5 sierpnia pierwsi pasażerowie zostali odprawieni w oddanym do użytku po rozbudowie Terminalu B w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. To obecnie najnowocześniejszy obiekt do obsługi pasażerskiej w Polsce. Dzięki rozbudowie terminal zwiększył o 100 proc. przepustowość – z dwóch do czterech milionów pasażerów rocznie.
- Dla nas to ważny dzień, myślę też, że dla Śląska. Otwieramy kolejny obiekt, który poprawia standard i komfort obsługi pasażerów, zwiększa przepustowość – mówił 5 sierpnia podczas briefingu prasowego Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza lotniskiem w Pyrzowicach.
Zauważył, że inwestycja przypadła w najtrudniejszym dla lotnictwa cywilnego okresie na świecie.
- Od marca 2020 roku ruch cywilny praktycznie zamarł, a my przebudowę, rozbudowę terminala kontynuowaliśmy. Udało się projekt zrealizować w zakładanym budżecie ponad 150 mln zł brutto, a także w zakładanym czasie – powiedział.
Prezes podkreślił, że obiekt jest bardzo nowoczesny.
- Wykorzystaliśmy wszystkie najnowsze urządzenia, jakie dało się zamontować począwszy od kontroli bezpieczeństwa, obsługi pasażerów – mamy pięć linii kontroli bezpieczeństwa wyposażone w najnowocześniejsze tomografy, skanujące bagaże wyświetlając obraz w trójwymiarze. Mamy też dwa self check-in, dzięki którym można się odprawiać samodzielnie przykładając kartę do bordingu do automatu – mówił Artur Tomasik.
Automaty do samodzielnego odprawiania się lotnisko pyrzowickie posiada jako jedyne w Polsce.
AKTUALIZACJA:
Głównym wykonawcą prac budowlanych była firma Promus Ruda Śląska. W ramach rozbudowy i przebudowy terminalu pasażerskiego B zwiększono jego powierzchnię o 40% z 12,2 tys. m2 do 17,2 tys. m2. Kubatura obiektu wzrosła o 35% z 88,4 tys. m3 do 120,3 tys. m3. Istotną zmianą było przesunięcie fasady terminalu o ok. 17,5 metra na południe i zrównanie jej z linią terminalu C, co umożliwiło połączenie obiektów. W przejściu łączącym oba budynki zlokalizowano strefę upamiętniającą Wojciecha Korfantego – patrona pyrzowickiego lotniska. Zmianie uległ również wygląd południowej elewacji terminalu B – po rozbudowie obiekt stał się spójny architektonicznie z terminalami A oraz C.
Zasadniczą zmianą wewnątrz obiektu jest rozdzielenie poziomami strefy odprawy biletowo-bagażowej od strefy kontroli bezpieczeństwa. W starym terminalu B obydwie znajdowały się na parterze, w nowym strefa kontroli bezpieczeństwa została przeniesiona na pierwsze piętro. Dzięki temu możliwe stało się zwiększenie liczby stanowisk odprawy biletowo-bagażowej z 18 do 28. Jedno stanowiskowo służy do nadawania bagaży ponadgabarytowych, a dwa przeznaczone są dla pasażerów chcących samodzielnie nadać swój bagaż.
W ramach inwestycji zmieniła się również hala odlotów terminalu B. Oprócz rozbudowanego przejścia typu Fast Track, nowych punktów gastronomicznych i handlowo-usługowych oraz saloniku biznesowego, który został przeniesiony na drugie piętro hali odlotów i jest dwukrotnie większy od swojego poprzednika, na pasażerów podróżujących z pyrzowickiego lotniska czeka 16 bramek do zapokładowania, czyli o 6 więcej niż w starym terminalu B. Po 2 dodatkowe bramki znajdują się w 3 zewnętrznych klatkach schodowych, które połączone są z terminalem za pomocą mostów. Pozostałe 10 bramek usytuowano na parterze hali odlotów. Parter i pierwsze piętro hali ogólnodostępnej oraz hali odlotów skomunikowane jest za pomocą ruchomych chodników. Ponadto obiekt w całości przystosowany jest do obsługi osób niepełnosprawnych. Pomiędzy wszystkimi poziomami hal ogólnodostępnej i odlotów można przemieszczać się za pomocą wind. W windy wyposażone są także zewnętrzne klatki schodowe.
„Sercem” nowego terminalu B jest - aktualnie najnowocześniejszy w Polsce - system transportu, kontroli bezpieczeństwa i sortowania bagaży rejestrowanych. Wyposażony jest w dwa najnowsze urządzenia kontroli bezpieczeństwa, pracujące w standardzie 3, tzw. tomografy, za sprawą których uzyskiwany jest szczegółowy, trójwymiarowy obraz zawartości prześwietlanego bagażu. Nowa bagażownia została wyposażona w sorter tackowy (76 tacek) z systemem przechyłu oraz 12 zrzutni bagażowych z możliwością frontowego oraz bocznego załadunku. Przepustowość całego systemu to 1 885 sztuk bagaży na godzinę.
Przepustowość terminala wzrosła o 100 proc. - z dwóch do czterech milionów pasażerów rocznie. Obiekt posiada o 10 stanowisk do odprawy bagażowej (check-in), a także o 6 bramek (gate) do przechodzenia do samolotów więcej. Ogółem przepustowość lotniska wzrosła z 8 do 10 mln pasażerów rocznie. - Myślę więc, że na wiele, wiele lat ten obiekt będzie nam służył – dodał prezes.
Briefing prasowy zorganizowany został na parterze Terminalu B, tu, gdzie odbywa się odprawa bagażowa. Pierwsi pasażerowie odprawieni w terminalu odlecieli dziś na Teneryfę.
Artur Tomasik zauważył, że otwarcie terminala przypadło w dobrym okresie dla lotniska. W lipcu Pyrzowice odprawiły 400 tys. pasażerów, czyli blisko 70 proc. tego, co odprawiały w najlepszych miesiącach przed pandemią. W sierpniu lotnisko obsłuży 450 tys. pasażerów, co zdaniem Tomasika. Wg szacunków cały rok 2021 zamknie się liczbą 2,2 – 2,5 mln pasażerów.
>>>>WIDEO: zapraszamy na zapis briefingu i spacer po Terminalu B<<<<
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
1237Kamień węgielny wmurowany. Panattoni wybuduje pod Gliwicami nową fabrykę
847"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
666Śląscy samorządowcy: "CPK nie zwalnia. Trzeba zatrzymać te szkodliwe działania!"
615Połączy Małopolskę ze Śląskiem. Ruszyła budowa wiaduktu nad linią kolejową E30
599Pociągi Bytom-Gliwice z rekordem frekwencji. GZM: Opłaca się stawiać na szynę
+3 / -0Globalny lider branży elektroniki wybuduje w Katowicach nowoczesny kampus
+3 / -0"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
+2 / -0Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
+2 / -0Nowoczesność i historyczna przestrzeń. Tak będzie wyglądał HUB Gamingowy w Katowicach
+2 / -0W Rudzie Śląskiej powstał klaster energii i wodoru
0Wspaniałe wieści dla Katowic! Ponad 309 mln zł dofinansowania na Hub gamingowo-technologiczny
0"Bóg, honor, autostrada". Jaworzno idzie na noże ze Stalexportem w sprawie rozbudowy A4
0Nieruchomości na Śląsku – przyszłość, trendy, wyzwania (wideo)
0Kamień węgielny wmurowany. Panattoni wybuduje pod Gliwicami nową fabrykę
0