W projekcie budżetu na 2025 rok Katowice zaplanowały wydatki na poziomie 3,96 mld zł. Wśród najważniejszych inwestycji transportowych miasta znalazły się: rozwój infrastruktury rowerowej, modernizacja dróg i chodników, a także budowa tramwaju na południe miasta.
Przypomnijmy, że projekt uchwały budżetowej Katowic na 2025 rok zakłada łączne wydatki na poziomie 3,96 mld zł.
Blisko 225 mln zł przeznaczymy w 2025 r. na realizację zadań z zakresu transportu i łączności, przy czym należy podkreślić, że w tej puli znajdują się środki na inwestycje w różne rodzaje transportu - drogowego, szynowego oraz infrastrukturę rowerową – zaznacza prezydent Marcin Krupa.
Jednym z najbardziej wyczekiwanych projektów jest budowa tramwaju na południe. Choć za samą budowę linii tramwajowej odpowiedzialne będą Tramwaje Śląskie, to jednak po stronie miasta będzie realizacja takich elementów tej inwestycji jak budowa węzła przesiadkowego w Kostuchnie, czy realizacja drogi dla rowerów.
Na kontynuację wykonania dokumentacji projektowej dla tych zadań w 2025 r. miasto zabezpieczyło ponad 3,5 mln zł, ponadto wystąpiło o blisko 60 mln zł dofinansowania ze środków unijnych na ich realizację.
Budowa tramwaju na południe to jedno z zobowiązań prezydenta Katowic Marcina Krupy wynikające z jego umowy z mieszkańcami. Realizacja tej inwestycji da możliwość podróży między Kostuchną, a katowickim rynkiem w czasie ok. 20-24 minut w godzinach komunikacyjnego szczytu.
Kolejnym istotnym przedsięwzięciem w obszarze transportu szynowego jest zadanie pn.: „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linią kolejową nr 142”. W budżecie na 2025 r. zabezpieczono prawie 940 tys. zł na ten cel.
Chodzi głównie o przystosowanie tej linii kolejowej do obsługi ruchu pasażerskiego jak również o likwidację przejazdów kolejowo-drogowych w ciągu ulic: Gen. Waltera Jankego, Cegielnia Murcki, Szarych Szeregów oraz Boya Żeleńskiego.
Koszty realizacji projektu, zgodnie z zasadami programu finansowane są w 77% po stronie PKP PLK S.A. oraz w 23% po stronie miasta Katowice. Finansowanie kosztów po stronie Miasta zobowiązała się zapewnić Metropolia GZM. Zadanie jest realizowane w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2029 r.
Inwestycje w infrastrukturę rowerową to istotny element budżetu na 2025 rok. Na ich realizację miasto przeznaczy ponad 24 mln zł.
Przypomnijmy, że w 2024 r. wybudowana została pierwsza w Katowicach velostrada, która połączyła drogą rowerową o podwyższonym standardzie Giszowiec i Brynów. W 2025 r. realizowane będą prace projektowe w zakresie II etapu tej trasy, która docelowo ma połączyć Katowice z Mysłowicami. Zakładany koszt opracowania projektu to nieco ponad 1 mln zł.
- Velostrada stanowi część powstającej sieci Metropolitalnych Tras Rowerowych. Ponadto zgodnie z dokumentem pod nazwą „Regionalna Polityka Rowerowa Województwa Śląskiego”, miasto złożyło do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie na realizację dwóch tras regionalnych biegnących przez Katowice - trasy nr 602 prowadzącej od granicy z Chorzowem w kierunku Mysłowic oraz trasy nr 607 rozpoczynającej się w śródmieściu i prowadzącej w kierunku Stargańca i Mikołowa – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu w Urzędzie Miasta Katowice.
Jednak w Katowicach przede wszystkim rozwijamy wewnętrzną siatkę połączeń rowerowych, która z każdym rokiem coraz bardziej się dogęszcza – podkreśla naczelnik.
W ramach tych środków zaplanowano m.in. realizację połączenia rowerowego ul. Sosnowieckiej z ul. Brynicy. Dodatkowo w ramach tych środków wykonana zostanie m.in. dokumentacja projektowa dla połączenia od ronda Kani do ul. Chorzowskiej, połączenia ulic Kijowskiej i Wybickiego do ul. Załęskiej oraz połączenia dzielnicy Piotrowice-Ochojec z dzielnicą Ligota-Panewniki na odcinku od skrzyżowania ul. Armii Krajowej/Jankego do skrzyżowania ul. Słupskiej/Poleskiej/Piotrowickiej.
Zdecydowanie największym zadaniem drogowym realizowanym w 2025 r. będzie jednak budowa układu drogowego dla obsługi komunikacyjnej Stadionu Miejskiego w Katowicach w rejonie ul. Bocheńskiego, co będzie kosztowało ok. 56 mln zł.
Pnadto, ponad 15 mln zł zabezpieczono na wykonanie robót budowlanych w zakresie przebudowy ul. Wieżowej jako łącznika ul. Bażantów i ul. Szarych Szeregów.
Blisko 7 mln zł zabezpieczono na rozpoczęcie przebudowy skrzyżowań na ul. Armii Krajowej wraz z infrastrukturą rowerową – chodzi o skrzyżowania z ulicami: Szarych Szeregów, Stabika i Kostki Napierskiego. Kwota 5,4 mln zł przeznaczona zostanie na rozpoczęcie robót budowlanych w zakresie przebudowy ul. Mikołowskiej – na odcinku od skrzyżowania z ul. Sądową, Matejki i Słowackiego do skrzyżowania z ul. Andrzeja.
Te prace, aby jak najbardziej zmniejszyć uciążliwości dla mieszkańców, będą realizowane jeszcze w trakcie robót PKP związanych z przebudową znajdującego się nad tą drogą wiaduktu kolejowego - podkreśla katowicki magistrat.
Za kwotę ok. 3,5 mln zł kontynuowane będą prace projektowe dla dróg bezpośrednio poprawiających komfort poruszania się po mieście, w tym m.in. dla przedłużenia ul. Bocheńskiego w kierunku Ligoty oraz przedłużenia ul. Stęślickiego na odcinku od ul. Misjonarzy Oblatów do al. Korfantego.
Rozpoczną się również prace związane ze wskazaniem wytycznych technicznych dla budowy połączenia drogowego ul. Armii Krajowej (rondo Obrąpalskiego) do ul. Kościuszki (na wysokości skrzyżowania z ul. Owsianą).
Do tego dochodzą również liczne mniejsze inwestycje wynikające m.in. z realizacji zadań z budżetu obywatelskiego, który również stanowi część budżetu miasta.
To takie zadania jak nowe miejsca parkingowe przy ul. Batalionów Chłopskich, remont chodnika w rejonie ul. Wodospady i Grzyśki, wyświetlacz prędkości na ul. Bielskiej, budowa ciągu pieszo-rowerowego od. ul. Gawronów do ul. Meteorologów czy realizacja nowego chodnika na wysokości ul. Grażyńskiego 66-74 - wylicza katowicki urząd miasta.
Ponadto na modernizację dróg i chodników miasto ma zabezpieczone na 2025 r. 15 mln zł.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Niemiecka firma pierwsza w wyścigu o kluczowe polskie złoże. Gwóźdź do trumny JSW?
3715Rząd rozwiewa wątpliwości ws. podatku od ogrodzeń. "Nie kuriozum, a fake news"
1343O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
1213Burza w szklance wody o złoże Dębieńsko? Niemiecka spółka: nie konkurujemy z JSW
1211Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
1189Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
+4 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+5 / -2Największa prywatna linia lotnicza w Polsce najemcą hangaru w Katowice Airport
+2 / -0Pierwsza łopata wbita. W Katowicach rusza budowa Centrum Himalaizmu za ponad 47 mln zł
+2 / -0Burza w szklance wody o złoże Dębieńsko? Niemiecka spółka: nie konkurujemy z JSW
0W kopalni JSW powstanie jedna z najnowocześniejszych instalacji w światowym górnictwie
0Katowice i PLK idą na noże ws. przebudowy węzła. Kolejarze reagują na miejskie fake newsy
0Największa prywatna linia lotnicza w Polsce najemcą hangaru w Katowice Airport
0Pierwsza łopata wbita. W Katowicach rusza budowa Centrum Himalaizmu za ponad 47 mln zł
0