PLK. Pracowników KŚ w  charakterystycznych kamizelkach z logo spółki można w związku z tym szukać m.in. w Katowicach, Częstochowie i  Myszkowie.

Metropolia sfinansuje połączenia kolejowe. Będzie ich więcej niż w tym roku

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dofinansuje 40 połączeń Kolei Śląskich na swoim obszarze. Na ten cel przeznaczono 6 mln zł.

– Idziemy w stronę utworzenia Kolei Metropolitalnej. Wzrost liczby połączeń między miastami w oparciu o istniejącą infrastrukturę to pierwszy etap tworzenia tego systemu - mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko- Zagłębiowskiej Metropolii.

- Chcemy, aby zmiany były widoczne dla pasażerów i były sygnałem, że transport kolejowy ma u nas duży potencjał rozwoju. Po pierwszych bardzo dobrych doświadczeniach we współpracy z Urzędem Marszałkowskim, polegających na sfinansowaniu 15 połączeń Kolei Śląskich w obecnym rozkładzie jazdy, zdecydowaliśmy, że konieczne jest rozwijanie tego modelu współdziałania. Od grudnia będzie realizowanych 40 kursów, które zostaną sfinansowane z budżetu Metropolii - tłumaczy.

Najwięcej, 16 połączeń dotyczy trasy Gliwice-Katowice, gdzie podróżuje najwięcej pasażerów. Finansowane przez GZM kursy zostaną wprowadzone także na kierunkach Dąbrowa Górnicza Ząbkowice-Gliwice (9 połączeń), Sosnowiec Główny-Gliwice (2 połączenia) oraz Tychy Lodowisko- Katowice (6 połączeń), Tychy Lodowisko-Sosnowiec (4 połączenia) i Tychy Lodowisko-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (1 połączenie). Nowością będą dwa połączenia na trasie Katowice-Mikołów-Katowice.

Jak oceniacie propozycje Kolei Śląskich w nowym rozkładzie jazdy?

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~bizneswomen 2019-12-15
    18:50:44

    0 0

    Z tym Zakopanym to świetna sprawa! Z pewnością sporo ludzi z tego skorzysta :)

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 534

Prezentacje firm