W 2018 roku do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęły 1384 zgłoszenia od pasażerów. To o ponad 200 więcej niż rok wcześniej.
310 mln osób podróżowało w 2018 roku pociągami. To dowodzi, że chętnie korzystają z usług kolei. Jednak rośnie liczba skarg.
Najczęściej skarżono się na niedogodny rozkład jazdy czy powtarzające się opóźnienia pociągów. W mniejszym stopniu problemy stwarzał brak higieny i komfortu, niewystarczająca jakość obsługi i brak właściwej informacji pasażerskiej.
– Pasażerowie są coraz bardziej świadomymi konsumentami. Wiedzą czego mogą oczekiwać w ramach usług oferowanych przez kolej. Większą świadomość przysługujących praw pokazuje wzrastająca liczba skarg składanych do Urzędu – podkreśla Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Informacje od pasażerów są bardzo cenne i pozwalają reagować w sytuacjach kiedy system kolejowy nie funkcjonuje odpowiednio - dodaje.
W 2018 r. blisko 25 proc. korespondencji od pasażerów do prezesa UTK stanowiły skargi dotyczące rozkładu jazdy. W tej kategorii mieszczą się m.in. przypadki odwoływania pociągów i uruchamiania komunikacji zastępczej, niskiej punktualności wybranych składów, utraty skomunikowania na stacjach węzłowych czy zbyt długiego czasu przejazdu.
Niewiele mniej zgłoszeń (22 proc.) dotyczyło problemów z odpowiednimi warunkami podróży. Pasażerowie zgłaszali przede wszystkim awarie klimatyzacji lub ogrzewania w pociągach, awarie toalet, a także niewłaściwe zachowanie drużyn konduktorskich czy pracowników kas biletowych.
18 proc. pasażerów, którzy skontaktowali się z urzędem skarżyło się na niesatysfakcjonujące decyzje reklamacyjne. Najczęściej dotyczyło to odmowy wypłaty odszkodowania za opóźnienia pociągów czy nieuwzględnienia odwołania od wezwań do zapłaty za brak biletu.
Problemy z zakupem biletów, niewłaściwym działaniem biletomatów czy zbyt długie kolejki do kas biletowych były tematem 12 proc. skarg pasażerów. Tyle samo skarg dotyczyło nieprawidłowości czy rozbieżności między informacjami podawanymi przez megafony a wyświetlanymi na tablicach. Podróżni zgłaszali również błędy lub nieaktualną treść na tablicach kierunkowych pociągów. Skargi dotyczące innych zagadnień stanowiły ok. 11 proc. wpływającej korespondencji.
W 2018 roku UTK otrzymał 53 skargi dotyczące nieprawidłowej obsługi osób z niepełnosprawnością. Zgłoszenia dotyczyły braku pomocy lub urządzeń umożliwiających samodzielne przedostanie się na peron, niezapewnienia pasażerom bezpiecznych i higienicznych warunków przejazdu oraz niewłaściwego zachowania obsługi pociągu.
Najczęściej wybieraną formą komunikacji jest poczta elektroniczna. W 2018 r. tą drogą przesłano 1061 zgłoszeń. Popularny był również formularz kontaktowy zamieszczony na stronie internetowej Urzędu – 205 zgłoszeń. Pocztą tradycyjną dotarło do Urzędu 67 skarg, za pośrednictwem e-PUAP – 12, a trzy osoby wniosły skargę osobiście.
W Urzędzie Transportu Kolejowego istnieje też infolinia pod numerem 22 460 40 80. Dyżurujący tam pracownicy informują pasażerów o przysługujących im prawach. W 2018 r. udzielono ponad 900 porad, z czego 32 zakończyły się złożeniem skargi na działalność przedsiębiorstwa kolejowego.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że Parlament Europejski pracuje nad regulacjami, które zwiększą uprawnienia pasażerów do ubiegania się o odszkodowania w przypadku niewłaściwego świadczenia usług przez koleje. Mówi się np. o zwracaniu pieniędzy za bilet w przypadku spóźnienia pociągu. Piszemy o tym w artykule >>>Pociąg się spóźni, dostaniesz zwrot za bilet<<<
A Wy jesteście zadowoleni z usług kolei?
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
3,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
484Zakaz handlu w niedziele niszczący dla fotowoltaiki
428Na stacje paliw na dobre wróciła drożyzna. "Ryzyko wyższych cen wciąż realne"
422OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
420JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
374"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+6 / -0Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0PAS: śląskie antysmogowym liderem w rankingu wszechczasów
+1 / -0Ruszyły remonty na A4 Katowice-Kraków. Utrudnienia można śledzić na interaktywnej mapie
0Duże płatności już nie gotówką. Europarlament przyjął przełomowe przepisy
0PAS: śląskie antysmogowym liderem w rankingu wszechczasów
0Trendy e-commerce w branży narzędziowej - analiza kondycji firmy Domitech w świetle rozwoju sektora budowlanego
0Do Katowic powrócił jedyny taki pojazd w Polsce. To minibus bez kierowcy
0
~Jakubwork 2019-02-12
15:15:49
Niestety ten problem jest i będzie narastał zawsze coś nowego . Jednak opóźnienie to najpoważniejszy problem, następny problem to cena biletów....