Będzie liczyła 55,6 km, koszt wyniesie 6,5 mld zł, a pierwsi kierowcy przejadą nią przed Bożym Narodzeniem 2028 roku. Mowa o autostradzie A4 bis, czyli południowej obwodnicy Aglomeracji Śląskiej. Droga do tej pory pozostawała w sferze domysłów, ale finalnie powstanie. GDDKiA ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie STEŚ-R. - ta informacja jest oczywiście naszym żartem z okazji pierwszego kwietnia ale sądząc po reakcjach widzimy, że wiele osób chętnie widziałoby taką inwestycję.
Biorąc pod uwagę fakt, że przygotowanie nowej inwestycji drogowej od podstaw jest przedsięwzięciem skomplikowanym i długotrwałym, to sześć lat od rozpoczęcia projektowania do oddania drogi do użytku wydaje się przedsięwzięciem wręcz karkołomnym. Jednak w przypadku A4 bis występują dwa zasadnicze plusy.
Lwią część pracy wykonało już Przedsiębiorstwo Projektowo – Usługowemu „INKOM”. Opracowało „Koncepcję przebiegu autostrady A4 bis w ujęciu wariantowym” na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach. Upubliczniony w 2019 roku dokument następnie został poddany konsultacjom z gminami, na terenie których wytyczono proponowane trasy autostrady A4 bis.
Powstały cztery warianty drogi, o czym szerzej pisaliśmy w lutym 2021 roku. Autorzy koncepcji jednoznacznie wskazują za najlepszy wariant I. Opisany jest następująco:
„Wariant nr 1 liczy 55,6 km. Jego początek zaznaczono w Żernicy, gdzie miałby się łączyć węzłem z A4. Dalej trasa omija tereny otuliny Parku Krajobrazowego „Cysterskie Kompozycje Krajobrazowe Rud Wielkich” i w Nieborowicach przecina DK 78. Zaprojektowano tu węzeł. W rejonie miejscowości Kuźnia Nieborowicka trasa wariantu I krzyżuje się bezkolizyjnie i bez włączeń z DW 921 a w rejonie miejscowości Krywałd krzyżuje się także bezkolizyjnie i bez włączeń z DP29825 - ul. Feliksa Michalskiego. Dalszy przebieg trasy zlokalizowano na terenach leśnych, omijając lokalną zabudowę mieszkaniową. W miejscowości Szczygłowice trasa krzyżuje się z dwutorową zelektryfikowaną linią kolejową.
Po minięciu miejscowości Szczygłowice trasa zmienia kierunek przebiegu na wschód - zachód. Do skrzyżowania z autostradą A1 w miejscowości Dębieńsko biegnie przez tereny pól, łąk i nieużytków, częściowo przez tereny zalesione. Na skrzyżowaniu z autostradą A1 zaprojektowany zostanie węzeł „Dębieńsko”. Autorzy uważają, że „w związku z brakiem możliwości zapewnienia odległości zgodnej z wytycznymi pomiędzy węzłem istniejącym a nowoprojektowanym, należy zaprojektować węzeł zintegrowany łącząc oba węzły jezdniami zbierająco – rozprowadzającymi równoległymi do trasy A4 BIS.”
Za węzłem „Dębieńsko” trasa A4 BIS przebiega przez tereny pól i lasów do miejscowości Pelcówka, gdzie likwidacji ulegnie kilka zabudowań. Trasa krzyżuje się w tej miejscowości bezkolizyjnie i bez włączeń z DW 925. W miejscowości Pelcówka następuje wyłączenie niezależnego przebiegu wariantu IA.
W dalszym przebiegu trasa zmienia kierunek na północno – południowy, przecinając tereny leśne i omijając lokalną zabudowę mieszkalną okolic Orzesza. Następnie dociera do Łazisk Średnich, gdzie krzyżuje się z DK 81 poprzez projektowany węzeł autostradowy „Łaziska”. Za węzłem „Łaziska” trasa zmienia kierunek na wschód – zachód i do miejscowości Wyry przebiega przez tereny nieużytków oraz tereny zalesione. Lokalnie występują kolizje z zabudową mieszkaniową. W rejonie południowej części miejscowości Łaziska Średnie trasa zmienia kierunek na północ – południe, omijając miejscowość Wyry po stronie zachodniej. Na odcinku tym występują tereny pól, łąk oraz nieużytków. Po ominięciu miejscowości Wyry trasa dochodzi do DW 928, którą przekracza bezkolizyjnie i bez włączeń. Dalszy przebieg do skrzyżowania z DK 44 zlokalizowany jest na terenach pól i łąk. Na tym odcinku nie występują kolizje z lokalną zabudową. Na skrzyżowaniu z DK 44 zostanie zaprojektowany węzeł autostradowy „Wilkowyje”. Od węzła „Wilkowyje” do węzła „Czułów” na skrzyżowaniu z DK 86 trasa A4 BIS przebiega przez tereny leśne. Za węzłem „Czułów” trasa biegnie dalej przez tereny leśne aż do skrzyżowania z drogą ekspresową S1. Na tym odcinku w miejscowości Ławki występuje kilka kolizji z lokalną zabudową. Na skrzyżowaniu z S1 zaprojektowany zostanie węzeł „Kosztowy II”. Trasa włączy się ponownie do A4 poprzez projektowany węzeł „Mysłowice Dziećkowice”, zlokalizowany około dwóch km w kierunku Krakowa za PPO „Brzęczkowice”.
GDDKiA postanowiła więc zlecić opracowanie STEŚ-R, czyli Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe inwestycji z Koncepcją Programową, bazując właśnie na wariancie I. W opracowaniu koszt budowy wariantu oszacowany został na blisko 5,3 mld zł, jednak trzeba wziąć pod uwagę upływ czasu (dokument powstawał w latach 2018-2019), inflację, wzrost cen. Dlatego dziś szacuje się koszt na 6,5 mld zł.
Drugi plus przemawiający za powodzeniem przedsięwzięcia wynika już bardziej z czynnika społeczno – gospodarczego. Otóż południowej obwodnicy Aglomeracji wszyscy chcą i oczekują. W przeciwieństwie do CPK, przeciwko któremu protestują zarówno mieszkańcy jak i władze samorządowe w woj. śląskim. Mieszkańcy województwa nie kupują rządowej narracji o pendolino mknącym 200 km/h między blokami i hałdami, które zawiezie nas za 4 godziny do Gdańska.
Za to brak nowej drogi biegnącej niemal równolegle do obecnej autostrady A4 odczuwalny jest boleśnie. Są dni, kiedy chorzowskim i katowickim odcinkiem autostrady przejeżdża po 100 tys. samochodów. Potoki aut dowożące ludzi do pracy zapychają następnie miejskie ulice.
- Biorąc pod uwagę ilość pojazdów codziennie wjeżdżających, ale i przejeżdżających przez Katowice taka obwodnica byłaby oczekiwana. Realizacja obwodnicy od południa Katowic z pewnością wpłynęłaby na ograniczenie ruchu w samych Katowicach, w tym także na autostradzie A4, co zgłaszane było przy przygotowywaniu planów transportowych zarówno na szczeblu wojewódzkim, jak również rządowym – mówiła nam w lutym 2021 roku Ewa Lipka, rzecznik UM Katowice.
Rozbudowa istniejącej A4 np. poprzez dodanie kolejnego pasa ruchu byłaby urbanistycznym i projektowym koszmarem. Zwyczajnie nie ma na to miejsca. To nie słabo zabudowane rejony za Wrocławiem w kierunku Legnicy, gdzie trwają przygotowania do poszerzenia A4 w istniejącym śladzie. Tam również rozważano budowę alternatywnego fragmentu A4, jednak zdrowy rozsądek przeważył.
Można więc oczekiwać, że uzyskiwanie wszelakich zgód środowiskowych nie będzie przebiegało w atmosferze protestów mieszkańców, czy np. organizacji ekologicznych, bo składanie odwołań do RDOŚ czy sądów potrafi wydłużyć proces projektowania o lata.
GDDKiA dotąd wzbraniała się przed komentowaniem spekulacji w sprawie A4 bis, jednak teraz zmienia front.
- Dostaliśmy polecenie z Ministerstwa Infrastruktury, aby uzyskać Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe inwestycji. To pierwszy krok do projektowania. Inwestycja nie posiada jeszcze zapewnionego finansowania. Ale to nic nie znaczy. Trwa też projektowanie drogi ekspresowej S11, która połączy woj. śląskie z Pomorzem, a nasz odcinek również nie został wpisany do planu finansowego. To bardziej formalność – dowiadujemy się w biurze prasowym GDDKiA.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Tyle CPK chce płacić za nieruchomości pod tory w Śląskiem. Oto propozycje Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć
7418CPK ujawnia plany. Znamy wariant inwestorski linii Katowice – Ostrawa
6273W "Domu Kilara" powstaje Katowickie Centrum Edukacji Muzycznej. Wybrano wykonawcę
3917Marszałek też przeciwko kolei CPK. Chełstowski oburzony "dialogiem w wydaniu PiS"
1291Sensacyjna umowa z Włochami. Legendarne biuro stylistyczne zaangażowane w projekt Izery
110440 km starej gierkówki zostanie przebudowane. Znamy dokładny plan inwestycji
+9 / -2Amerykanie zbudują 10 małych elektrowni jądrowych w KSSE. Jest umowa z Last Energy
+6 / -0Tramwaj na południe Katowic – władze miasta grają vabank o decyzję środowiskową
+4 / -0Prezes GTL: odbudowaliśmy zapas gotówki, wydamy w 2023 r. 30 mln zł na inwestycje
+4 / -0W "Domu Kilara" powstaje Katowickie Centrum Edukacji Muzycznej. Wybrano wykonawcę
+6 / -3W Katowicach jak w Odessie. Tak mają wyglądać rekreacyjne schody przy biurowcach .KTW (wizualizacje, foto)
0Krok do budowy spalarni odpadów w Gliwicach. PEC oddał do użytku nowoczesną oczyszczalnię
0Akcje, obligacje, kryptowaluty. W co warto zainwestować?
0Trwa wyburzanie chorzowskiej "Fali". Nowy kompleks basenów zachwyci! (foto)
0Tyle CPK chce płacić za nieruchomości pod tory w Śląskiem. Oto propozycje Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć
0
~Mariusz Woszczyński 2022-04-01
14:16:56
Jest takie przysłowie "Prima Aprilis - nie wierz, bo się omylisz" :D
~Zdzisław Zdziwiony 2022-04-02
16:09:53
Po tym portalu raczej należałoby się spodziewać lepszego wyczucia. Dziennikarz, który wybrał temat na zart prima aprilisowy powinien dostać co najmniej w ucho. Ludzie mają nerwy napięte jak postronki z powodu CPK a Wy im dokładacie A4bis, no hahaha boki zrywać ze śmiechu, żenada po prostu.