Polecamy na Śląsku

Program Mój prąd – od stycznia będzie drugi nabór wniosków

2019-12-09, Autor: tora

Redukcja szkodliwego dla zdrowia dwutlenku węgla o 58,8 tys. ton rocznie, 65 mln zł wypłaconych i zatwierdzonych do przekazania dotacji, 13,5 tys. dofinansowanych instalacji PV przez 100 dni – to efekty kończącego się naboru w programie „Mój Prąd”. Wychodząc naprzeciw ogromnemu zainteresowaniu fotowoltaiką prosumencką NFOŚiGW zapowiada drugi konkurs. Do wykorzystania jest jeszcze ponad 90% z miliardowego budżetu programu.

Reklama

Łączna zainstalowana moc to 73,5 MW, co pozwala na wygenerowanie z dofinansowanych instalacji PV aż 73,5 GWh/rok zielonej energii, a to z kolei ograniczy roczną redukcję CO2 o 58,8 tys. ton. Taka energia pozwoliłaby też zasilić ponad 40 mln lampek choinkowych. Oznacza to, że w każdym polskim domu światełka na choince mogłyby być zasilane zieloną energią z PV (standardowy łańcuch z 200 lampek LED o mocy 6W, świecący 12 godzin na dobę od połowy grudnia do połowy stycznia). A ekoefektów będzie jeszcze więcej, bo pierwszy nabór wniosków w programie „Mój Prąd” trwa do 20 grudnia 2019 r.

Mój prąd - drugi nabór od 13 stycznia

– W odpowiedzi na lawinowo rosnące zapotrzebowanie na przydomową fotowoltaikę, 13 stycznia 2020 r. rozpoczynamy drugi nabór, w którym podtrzymujemy dofinansowanie instalacji PV do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 5 tys. zł na jedno przedsięwzięcie – przypomina zasady programu Piotr Woźny, szef NFOŚiGW.

– Dofinansowanie można łączyć z tzw. ulgą termomodernizacyjną, ale koszty przedstawione do rozliczenia muszą być pomniejszone o otrzymaną dotację. Wnioski w drugim naborze będzie można składać do 18 grudnia 2020 r.

– Program „Mój Prąd” przyczyni się do spełnienia międzynarodowych zobowiązań Polski w zakresie rozwoju energetyki odnawialnej, poprawy jakości powietrza, przede wszystkim na obszarach słabo zurbanizowanych, oraz zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego – podsumowuje prezes Piotr Woźny.

„Mój Prąd” to jeden z największych w Europie programów finansowania mikroinstalacji fotowoltaicznych dla osób fizycznych, które wytwarzają energię elektryczną na własne potrzeby. Warunkiem skorzystania z programu jest umowa kompleksowa regulująca kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej z wytworzonej mikroinstalacji.

Budżet programu - 1 miliard zł

Budżet „Mojego Prądu” wynosi aż miliard złotych, które NFOŚiGW – w porozumieniu z wcześniejszymi Ministerstwami Energii i Środowiska, a obecnie Ministerstwem Aktywów Państwowych – planuje zainwestować w rozwój przydomowych źródeł energii odnawialnej. Te pieniądze pozwolą na dofinansowanie nawet 200 tys. instalacji, które mogą wygenerować ok. 1 TWh zielonej energii.

Tylko w pierwszym tygodniu funkcjonowania programu (nabór od 30 sierpnia 2019 r.) NFOŚiGW przyjął prawie 170 wniosków o dofinansowanie.

Zmiany w Moim prądzie

Program na bieżąco dostosowywany jest do potrzeb wnioskodawców. Na przykład umożliwiono wspieranie wszystkich instalacji zakończonych po 23 lipca br. (a nie po ogłoszeniu konkursu). Ponadto od 21 października wnioski – poza formą papierową – można składać także online przez portal gov.pl (do 6 grudnia 2019 r. wpłynęło ich już ponad 3,4 tys.). Wystarczy do tego profil zaufany (np. konto w bankowości elektronicznej) lub e-dowód. Innym ułatwieniem jest możliwość składania wniosku o dotację za pośrednictwem instalatorów PV, którzy podpisali z NFOŚiGW porozumienie o współpracy w ramach „Mojego Prądu”. Na dzisiaj jest to 6 firm z branży fotowoltaicznej, a lista ta sukcesywnie się wydłuża, bo procedowanych jest kolejnych 28 porozumień.

Szczegóły programu dostępne są na stronie http://nfosigw.gov.pl/moj-prad/. Informacji o nim udzielają też doradcy energetyczni NFOŚiGW, do których kontakty można znaleźć na stronie https://doradztwo-energetyczne.gov.pl/. Dodatkowo działa infolinia (tel. 22 45 95 990), gdzie można sprawdzić m.in. status swojego wniosku. Funkcjonują też adresy mailowe: mojprad@nfosigw.gov.pl i wnioskimojprad@nfosigw.gov.pl.

Propozycja dla spółdzielni mieszkaniowych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pracuje nad kontynuacją programu „Mój Prąd” w formie preferencyjnych pożyczek dla spółdzielni mieszkaniowych, co finalnie przełoży się na realne obniżenie rachunków dla mieszkańców.

6 najczęstszych błędów we wnioskach

Ze statystyk wynika, że co szósty wniosek o dotację z programu Mój prąd jest odrzucany z powodu błędów formalnych. Portal wysokienapiecie.pl wymienia sześć najczęstszych pomyłek.

1. Zła data płatności. Płatność nie może być dokonana przed 23 lipca 2019 roku. Jeśli ktoś zapłacił wcześniej zaliczkę może ubiegać się o dotację, ale koszty poniesione przed 23 lipca nie będą zaliczone do kwalifikowanych. Kwalifikowane są faktury zapłacone od 23 lipca 2019 roku (łącznie z tym dniem).
2. Brak potwierdzenia przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej (np. Tauron czy PGE) o przyłączeniu mikroinstalacji do sieci. NFOŚiGW podaje, że beneficjentem jest osoba fizyczna wytwarzająca energię elektryczną na własne potrzeby, która ma zawartą umowę kompleksową regulującą kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej wytworzonej z mikroinstalacji. To wymóg konieczny do ubiegania się o dotację. Przyłączenie do sieci jest dowodem na zakończenie inwestycji.
3. RODO. Wniosek jest odrzucany ze względu na regulacje o ochronie danych osobowych (RODO). W tym przypadku pomogło wprowadzenie możliwości składania wniosków on-line. Elektroniczny formularz wymaga odhaczenia zgody na przetwarzanie danych osobowych. Jednak wysyłając wniosek pocztą, lub składając osobiście w siedzibie NFOŚiGW trzeba samemu pamiętać o podpisaniu zgody RODO.
4. Zaświadczenie od OSD o przyłączeniu mikroinstalacji do sieci z datą przed 23 lipca 2019 r. Przyłączenie mikroinstalacji to inaczej data zakończenia inwestycji. Program Mój Prąd wyraźnie stanowi, że dofinansowaniu podlegają instalacje niezakończone przed 23 lipca 2019 r.
5. Załączniki. Popularnym błędem jest brak załączników do wniosku. To zaświadczenie z OSD, oświadczenie RODO, kopia faktury, dowód zapłaty, może to być też oświadczenie o wykonaniu instalacji samemu.
6. Brak dowodu zapłaty faktury/oświadczenia o dokonanej zapłacie. W sytuacji zakupu instalacji na kredyt i zapłaconej przez bank, można przedstawić potwierdzenie z banku, że faktura została zapłacona. Może to być oświadczenie wykonawcy, że jego faktura jest zapłacona w całości lub kopia faktury z adnotacją „zapłacono przelewem”. Oświadczenie o dokonanej zapłacie dotyczy przypadku gdy zapłata nie nastąpiła za pomocą przelewu z konta tylko gotówką. Wnioskodawca oświadcza,  że za fakturę nr …. z dnia … dokonał zapłaty gotówką.

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy Polski Ład doprowadzi do upadku rządu Mateusza Morawieckiego?



Oddanych głosów: 248