W Muzeum Śląskim w obecności premiera Matusza Morawieckiego podsumowano dwa lata realizacji „Programu dla Śląska”. W trakcie potkania podpisano umowy na rewitalizację linii kolejowych Bronów-Bieniowiec-Skoczów-Goleszów-Cieszyn/Wisła Głębce oraz na budowę drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka.
- Śląsk zawsze był kluczem do wielkości przemysłowej, gospodarczej, a w ślad za tym również politycznej w Europie centralnej, nie tylko w Polsce, bo różnie toczyły się losy w ostatnich kilkuset latach. (…) - powiedział wczoraj w Katowicach premier Mateusz Morawiecki.
Dodał: - Z ogromną przyjemnością chcę dzisiaj powiedzieć, że podpisujemy, podjęliśmy decyzję o podpisaniu kilku podstawowych umów na rozwój infrastruktury w województwie śląskim - mówił Mateusz Morawiecki.
Przed spotkaniem w Łaźni Łańcuszkowej Muzeum Śląskiego odbyło się posiedzenie Rady Wykonawczej Programu dla Śląska, podczas którego, jak poinformował premier, zostały zatwierdzone kolejne projekty dla Śląska na 5 mld zł.
- Projekty, które przyczynią się do poprawy stanu środowiska, ale też do zwiększenia szans na przyciągniecie nowych biznesów, nowych przedsiębiorców tutaj na Śląsk, a to jest przecież szalenie ważne, żeby tej pracy było jeszcze więcej, bo wtedy jeszcze więcej ludzie będą mogli zarabiać
– mówił prezes Rady Ministrów.
Dodał także że ponad miliard złotych został przeznaczony na program dla uczelni województwa śląskiego.
- Tutaj jest ogromny potencjał techniczny, inżynierski, projektowy i przemysłowy, czyli to, co stanowi o sile Śląska. Ponieważ ta wielka historia przemysłu śląskiego nie jest żadną kulą u nogi, nie jest żadnym piątym kołem u wozu, jest kołem zamachowym całego przemysłu śląskiego. A w ślad za tym kołem zamachowym przemysłu całej Polski
– powiedział szef rządu.
Umowę na budowę linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów-Bieniowiec-Skoczów-Goleszów-Cieszyn/Wisła Głębce ze strony Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego podpisali Dariusz Starzycki, wicemarszałek województwa śląskiego oraz Beata Białowąs – członek Zarządu Województwa Śląskiego
- Dzisiejsze podpisanie umów na rewitalizację linii jest zwieńczeniem naszej wielomiesięcznej pracy. Za doprowadzenie zadania realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego zostaliśmy docenieni przez Komisję Europejską. Eksperci podkreślają, że w sytuacji kiedy po przetargu okazało się jak znacznej kwoty brakuje do tego, aby inwestycje rozpocząć, wykazaliśmy się determinacją w dążeniu do celu. To również przykład, że współdziałanie przynosi wymierne korzyści. Dziękuję za zaangażowanie premierowi Mateuszowi Morawieckiemu, ministrowi Jerzemu Kwiecińskiemu, sekretarzowi stanu Grzegorzowi Pudzie i podsekretarzowi stanu Tomaszowi Robaczyńskiemu. Zwiększenie funduszu kolejowego o 18 mln zł, czyli jednocześnie zwrot pomniejszonej dotacji także przyczyniło się do tego, że umowy zostały podpisane
– powiedział marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski.
Projekt obejmuje rewitalizację linii kolejowych na wskazanych odcinkach o łącznej długości prawie 52 km. Prace obejmują wymianę nawierzchni torowej, kompleksową przebudowę sieci trakcyjnej na stacjach objętych przebudową układu torowego, przebudowę istniejących i budowę nowych urządzeń oświetlenia zewnętrznego, zabudowę nowych napędów zwrotnicowych, nowych sygnalizatorów, urządzeń systemowej kontroli zajętości torów i rozjazdów, zabudowę urządzeń łączności przewodowej, radiotelefonów wraz z rejestratorami rozmów, budowę nowych linii kablowych, przebudowę przejazdów kolejowych oraz budowę Lokalnego Centrum Sterowania.
Dzięki odbudowie linii, zarówno pociągi pasażerskie jak i towarowe będą mogły jeździć z większą prędkością. Poprawa połączenie kolejowego południa Polski z Beskidem Śląskim przełoży się również na poprawę atrakcyjności turystycznej regionu.
Planowane zakończenie projektu to koniec grudnia 2021 roku. Wartość całkowita projektu to 565,6 mln zł z czego dofinansowanie wynosi 367,2 mln zł.
W hali łańcuszkowej Muzeum Śląskiego podpisano także umowę na budowę drogi ekspresowej S1 Bielsko-Biała -Żywiec-Zwardoń, odcinka Przybędza-Milówka oraz ogłoszono przetargi na pierwsze dwa z czterech odcinków realizacyjnych S1, które Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje ogłosić jeszcze w tym roku.
Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, które zapewni bezpośrednie szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała – granica Polsko-Słowacka (Zwardoń) - Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja). Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe, poza granicami Polski, jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.
Podczas spotkania ogłoszono przetargi na dwa pierwsze odcinki S1 - pierwszy - „Węzeł „Kosztowy II” (z węzłem) – węzeł „Oświęcim” (bez węzła) oraz odcinek drugi - „Węzeł „Oświęcim” (z węzłem) – Dankowice”.
Budowa S1 od Bieska-Białej do Mysłowic to kolejny odcinek po tzw. obejściu Węgierskiej Górki, dzięki któremu, trasa S1 będzie bezpieczną i wygodną drogą oraz ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu aż do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1. To najdłuższa część trasy z planowanych do budowy lub przebudowy odcinków drogi S1. Docelowo droga S1 będzie mieć długość 135 km.
Tagi: Program dla Śląska, S1, Kolej
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Przełom dla Rafako. Trójstronne porozumienie szansą dla śląskiego giganta?
1679Nowa obwodnica Poręby i Zawiercia. 16,6 km nowej trasy DK78 za ponad 400 mln zł
586Miał być 4-gwiazdkowy hotel, są chaszcze. Radna mówi o „miejskim śmietnisku”
469W grze 3,5 miliona złotych. Brak podwyżki opłaty za śmieci zablokuje inwestycje w śląskim mieście?
446Katowice z prawie 14 mln zł dofinansowania na rozwój infrastruktury rowerowej
428Przełom dla Rafako. Trójstronne porozumienie szansą dla śląskiego giganta?
+3 / -0Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
+2 / -0O budynku na Śląsku mówią na całym świecie. Żorro wśród światowych gigantów architektury
+1 / -0Bytomskie Wodociągi wracają do historycznej siedziby i rewitalizują jedną z pierwszych biologicznych oczyszczalni w Europie
+1 / -0Nowa inwestycja MGPE w Chorzowie. 42 mln zł na infrastrukturę muzealną i rewitalizację terenu
+1 / -0O budynku na Śląsku mówią na całym świecie. Żorro wśród światowych gigantów architektury
0Bytomskie Wodociągi wracają do historycznej siedziby i rewitalizują jedną z pierwszych biologicznych oczyszczalni w Europie
0Na Śląsku powstanie nowy aquapark. Znamy lokalizację
0Nowa inwestycja MGPE w Chorzowie. 42 mln zł na infrastrukturę muzealną i rewitalizację terenu
0Nowa obwodnica Poręby i Zawiercia. 16,6 km nowej trasy DK78 za ponad 400 mln zł
0