Wiadomości

Polskie firmy MŚP nadrabiają zaległości w eksporcie. Wsparciem e-commerce i Amazon

2025-06-19, Autor: mz

Tylko 4,8 proc. małych i średnich firm w Polsce sprzedaje za granicę, choć sektor MŚP stanowi aż 98 proc. wszystkich przedsiębiorstw. Eksperci wskazują, że ogromny potencjał eksportowy wciąż pozostaje niewykorzystany. Ułatwieniem są rosnące możliwości e-commerce i współpraca z platformami takimi jak Amazon, co sprawia, że mali i średni przedsiębiorcy coraz częściej "odrabiają lekcje" w tym zakresie.

Reklama

Z ponad 2 milionów firm sektora MŚP w Polsce, jedynie około 113,9 tys. prowadzi sprzedaż zagraniczną – wynika z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości za 2024 rok. To zaledwie 4,8 proc. całej grupy. Tymczasem MŚP stanowią aż 98 proc. wszystkich polskich firm.

Eksport w dużej mierze kontrolują przedsiębiorstwa z udziałem kapitału zagranicznego. Mimo że to tylko 32,7 proc. eksporterów, odpowiadają za 63,6 proc. wartości całego eksportu.

– Sektor polskich MŚP nadal ma bardzo dużo do zrobienia w eksporcie. To nie jest bardzo silny trend, mimo że MŚP stanowi 98 proc. wszystkich polskich przedsiębiorców, ich udział w sprzedaży międzynarodowej nadal jest znikomy zauważa Karolina Opielewicz, członkini zarządu Krajowej Izby Gospodarczej

Psychologiczne i kompetencyjne bariery

Zagraniczna ekspansja dla wielu firm nadal brzmi jak coś skomplikowanego i ryzykownego. Wśród przeszkód przedsiębiorcy wymieniają brak znajomości prawa, różnice kulturowe, ale też obawy związane z logistyką i obsługą klienta.

Przedstawicieli MŚP przed rozszerzaniem działalności poza granicami kraju blokują bariery psychologiczne i kompetencyjne – strach przed zrobieniem czegoś nowego, skorzystaniem z narzędzi cyfrowych i digitalowych. To jest też wysycenie biznesu rynkiem wewnętrznym tłumaczy Karolina Opielewicz

W odpowiedzi na te wyzwania Krajowa Izba Gospodarcza i Amazon uruchomiły portal cross-border.pl, który ma pomóc firmom przejść przez wszystkie etapy wejścia na rynki zagraniczne – od przygotowania strategii po wybór kanałów sprzedaży.

Amazon jako trampolina eksportowa

Choć większość polskich MŚP wciąż nie eksportuje, dane Amazon pokazują, że dla części z nich e-commerce jest realnym sposobem wyjścia poza rynek krajowy.

W 2024 roku polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP sprzedali za pośrednictwem Amazon produkty o wartości 5,1 mld zł – to wzrost o niemal 60 proc. względem 2021 roku, kiedy wynik wynosił 3,2 mld zł.

– W 2024 roku polscy mali i średni przedsiębiorcy sprzedawali globalnie poprzez Amazon około 70 produktów na minutę. Przekłada się to na 35 mln sprzedanych produktów, o 5 mln więcej niż rok wcześniej wylicza Katarzyna Ciechanowska-Ciosk z Amazon.pl.

Najwyższe wyniki sprzedaży eksportowej przez Amazon osiągają firmy z województw: małopolskiego, wielkopolskiego i mazowieckiego.

Amazon oferuje MŚP m.in. usługę Fulfilment by Amazon (FBA) – outsourcing całej logistyki. Przedsiębiorcy przekazują obsługę magazynu, wysyłki, zwrotów i kontaktu z klientem bezpośrednio platformie.

– W modelu FBA to Amazon zajmuje się magazynowaniem, wysyłaniem, kontaktowaniem się z klientem ostatecznym, ewentualnymi zwrotami. Sprzedawcy mogą się więc zająć rozwijaniem swojego biznesu
tłumaczy Agata Jasińska z Amazon.pl.

Według danych firmy, korzystanie z FBA pozwala obniżyć koszty logistyki średnio o 70 proc. Początkujące firmy mogą także liczyć na zniżki i pół roku bez opłat.

– Oferujemy też liczne narzędzia marketingowe, które pomagają budować rozpoznawalność marki w Polsce i za granicą. Udostępniamy narzędzia reklamowe, promocyjne wylicza Agata Jasińska

Jednocześnie Amazon deklaruje działania na rzecz ochrony oryginalnych produktów. W 2024 roku zidentyfikowano, wyeliminowano i bezpiecznie zutylizowano 15 mln podrobionych produktów.

 

Eksport dostępny także dla mniejszych firm

Ponad połowa polskich sprzedawców na Amazon pochodzi z mniejszych miast i terenów wiejskich, co pokazuje, że ekspansja zagraniczna nie jest dziś zarezerwowana tylko dla dużych podmiotów. Firmy, które dotąd działały lokalnie, zyskują realny dostęp do klientów z całej Europy – zwłaszcza z Niemiec, Francji, Włoch i Hiszpanii.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 843