Politechnika Śląska chce złożyć ofertę ws. bezemisyjnego autobusu w programie NCBR Bezemisyjny Transport Publiczny. Zamierza wykorzystać swoje doświadczenia związane m.in. z napędami, źródłami zasilania, oprogramowaniem, rozwiązaniami autonomicznymi i materiałami.
W realizacji swojego projektu śląska uczelnia zamierza współpracować z firmami zewnętrznymi - m.in. producentami pojazdów.
Celem programu jest opracowanie innowacyjnego autobusu bezemisyjnego i zakup opracowanego prototypu/prototypów przez samorządy. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju porozumiało się w tej sprawie z 26 polskimi miastami oraz Górnośląsko–Zagłębiowską Metropolią, zrzeszającą 41 miast i gmin. W efekcie wielkość możliwego zamówienia określono na ponad 1000 innowacyjnych pojazdów
NCBR zastosowało tu model partnerstwa innowacyjnego zakładający, że w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu publicznym, zawierane będą umowy z wykonawcami, którzy następnie równolegle będą realizowali kolejne etapy projektów badawczych. Wraz z ich oceną po każdym etapie NCBR ma ograniczać liczbę prowadzonych projektów.
Politechnika Śląska była wśród kilku podmiotów, które samodzielnie złożyły do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju wniosek o dopuszczenie do udziału w programie. Jak powiedziała dziekan wydziału mechanicznego technologicznego prof. Anna Timofiejczuk, uczelnia określiła we wniosku swój potencjał pod kątem programu i teraz czeka na dopuszczenie do niego.
Prof. Timofiejczuk zaakcentowała, że Politechnika Śląska nie będzie producentem autobusów. W złożonym wniosku o dopuszczenie do programu uczelnia określiła, że samodzielnie w projekcie może wykonać 50 proc. zadań.
- Mamy bardzo duże doświadczenie, jeżeli chodzi o prace badawczo-rozwojowe. Zrobiliśmy wiele rzeczy, które teraz można połączyć i włączyć w ten autobus, np. związanych z napędami, materiałami, designem, z autonomią - powiedziała prof. Timofiejczuk, wskazując na prezentowanego akurat w Centrum Nowych Technologii Politechniki Śląskiej, w pewnym stopniu autonomicznego robota dla górnictwa.
Wśród innych łączących się z tym programem NCBR dziedzin, w których specjalizuje się uczelnia, dziekan wydziału mechanicznego technologicznego wymieniła oprogramowanie sterujące czy systemy zasilania. - Mamy pojazdy elektryczne, wodorowe, w tej chwili budujemy też pneumatyczne - zasygnalizowała.
Prof. Timofiejczuk zaznaczyła, że pod kątem programu Bezemisyjny Transport Publiczny Politechnika porozumiała się z firmami z regionu, a także współpracuje z innymi polskimi firmami – wytwórcami pojazdów. Po dopuszczeniu do programu i podpisaniu umowy pierwszym etapem ma być przedłożenie przez oferentów szczegółowych ofert.
Według wcześniejszych informacji na część badawczo-rozwojową programu przeznaczonych ma zostać 100-200 mln zł (zapewniane przez NCBR), natomiast do współfinansowania etapu wdrożeniowego, w wysokości ponad 2 mld zł, zaangażowane zostaną środki Funduszu Niskoemisyjnego Transportu oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
JSW na sprzedaż Niemcom? "Pogłoski, ale jak akcje spadną, to i Pakistańczyk kupi za cenę jednego kombajnu"
41249Bukmacherzy z Katowic już wiedzą, kto zostanie prezydentem? STS wskazuje faworyta
1880PKW ogłosiła oficjalne wyniki I tury wyborów prezydenckich 2025. Trzaskowski i Nawrocki w II turze
988Pociąg z Polski do Chorwacji pojedzie przez Śląsk. Przystanki m.in. w Katowicach i Rybniku
790W JSW negocjują nowy układ zbiorowy. Związkowcy: bez gwarancji wynagrodzeń nie będzie porozumienia
731JSW na sprzedaż Niemcom? "Pogłoski, ale jak akcje spadną, to i Pakistańczyk kupi za cenę jednego kombajnu"
+79 / -34Pociąg z Polski do Chorwacji pojedzie przez Śląsk. Przystanki m.in. w Katowicach i Rybniku
+11 / -0Wszystkie głosy w woj. śląskim policzone! Wiemy, na kogo głosowali mieszkańcy
+2 / -0Co z pociągiem Warszawa-Rybnik-Rijeka? Ministerstwo będzie wiedziało do końca maja
+2 / -0Firma z Gliwic będzie współtworzyć czołg przyszłości. OBRUM w europejskim konsorcjum FMBTech
+2 / -0Zbiornik gazowy jako źródło energii dla firmy - dlaczego warto na niego postawić?
0Z wizytą w najgłębszej kopalni Europy. Unijni attaché ds. energii odwiedzili KWK Budryk
0Miliony papierosów przechwycone. CBŚP i KAS rozbiły siatkę przestępczą
0Hałda Wrzosy I przestanie płonąć. SRK rusza z rekultywacją zwałowiska
0Hutnicy w Warszawie: "Przemysł najbardziej energochłonny nie ma już czasu". Branża bije na alarm
0