Każdy przedsiębiorca musi zdawać sobie sprawę, że Nikt i Nic nie zdejmie z niego odpowiedzialności za ewentualne szkody, straty lub utratę dobrego wizerunku firmy. Ktoś może jednak pomóc w opracowaniu procedur mających na celu zminimalizowanie ryzyka wystąpienia zagrożeń, jak również odciążyć w prowadzeniu spraw administracyjnych, czy dotyczących ochrony danych lub informacji.
Nie trzeba chyba mówić jak cenny dla współczesnego przedsiębiorcy jest Czas. Do tego dochodzą jeszcze zmieniające się przepisy prawa, z którymi wiąże się niejednokrotnie konieczność np. uporządkowania lub wykonania nowej dokumentacji.
- Kłopot w tym, że już sam wyraz „Procedura” kojarzy się ze sztywnymi ramami postępowania, z czymś, co hamuje rozwój firmy. Tymczasem chodzi zupełnie o coś przeciwnego. Prawidłowo opracowana procedura zabezpiecza firmę przed negatywnymi skutkami, nie ograniczając przy tym kreatywności pracowników w ich działaniach zmierzających do osiągnięcia celu firmy, dbając jednocześnie, aby działania te były zgodne z prawem oraz zasadami etyki. Przedsiębiorcy muszą pamiętać, że procedur nie sporządza się po to, aby schować je następnie do szuflady. Warunkiem skuteczności opracowanych zasad jest ich rzeczywiste wdrożenie i przestrzeganie, jak również ich aktualizowanie adekwatnie od zmieniających się warunków czy przepisów prawa - mówi dr Alicja Fiałkowska z Kancelarii Bezpieczeństwa/Biuro doradztwa prawnego.
Misją Kancelarii jest uświadamianie przedsiębiorców odnośnie potencjalnych zagrożeń, jakie mogą pojawić się podczas prowadzonej działalności gospodarczej, jak również ich identyfikacja oraz przeciwdziałanie wystąpieniu tego rodzaju sytuacjom. Czyli wszystko, co składa się na bezpieczeństwo biznesu.
Kancelaria bezpieczeństwa zajmuje się właśnie opracowywaniem procedur, algorytmów, dokumentacji oraz przeprowadzaniem szkoleń z zakresu ochrony danych osobowych, ochrony informacji. Mając na uwadze skalę szkód wynikających z nieuczciwych działań ze strony pracowników lub kontrahentów warto skorzystać z oferowanych szkoleń dotyczących przeciwdziałania nadużyciom pracowniczym.
Problem nadużyć lub uchybień może dotknąć w zasadzie każdą firmę, a ich źródłem może być świadome działanie pracownika na niekorzyść firmy lub też po prostu brak świadomości, wiedzy na temat tego, jakie działania są niedozwolone bądź nieetyczne. Brak wiedzy z tego zakresu dotyczy zarówno pracodawców, jak i pracowników. Jedną z przyczyn nadużyć oraz uchybień jest brak czasu na zidentyfikowanie obszarów, w których mogą one wystąpić oraz rodzaju tych zagrożeń. Innym powodem jest także niestety, ignorancja tego problemu. Praktyka wskazuje, że stopień wiedzy odnośnie tej problematyki oraz ryzyka, z jakim się ona wiąże jest wśród przedstawicieli podmiotów gospodarczych znikomy. Tymczasem posiadanie takich procedur oraz wiedzy pozwala zminimalizować ryzyko wystąpienia uchybień, nieprawidłowości oraz nadużyć. Są to istotne argumenty przemawiające za stosowaniem oferowanych przez Kancelarię bezpieczeństwa rozwiązań. Uzyskana w wyniku szkolenia wiedza pozwala odpowiedzieć na pytania:
Jaki zakres działalności wiąże się z ryzykiem nadużyć?
Jakie mogą być ich przyczyny?
Jak im zapobiegać oraz jakie czynności należy niezwłocznie wykonać w przypadku stwierdzania nadużycia, aby nie dopuścić do utraty dowodów?
Przedsiębiorcy trudno jest poradzić sobie samemu z takimi zadaniami, ponieważ niejednokrotnie wymagają one wiedzy specjalistycznej oraz znajomości problematyki śledczej, kryminalistycznej, czy kontroli wewnętrznej.
Podobny zakres ma oferta dotycząca ochrony danych osobowych oraz informacji. Skorzystanie z pomocy Kancelarii w zakresie sporządzenia niezbędnej dokumentacji (szczególnie po ostatnich zmianach), procedur oraz szkoleń wpływa na poczucie bezpieczeństwa oraz pozwala zaoszczędzić czas, który przedsiębiorca może wykorzystać na realizację zadań związanych bezpośrednio z działalnością firmy.
Warto też zadbać o wdrożenie zasad etyki w firmie. Kodeks etyki określa cel firmy oraz metody stosowane przez firmę do osiągnięcia tego celu. Jest też jednym ze środków przeciwdziałającym nadużyciom. Temu również służy compliance, termin mało znany dla wielu przedsiębiorców, który dotyczy bardzo istotnej kwestii, jaką jest zadbanie o to, aby działania i cele realizowane przez firmę były zgodne z prawem i zasadami etyki.
Prowadzenie przedsiębiorstwa wiąże się również z problemami na płaszczyźnie dotyczącej zarządzania. W ofercie Kancelarii bezpieczeństwa są także szkolenia poświęcone tematyce zarządzania. Nieporozumienia na linii przełożony – pracownik wynikają często z tego, że szkolenia z zakresu zarządzania kierowane są wyłącznie do osób zajmujących stanowiska kierownicze, z pominięciem pracowników niższego pionu.
W planach jest także rozszerzenie oferty o procedury antykorupcyjne w firmach.
Korzystając z usług Kancelarii firmy zyskują:
Spokój,
Czas,
Komfort, poczucie bezpieczeństwa oraz więcej czasu dla bieżących spraw związanych ściśle z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Po szczegółowe informacje zapraszamy na stronę internetową www.bezpieczenstwofialkowska.pl. Alicja Fiałkowska prowadzi też swój kanał na Youtube ABC Alicja bezpieczeństwo w biznesie - kliknij.
Alicja Fiałkowska: doktor nauk prawnych, zajmuje się tematyką bezpieczeństwa, bezpieczeństwa w biznesie, w szczególności tematyką przeciwdziałania i wykrywania nadużyć pracowniczych (audyt śledczy), problematyką ochrony danych osobowych/informacji, compliance oraz problematyką zarządzania personelem. Wykładowca, autorka publikacji.