Tylko 4,8 proc. małych i średnich firm w Polsce sprzedaje za granicę, choć sektor MŚP stanowi aż 98 proc. wszystkich przedsiębiorstw. Eksperci wskazują, że ogromny potencjał eksportowy wciąż pozostaje niewykorzystany. Ułatwieniem są rosnące możliwości e-commerce i współpraca z platformami takimi jak Amazon, co sprawia, że mali i średni przedsiębiorcy coraz częściej "odrabiają lekcje" w tym zakresie.
Z ponad 2 milionów firm sektora MŚP w Polsce, jedynie około 113,9 tys. prowadzi sprzedaż zagraniczną – wynika z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości za 2024 rok. To zaledwie 4,8 proc. całej grupy. Tymczasem MŚP stanowią aż 98 proc. wszystkich polskich firm.
Eksport w dużej mierze kontrolują przedsiębiorstwa z udziałem kapitału zagranicznego. Mimo że to tylko 32,7 proc. eksporterów, odpowiadają za 63,6 proc. wartości całego eksportu.
– Sektor polskich MŚP nadal ma bardzo dużo do zrobienia w eksporcie. To nie jest bardzo silny trend, mimo że MŚP stanowi 98 proc. wszystkich polskich przedsiębiorców, ich udział w sprzedaży międzynarodowej nadal jest znikomy – zauważa Karolina Opielewicz, członkini zarządu Krajowej Izby Gospodarczej
Zagraniczna ekspansja dla wielu firm nadal brzmi jak coś skomplikowanego i ryzykownego. Wśród przeszkód przedsiębiorcy wymieniają brak znajomości prawa, różnice kulturowe, ale też obawy związane z logistyką i obsługą klienta.
Przedstawicieli MŚP przed rozszerzaniem działalności poza granicami kraju blokują bariery psychologiczne i kompetencyjne – strach przed zrobieniem czegoś nowego, skorzystaniem z narzędzi cyfrowych i digitalowych. To jest też wysycenie biznesu rynkiem wewnętrznym – tłumaczy Karolina Opielewicz
W odpowiedzi na te wyzwania Krajowa Izba Gospodarcza i Amazon uruchomiły portal cross-border.pl, który ma pomóc firmom przejść przez wszystkie etapy wejścia na rynki zagraniczne – od przygotowania strategii po wybór kanałów sprzedaży.
Choć większość polskich MŚP wciąż nie eksportuje, dane Amazon pokazują, że dla części z nich e-commerce jest realnym sposobem wyjścia poza rynek krajowy.
W 2024 roku polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP sprzedali za pośrednictwem Amazon produkty o wartości 5,1 mld zł – to wzrost o niemal 60 proc. względem 2021 roku, kiedy wynik wynosił 3,2 mld zł.
– W 2024 roku polscy mali i średni przedsiębiorcy sprzedawali globalnie poprzez Amazon około 70 produktów na minutę. Przekłada się to na 35 mln sprzedanych produktów, o 5 mln więcej niż rok wcześniej – wylicza Katarzyna Ciechanowska-Ciosk z Amazon.pl.
Najwyższe wyniki sprzedaży eksportowej przez Amazon osiągają firmy z województw: małopolskiego, wielkopolskiego i mazowieckiego.
Amazon oferuje MŚP m.in. usługę Fulfilment by Amazon (FBA) – outsourcing całej logistyki. Przedsiębiorcy przekazują obsługę magazynu, wysyłki, zwrotów i kontaktu z klientem bezpośrednio platformie.
– W modelu FBA to Amazon zajmuje się magazynowaniem, wysyłaniem, kontaktowaniem się z klientem ostatecznym, ewentualnymi zwrotami. Sprzedawcy mogą się więc zająć rozwijaniem swojego biznesu
– tłumaczy Agata Jasińska z Amazon.pl.
Według danych firmy, korzystanie z FBA pozwala obniżyć koszty logistyki średnio o 70 proc. Początkujące firmy mogą także liczyć na zniżki i pół roku bez opłat.
– Oferujemy też liczne narzędzia marketingowe, które pomagają budować rozpoznawalność marki w Polsce i za granicą. Udostępniamy narzędzia reklamowe, promocyjne – wylicza Agata Jasińska
Jednocześnie Amazon deklaruje działania na rzecz ochrony oryginalnych produktów. W 2024 roku zidentyfikowano, wyeliminowano i bezpiecznie zutylizowano 15 mln podrobionych produktów.
Ponad połowa polskich sprzedawców na Amazon pochodzi z mniejszych miast i terenów wiejskich, co pokazuje, że ekspansja zagraniczna nie jest dziś zarezerwowana tylko dla dużych podmiotów. Firmy, które dotąd działały lokalnie, zyskują realny dostęp do klientów z całej Europy – zwłaszcza z Niemiec, Francji, Włoch i Hiszpanii.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Henkel zamyka fabrykę w Raciborzu. Pracę straci 159 osób
2868PGE z nową strategią do 2035 roku: inwestycje w bezpieczeństwo energetyczne, OZE i blok gazowy w Rybniku
902Elektryczna rewolucja w Jastrzębiu. Flotę MZK zasilą nowe autobusy elektryczne
749Nowe przepisy od 1 lipca 2025 dotkną i biznes, i zwykłego Kowalskiego. Co warto wiedzieć o nadchodzących zmianach?
727Makro znika z Rybnika, po blisko 30 latach!
721Jastrzębska Spółka Węglowa może nie mieć pieniędzy na wypłaty już we wrześniu. Konfederacja apeluje o pilne działania
+3 / -0Katowicki EMAG przekształca się w Łukasiewicz–AI. Śląsk z silnym centrum badań nad sztuczną inteligencją
+3 / -0„Małym silnikiem napędzamy wielkie dobro” – rybnicka firma w Wielkiej Wyprawie Maluchów (zdęcia)
+1 / -0Śląskie stawia na sztuczną inteligencję. GZM chce być krajowym liderem technologii AI do 2030 roku
+1 / -0PGE z nową strategią do 2035 roku: inwestycje w bezpieczeństwo energetyczne, OZE i blok gazowy w Rybniku
+1 / -0Automatyzacja zbiórki odpadów w biznesie – znaczenie recyklomatów w systemie ESG i zarządzaniu obiegiem opakowań
0Wstrząs w kopalni Rydułtowy. Był odczuwalny na powierzchni
0„Małym silnikiem napędzamy wielkie dobro” – rybnicka firma w Wielkiej Wyprawie Maluchów (zdęcia)
0Jastrzębska Spółka Węglowa może nie mieć pieniędzy na wypłaty już we wrześniu. Konfederacja apeluje o pilne działania
0Katowicki EMAG przekształca się w Łukasiewicz–AI. Śląsk z silnym centrum badań nad sztuczną inteligencją
0