Wiadomości

Przybywa skarg na koleje. Co najbardziej przeszkadza pasażerom?

2019-02-08, Autor: Redakcja

W 2018 roku do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęły 1384 zgłoszenia od pasażerów. To o ponad 200 więcej niż rok wcześniej.

310 mln osób podróżowało w 2018 roku pociągami. To dowodzi, że chętnie korzystają z usług kolei. Jednak rośnie liczba skarg.

Reklama

Najczęściej skarżono się na niedogodny rozkład jazdy czy powtarzające się opóźnienia pociągów. W mniejszym stopniu problemy stwarzał brak higieny i komfortu, niewystarczająca jakość obsługi i brak właściwej informacji pasażerskiej.

– Pasażerowie są coraz bardziej świadomymi konsumentami. Wiedzą czego mogą oczekiwać w ramach usług oferowanych przez kolej. Większą świadomość przysługujących praw pokazuje wzrastająca liczba skarg składanych do Urzędu – podkreśla Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Informacje od pasażerów są bardzo cenne i pozwalają reagować w sytuacjach kiedy system kolejowy nie funkcjonuje odpowiednio - dodaje.

W 2018 r. blisko 25 proc. korespondencji od pasażerów do prezesa UTK stanowiły skargi dotyczące rozkładu jazdy. W tej kategorii mieszczą się m.in. przypadki odwoływania pociągów i uruchamiania komunikacji zastępczej, niskiej punktualności wybranych składów, utraty skomunikowania na stacjach węzłowych czy zbyt długiego czasu przejazdu.

Niewiele mniej zgłoszeń (22 proc.) dotyczyło problemów z odpowiednimi warunkami podróży. Pasażerowie zgłaszali przede wszystkim awarie klimatyzacji lub ogrzewania w pociągach, awarie toalet, a także niewłaściwe zachowanie drużyn konduktorskich czy pracowników kas biletowych.

18 proc. pasażerów, którzy skontaktowali się z urzędem skarżyło się na niesatysfakcjonujące decyzje reklamacyjne. Najczęściej dotyczyło to odmowy wypłaty odszkodowania za opóźnienia pociągów czy nieuwzględnienia odwołania od wezwań do zapłaty za brak biletu.

Problemy z zakupem biletów, niewłaściwym działaniem biletomatów czy zbyt długie kolejki do kas biletowych były tematem 12 proc. skarg pasażerów. Tyle samo skarg dotyczyło nieprawidłowości czy rozbieżności między informacjami podawanymi przez megafony a wyświetlanymi na tablicach. Podróżni zgłaszali również błędy lub nieaktualną treść na tablicach kierunkowych pociągów. Skargi dotyczące innych zagadnień stanowiły ok. 11 proc. wpływającej korespondencji.

W 2018 roku UTK otrzymał 53 skargi dotyczące nieprawidłowej obsługi osób z niepełnosprawnością. Zgłoszenia dotyczyły braku pomocy lub urządzeń umożliwiających samodzielne przedostanie się na peron, niezapewnienia pasażerom bezpiecznych i higienicznych warunków przejazdu oraz niewłaściwego zachowania obsługi pociągu.

Najczęściej wybieraną formą komunikacji jest poczta elektroniczna. W 2018 r. tą drogą przesłano 1061 zgłoszeń. Popularny był również formularz kontaktowy zamieszczony na stronie internetowej Urzędu – 205 zgłoszeń. Pocztą tradycyjną dotarło do Urzędu 67 skarg, za pośrednictwem e-PUAP – 12, a trzy osoby wniosły skargę osobiście.

W Urzędzie Transportu Kolejowego istnieje też infolinia pod numerem 22 460 40 80. Dyżurujący tam pracownicy informują pasażerów o przysługujących im prawach. W 2018 r. udzielono ponad 900 porad, z czego 32 zakończyły się złożeniem skargi na działalność przedsiębiorstwa kolejowego.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że Parlament Europejski pracuje nad regulacjami, które zwiększą uprawnienia pasażerów do ubiegania się o odszkodowania w przypadku niewłaściwego świadczenia usług przez koleje. Mówi się np. o zwracaniu pieniędzy za bilet w przypadku spóźnienia pociągu. Piszemy o tym w artykule >>>Pociąg się spóźni, dostaniesz zwrot za bilet<<<

A Wy jesteście zadowoleni z usług kolei?

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~Jakubwork 2019-02-12 15:15:49

    Niestety ten problem jest i będzie narastał zawsze coś nowego . Jednak opóźnienie to najpoważniejszy problem, następny problem to cena biletów....

    0 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert SlaskiBiznes.pl

W Twojej okolicy powstaje nowa inwestycja? Twoja firma odniosła sukces którym warto się pochwalić? Wciel się w rolę reportera slaskibiznes.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Handel w niedzielę. Czy Twoim zdaniem:






Oddanych głosów: 81