Inwestycje i nieruchomości

Prima aprilis. Jest przełom w sprawie A4 bis. Autostrada powstanie

2022-04-01, Autor: tora

Będzie liczyła 55,6 km, koszt wyniesie 6,5 mld zł, a pierwsi kierowcy przejadą nią przed Bożym Narodzeniem 2028 roku. Mowa o autostradzie A4 bis, czyli południowej obwodnicy Aglomeracji Śląskiej. Droga do tej pory pozostawała w sferze domysłów, ale finalnie powstanie. GDDKiA ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie STEŚ-R. - ta informacja jest oczywiście naszym żartem z okazji pierwszego kwietnia ale sądząc po reakcjach widzimy, że wiele osób chętnie widziałoby taką inwestycję.

Reklama

Biorąc pod uwagę fakt, że przygotowanie nowej inwestycji drogowej od podstaw jest przedsięwzięciem skomplikowanym i długotrwałym, to sześć lat od rozpoczęcia projektowania do oddania drogi do użytku wydaje się przedsięwzięciem wręcz karkołomnym. Jednak w przypadku A4 bis występują dwa zasadnicze plusy.

Dwa plusy za budową A4 bis

Lwią część pracy wykonało już Przedsiębiorstwo Projektowo – Usługowemu „INKOM”. Opracowało „Koncepcję przebiegu autostrady A4 bis w ujęciu wariantowym” na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach. Upubliczniony w 2019 roku dokument następnie został poddany konsultacjom z gminami, na terenie których wytyczono proponowane trasy autostrady A4 bis.

Powstały cztery warianty drogi, o czym szerzej pisaliśmy w lutym 2021 roku. Autorzy koncepcji jednoznacznie wskazują za najlepszy wariant I. Opisany jest następująco:

„Wariant nr 1 liczy 55,6 km. Jego początek zaznaczono w Żernicy, gdzie miałby się łączyć węzłem z A4. Dalej trasa omija tereny otuliny Parku Krajobrazowego „Cysterskie Kompozycje Krajobrazowe Rud Wielkich” i w Nieborowicach przecina DK 78. Zaprojektowano tu węzeł. W rejonie miejscowości Kuźnia Nieborowicka trasa wariantu I krzyżuje się bezkolizyjnie i bez włączeń z DW 921 a w rejonie miejscowości Krywałd krzyżuje się także bezkolizyjnie i bez włączeń z DP29825 - ul. Feliksa Michalskiego. Dalszy przebieg trasy zlokalizowano na terenach leśnych, omijając lokalną zabudowę mieszkaniową. W miejscowości Szczygłowice trasa krzyżuje się z dwutorową zelektryfikowaną linią kolejową.

Po minięciu miejscowości Szczygłowice trasa zmienia kierunek przebiegu na wschód - zachód. Do skrzyżowania z autostradą A1 w miejscowości Dębieńsko biegnie przez tereny pól, łąk i nieużytków, częściowo przez tereny zalesione. Na skrzyżowaniu z autostradą A1 zaprojektowany zostanie węzeł „Dębieńsko”. Autorzy uważają, że „w związku z brakiem możliwości zapewnienia odległości zgodnej z wytycznymi pomiędzy węzłem istniejącym a nowoprojektowanym, należy zaprojektować węzeł zintegrowany łącząc oba węzły jezdniami zbierająco – rozprowadzającymi równoległymi do trasy A4 BIS.”

Za węzłem „Dębieńsko” trasa A4 BIS przebiega przez tereny pól i lasów do miejscowości Pelcówka, gdzie likwidacji ulegnie kilka zabudowań. Trasa krzyżuje się w tej miejscowości bezkolizyjnie i bez włączeń z DW 925. W miejscowości Pelcówka następuje wyłączenie niezależnego przebiegu wariantu IA.

 Tutaj w większym rozmiarze

W dalszym przebiegu trasa zmienia kierunek na północno – południowy, przecinając tereny leśne i omijając lokalną zabudowę mieszkalną okolic Orzesza. Następnie dociera do Łazisk Średnich, gdzie krzyżuje się z DK 81 poprzez projektowany węzeł autostradowy „Łaziska”. Za węzłem „Łaziska” trasa zmienia kierunek na wschód – zachód i do miejscowości Wyry przebiega przez tereny nieużytków oraz tereny zalesione. Lokalnie występują kolizje z zabudową mieszkaniową. W rejonie południowej części miejscowości Łaziska Średnie trasa zmienia kierunek na północ – południe, omijając miejscowość Wyry po stronie zachodniej. Na odcinku tym występują tereny pól, łąk oraz nieużytków. Po ominięciu miejscowości Wyry trasa dochodzi do DW 928, którą przekracza bezkolizyjnie i bez włączeń. Dalszy przebieg do skrzyżowania z DK 44 zlokalizowany jest na terenach pól i łąk. Na tym odcinku nie występują kolizje z lokalną zabudową. Na skrzyżowaniu z DK 44 zostanie zaprojektowany węzeł autostradowy „Wilkowyje”. Od węzła „Wilkowyje” do węzła „Czułów” na skrzyżowaniu z DK 86 trasa A4 BIS przebiega przez tereny leśne. Za węzłem „Czułów” trasa biegnie dalej przez tereny leśne aż do skrzyżowania z drogą ekspresową S1. Na tym odcinku w miejscowości Ławki występuje kilka kolizji z lokalną zabudową. Na skrzyżowaniu z S1 zaprojektowany zostanie węzeł „Kosztowy II”. Trasa włączy się ponownie do A4 poprzez projektowany węzeł „Mysłowice Dziećkowice”, zlokalizowany około dwóch km w kierunku Krakowa za PPO „Brzęczkowice”.

A4 bis według wariantu I

GDDKiA postanowiła więc zlecić opracowanie STEŚ-R, czyli Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe inwestycji z Koncepcją Programową, bazując właśnie na wariancie I. W opracowaniu koszt budowy wariantu oszacowany został na blisko 5,3 mld zł, jednak trzeba wziąć pod uwagę upływ czasu (dokument powstawał w latach 2018-2019), inflację, wzrost cen. Dlatego dziś szacuje się koszt na 6,5 mld zł.

Drugi plus przemawiający za powodzeniem przedsięwzięcia wynika już bardziej z czynnika społeczno – gospodarczego. Otóż południowej obwodnicy Aglomeracji wszyscy chcą i oczekują. W przeciwieństwie do CPK, przeciwko któremu protestują zarówno mieszkańcy jak i władze samorządowe w woj. śląskim. Mieszkańcy województwa nie kupują rządowej narracji o pendolino mknącym 200 km/h między blokami i hałdami, które zawiezie nas za 4 godziny do Gdańska.

Za to brak nowej drogi biegnącej niemal równolegle do obecnej autostrady A4 odczuwalny jest boleśnie. Są dni, kiedy chorzowskim i katowickim odcinkiem autostrady przejeżdża po 100 tys. samochodów. Potoki aut dowożące ludzi do pracy zapychają następnie miejskie ulice.

- Biorąc pod uwagę ilość pojazdów codziennie wjeżdżających, ale i przejeżdżających przez Katowice taka obwodnica byłaby oczekiwana. Realizacja obwodnicy od południa Katowic z pewnością wpłynęłaby na ograniczenie ruchu w samych Katowicach, w tym także na autostradzie A4, co zgłaszane było przy przygotowywaniu planów transportowych zarówno na szczeblu wojewódzkim, jak również rządowym – mówiła nam w lutym 2021 roku Ewa Lipka, rzecznik UM Katowice.

Rozbudowa istniejącej A4 np. poprzez dodanie kolejnego pasa ruchu byłaby urbanistycznym i projektowym koszmarem. Zwyczajnie nie ma na to miejsca. To nie słabo zabudowane rejony za Wrocławiem w kierunku Legnicy, gdzie trwają przygotowania do poszerzenia A4 w istniejącym śladzie. Tam również rozważano budowę alternatywnego fragmentu A4, jednak zdrowy rozsądek przeważył. 

Można więc oczekiwać, że uzyskiwanie wszelakich zgód środowiskowych nie będzie przebiegało w atmosferze protestów mieszkańców, czy np. organizacji ekologicznych, bo składanie odwołań do RDOŚ czy sądów potrafi wydłużyć proces projektowania o lata.

Minister zleca, GDDKiA wykonuje

GDDKiA dotąd wzbraniała się przed komentowaniem spekulacji w sprawie A4 bis, jednak teraz zmienia front.

- Dostaliśmy polecenie z Ministerstwa Infrastruktury, aby uzyskać Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe inwestycji. To pierwszy krok do projektowania. Inwestycja nie posiada jeszcze zapewnionego finansowania. Ale to nic nie znaczy. Trwa też projektowanie drogi ekspresowej S11, która połączy woj. śląskie z Pomorzem, a nasz odcinek również nie został wpisany do planu finansowego. To bardziej formalność – dowiadujemy się w biurze prasowym GDDKiA.

Co sądzicie o przełomie w sprawie budowy autostrady A4 bis?

Oceń publikację: + 1 + 165 - 1 - 55

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (2):
  • ~Mariusz Woszczyński 2022-04-01
    14:16:56

    7 5

    Jest takie przysłowie "Prima Aprilis - nie wierz, bo się omylisz" :D

  • ~Zdzisław Zdziwiony 2022-04-02
    16:09:53

    144 0

    Po tym portalu raczej należałoby się spodziewać lepszego wyczucia. Dziennikarz, który wybrał temat na zart prima aprilisowy powinien dostać co najmniej w ucho. Ludzie mają nerwy napięte jak postronki z powodu CPK a Wy im dokładacie A4bis, no hahaha boki zrywać ze śmiechu, żenada po prostu.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy rząd powinien wprowadzić dopłaty do zakupu węgla?






Oddanych głosów: 262

Prezentacje firm