Inwestycje i nieruchomości

Pyrzowice: najnowocześniejszy terminal pasażerski w Polsce otwarty

2021-08-06, Autor: Tomasz Raudner

5 sierpnia pierwsi pasażerowie zostali odprawieni w oddanym do użytku po rozbudowie Terminalu B w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. To obecnie najnowocześniejszy obiekt do obsługi pasażerskiej w Polsce. Dzięki rozbudowie terminal zwiększył o 100 proc. przepustowość – z dwóch do czterech milionów pasażerów rocznie.

Reklama

- Dla nas to ważny dzień, myślę też, że dla Śląska. Otwieramy kolejny obiekt, który poprawia standard i komfort obsługi pasażerów, zwiększa przepustowość – mówił 5 sierpnia podczas briefingu prasowego Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza lotniskiem w Pyrzowicach.

Terminal B: rozbudowa za 150 mln zł

Zauważył, że inwestycja przypadła w najtrudniejszym dla lotnictwa cywilnego okresie na świecie.

- Od marca 2020 roku ruch cywilny praktycznie zamarł, a my przebudowę, rozbudowę terminala kontynuowaliśmy. Udało się projekt zrealizować w zakładanym budżecie ponad 150 mln zł brutto, a także w zakładanym czasie – powiedział.

Terminal B - najnowocześniejszy obiekt w Polsce

Prezes podkreślił, że obiekt jest bardzo nowoczesny.

- Wykorzystaliśmy wszystkie najnowsze urządzenia, jakie dało się zamontować począwszy od kontroli bezpieczeństwa, obsługi pasażerów – mamy pięć linii kontroli bezpieczeństwa wyposażone w najnowocześniejsze tomografy, skanujące bagaże wyświetlając obraz w trójwymiarze. Mamy też dwa self check-in, dzięki którym można się odprawiać samodzielnie przykładając kartę do bordingu do automatu – mówił Artur Tomasik.

Automaty do samodzielnego odprawiania się lotnisko pyrzowickie posiada jako jedyne w Polsce.

AKTUALIZACJA:

Głównym wykonawcą prac budowlanych była firma Promus Ruda Śląska. W ramach rozbudowy i przebudowy terminalu pasażerskiego B zwiększono jego powierzchnię o 40% z 12,2 tys. m2 do 17,2 tys. m2. Kubatura obiektu wzrosła o 35% z 88,4 tys. m3 do 120,3 tys. m3. Istotną zmianą było przesunięcie fasady terminalu o ok. 17,5 metra na południe i zrównanie jej z linią terminalu C, co umożliwiło połączenie obiektów. W przejściu łączącym oba budynki zlokalizowano strefę upamiętniającą Wojciecha Korfantego – patrona pyrzowickiego lotniska. Zmianie uległ również wygląd południowej elewacji terminalu B – po rozbudowie obiekt stał się spójny architektonicznie z terminalami A oraz C. 

Zasadniczą zmianą wewnątrz obiektu jest rozdzielenie poziomami strefy odprawy biletowo-bagażowej od strefy kontroli bezpieczeństwa. W starym terminalu B obydwie znajdowały się na parterze, w nowym strefa kontroli bezpieczeństwa została przeniesiona na pierwsze piętro. Dzięki temu możliwe stało się zwiększenie liczby stanowisk odprawy biletowo-bagażowej z 18 do 28. Jedno stanowiskowo służy do nadawania bagaży ponadgabarytowych, a dwa przeznaczone są dla pasażerów chcących samodzielnie nadać swój bagaż. 

W ramach inwestycji zmieniła się również hala odlotów terminalu B. Oprócz rozbudowanego przejścia typu Fast Track, nowych punktów gastronomicznych i handlowo-usługowych oraz saloniku biznesowego, który został przeniesiony na drugie piętro hali odlotów i jest dwukrotnie większy od swojego poprzednika, na pasażerów podróżujących z pyrzowickiego lotniska czeka 16 bramek do zapokładowania, czyli o 6 więcej niż w starym terminalu B. Po 2 dodatkowe bramki znajdują się w 3 zewnętrznych klatkach schodowych, które połączone są z terminalem za pomocą mostów. Pozostałe 10 bramek usytuowano na parterze hali odlotów. Parter i pierwsze piętro hali ogólnodostępnej oraz hali odlotów skomunikowane jest za pomocą ruchomych chodników. Ponadto obiekt w całości przystosowany jest do obsługi osób niepełnosprawnych. Pomiędzy wszystkimi poziomami hal ogólnodostępnej i odlotów można przemieszczać się za pomocą wind. W windy wyposażone są także zewnętrzne klatki schodowe.

„Sercem” nowego terminalu B jest - aktualnie najnowocześniejszy w Polsce - system transportu, kontroli bezpieczeństwa i sortowania bagaży rejestrowanych. Wyposażony jest w dwa najnowsze urządzenia kontroli bezpieczeństwa, pracujące w standardzie 3, tzw. tomografy, za sprawą których uzyskiwany jest szczegółowy, trójwymiarowy obraz zawartości prześwietlanego bagażu. Nowa bagażownia została wyposażona w sorter tackowy (76 tacek) z systemem przechyłu oraz 12 zrzutni bagażowych z możliwością frontowego oraz bocznego załadunku. Przepustowość całego systemu to 1 885 sztuk bagaży na godzinę.

Przepustowość wzrosła z 2 do 4 pasażerów rocznie

Przepustowość terminala wzrosła o 100 proc. - z dwóch do czterech milionów pasażerów rocznie. Obiekt posiada o 10 stanowisk do odprawy bagażowej (check-in), a także o 6 bramek (gate) do przechodzenia do samolotów więcej. Ogółem przepustowość lotniska wzrosła z 8 do 10 mln pasażerów rocznie. - Myślę więc, że na wiele, wiele lat ten obiekt będzie nam służył – dodał prezes.

Briefing prasowy zorganizowany został na parterze Terminalu B, tu, gdzie odbywa się odprawa bagażowa. Pierwsi pasażerowie odprawieni w terminalu odlecieli dziś na Teneryfę.

Artur Tomasik zauważył, że otwarcie terminala przypadło w dobrym okresie dla lotniska. W lipcu Pyrzowice odprawiły 400 tys. pasażerów, czyli blisko 70 proc. tego, co odprawiały w najlepszych miesiącach przed pandemią. W sierpniu lotnisko obsłuży 450 tys. pasażerów, co zdaniem Tomasika. Wg szacunków cały rok 2021 zamknie się liczbą 2,2 – 2,5 mln pasażerów.

>>>>WIDEO: zapraszamy na zapis briefingu i spacer po Terminalu B<<<<

Zobacz galerię

Oceń publikację: + 1 + 9 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czym chciałbyś ogrzewać dom, gdybyś miał wybór?







Oddanych głosów: 782