Inwestycje i nieruchomości

Pyrzowice: najnowocześniejszy terminal pasażerski w Polsce otwarty

2021-08-06, Autor: Tomasz Raudner

5 sierpnia pierwsi pasażerowie zostali odprawieni w oddanym do użytku po rozbudowie Terminalu B w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. To obecnie najnowocześniejszy obiekt do obsługi pasażerskiej w Polsce. Dzięki rozbudowie terminal zwiększył o 100 proc. przepustowość – z dwóch do czterech milionów pasażerów rocznie.

Reklama

- Dla nas to ważny dzień, myślę też, że dla Śląska. Otwieramy kolejny obiekt, który poprawia standard i komfort obsługi pasażerów, zwiększa przepustowość – mówił 5 sierpnia podczas briefingu prasowego Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza lotniskiem w Pyrzowicach.

Terminal B: rozbudowa za 150 mln zł

Zauważył, że inwestycja przypadła w najtrudniejszym dla lotnictwa cywilnego okresie na świecie.

- Od marca 2020 roku ruch cywilny praktycznie zamarł, a my przebudowę, rozbudowę terminala kontynuowaliśmy. Udało się projekt zrealizować w zakładanym budżecie ponad 150 mln zł brutto, a także w zakładanym czasie – powiedział.

Terminal B - najnowocześniejszy obiekt w Polsce

Prezes podkreślił, że obiekt jest bardzo nowoczesny.

- Wykorzystaliśmy wszystkie najnowsze urządzenia, jakie dało się zamontować począwszy od kontroli bezpieczeństwa, obsługi pasażerów – mamy pięć linii kontroli bezpieczeństwa wyposażone w najnowocześniejsze tomografy, skanujące bagaże wyświetlając obraz w trójwymiarze. Mamy też dwa self check-in, dzięki którym można się odprawiać samodzielnie przykładając kartę do bordingu do automatu – mówił Artur Tomasik.

Automaty do samodzielnego odprawiania się lotnisko pyrzowickie posiada jako jedyne w Polsce.

AKTUALIZACJA:

Głównym wykonawcą prac budowlanych była firma Promus Ruda Śląska. W ramach rozbudowy i przebudowy terminalu pasażerskiego B zwiększono jego powierzchnię o 40% z 12,2 tys. m2 do 17,2 tys. m2. Kubatura obiektu wzrosła o 35% z 88,4 tys. m3 do 120,3 tys. m3. Istotną zmianą było przesunięcie fasady terminalu o ok. 17,5 metra na południe i zrównanie jej z linią terminalu C, co umożliwiło połączenie obiektów. W przejściu łączącym oba budynki zlokalizowano strefę upamiętniającą Wojciecha Korfantego – patrona pyrzowickiego lotniska. Zmianie uległ również wygląd południowej elewacji terminalu B – po rozbudowie obiekt stał się spójny architektonicznie z terminalami A oraz C. 

Zasadniczą zmianą wewnątrz obiektu jest rozdzielenie poziomami strefy odprawy biletowo-bagażowej od strefy kontroli bezpieczeństwa. W starym terminalu B obydwie znajdowały się na parterze, w nowym strefa kontroli bezpieczeństwa została przeniesiona na pierwsze piętro. Dzięki temu możliwe stało się zwiększenie liczby stanowisk odprawy biletowo-bagażowej z 18 do 28. Jedno stanowiskowo służy do nadawania bagaży ponadgabarytowych, a dwa przeznaczone są dla pasażerów chcących samodzielnie nadać swój bagaż. 

W ramach inwestycji zmieniła się również hala odlotów terminalu B. Oprócz rozbudowanego przejścia typu Fast Track, nowych punktów gastronomicznych i handlowo-usługowych oraz saloniku biznesowego, który został przeniesiony na drugie piętro hali odlotów i jest dwukrotnie większy od swojego poprzednika, na pasażerów podróżujących z pyrzowickiego lotniska czeka 16 bramek do zapokładowania, czyli o 6 więcej niż w starym terminalu B. Po 2 dodatkowe bramki znajdują się w 3 zewnętrznych klatkach schodowych, które połączone są z terminalem za pomocą mostów. Pozostałe 10 bramek usytuowano na parterze hali odlotów. Parter i pierwsze piętro hali ogólnodostępnej oraz hali odlotów skomunikowane jest za pomocą ruchomych chodników. Ponadto obiekt w całości przystosowany jest do obsługi osób niepełnosprawnych. Pomiędzy wszystkimi poziomami hal ogólnodostępnej i odlotów można przemieszczać się za pomocą wind. W windy wyposażone są także zewnętrzne klatki schodowe.

„Sercem” nowego terminalu B jest - aktualnie najnowocześniejszy w Polsce - system transportu, kontroli bezpieczeństwa i sortowania bagaży rejestrowanych. Wyposażony jest w dwa najnowsze urządzenia kontroli bezpieczeństwa, pracujące w standardzie 3, tzw. tomografy, za sprawą których uzyskiwany jest szczegółowy, trójwymiarowy obraz zawartości prześwietlanego bagażu. Nowa bagażownia została wyposażona w sorter tackowy (76 tacek) z systemem przechyłu oraz 12 zrzutni bagażowych z możliwością frontowego oraz bocznego załadunku. Przepustowość całego systemu to 1 885 sztuk bagaży na godzinę.

Przepustowość wzrosła z 2 do 4 pasażerów rocznie

Przepustowość terminala wzrosła o 100 proc. - z dwóch do czterech milionów pasażerów rocznie. Obiekt posiada o 10 stanowisk do odprawy bagażowej (check-in), a także o 6 bramek (gate) do przechodzenia do samolotów więcej. Ogółem przepustowość lotniska wzrosła z 8 do 10 mln pasażerów rocznie. - Myślę więc, że na wiele, wiele lat ten obiekt będzie nam służył – dodał prezes.

Briefing prasowy zorganizowany został na parterze Terminalu B, tu, gdzie odbywa się odprawa bagażowa. Pierwsi pasażerowie odprawieni w terminalu odlecieli dziś na Teneryfę.

Artur Tomasik zauważył, że otwarcie terminala przypadło w dobrym okresie dla lotniska. W lipcu Pyrzowice odprawiły 400 tys. pasażerów, czyli blisko 70 proc. tego, co odprawiały w najlepszych miesiącach przed pandemią. W sierpniu lotnisko obsłuży 450 tys. pasażerów, co zdaniem Tomasika. Wg szacunków cały rok 2021 zamknie się liczbą 2,2 – 2,5 mln pasażerów.

>>>>WIDEO: zapraszamy na zapis briefingu i spacer po Terminalu B<<<<

Oceń publikację: + 1 + 9 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 802