W środę 20 listopada o godzinie 8.00 Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oddała w pełni do użytku operacyjnego nową wieżę kontroli w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice. Od tego momentu wieża zwana "królową" obsługuje już cały ruch lotniczy w Pyrzowicach.
Oznacza to, że rozpoczęty równo miesiąc temu - 20 października 2019 r. proces operacyjnego uruchamiania nowej wieży, a tym samym czas równoległego funkcjonowania starego i nowego obiektu, tzw. shadow mode, dobiegł końca.
Obecnie wszystkie działania operacyjne, prowadzone są już z położonej na wysokości 41 metra sali operacyjnej pyrzowickiej wieży zwanej „Królową”.
Mierząca dokładnie 46 metrów nowa wieża kontroli lotów jest najwyższą tego typu konstrukcją w całej Polsce. Podczas budowy zadbano o odpowiednie wyposażenie przyszłych pracowników obiektu w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, dzięki którym obsługa ruchu powietrznego i zapewnienie bezpieczeństwa będą znacznie prostsze.
Zapotrzebowanie na nowa wieżę wynika przede wszystkim z dynamicznie realizowanego programu rozbudowy infrastruktury pyrzowickiego lotniska, który Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA z powodzeniem prowadzi od 2007 roku. W ramach pierwszego, zakończonego w 2018, etapu inwestycji zrealizowano projekty o łącznej wartości oscylującej w granicach 690 mln złotych. Poza budową nowej, długiej na 3 200 metrów drogi startowej, zakończono m.in. konstrukcję nowego terminalu pasażerskiego C, terminalu cargo i nowej bazy do obsługi technicznej samolotów. Na skutek zakończonego etapu inwestycji powierzchnia wszystkich nawierzchni lotniskowych wzrosła z 330 tys. m2 do 800 tys. m2.
Tylko w 2018 roku w Katowice Airport obsłużono 4,84 mln pasażerów oraz 18,5 tys. ton cargo, a samoloty wykonały 41 tys. startów i lądowań. Są to liczby ponad dwukrotnie większe niż ich w momencie rozpoczęcia pierwszej części rozbudowy. Aktualne zapotrzebowania oraz inwestycje wchodzące w skład następnego, rozplanowanego do 2025 roku etapu rozwoju lotniska sprawiają, że nowa wieża kontroli lotów jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania portu.
Nowa wieża kontroli lotów w Katowice Airport jest tak naprawdę trzecią tego typu konstrukcją w historii lotniska. Pierwszy budynek przeznaczony do wsparcia ruchu powietrznego zbudowało w 1978 roku Ludowe Wojsko Polskie. Wieża funkcjonowała nieprzerwanie do 1999 roku i przez ten czas obsługiwana była głównie przez specjalnie wyszkolonych w procedurach cywilnych kontrolerów wojskowych. Warto przy tym jednak zaznaczyć, że w ostatnich latach działalności w konstrukcji pracowali również standardowi kontrolerzy cywilni.
Druga wieża, a zarazem ta, która dziś zakończyła swój 18-letni okres funkcjonowania, została wybudowana w 1999 roku na zlecenie Agencji Ruchu Lotniczego wchodzącej w skład Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”, czyli prekursora Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Mierząca 23 metrów konstrukcja – dokładnie dwa razy niższa od nowej wieża – obsłużyła w sumie 475 tys. operacji startów i lądowań samolotów z lub do Katowice Airport. W międzyczasie przetransportowanych zostało ponad 42 mln podróżnych.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Budowa S1 Przybędza - Milówka. Tak wyglądają dziś tunele pod Baranią Górą (foto)
3887Będą utrudnienia na A4 Katowice-Kraków. Rusza remont wiaduktu na węźle Brzęczkowice
1986SKO zablokowało budowę kompleksu hotelowo – mieszkalnego w Bielsku-Białej
822A po remoncie znów kajakiem. Kanał regatowy w Parku Śląskim przejdzie metamorfozę
801Była fabryka maszyn, będą mieszkania. Twórcy biurowców .KTW przebudują rybnicką Ryfamę
616W Beskidach może powstać kurort z termami. Ruszył przetarg na odwiert badający zasoby wód geotermalnych
+105 / -6Budowa S1 Przybędza - Milówka. Tak wyglądają dziś tunele pod Baranią Górą (foto)
+10 / -1Prymat, producent przypraw z Jastrzębia-Zdroju, rozbudował swoją fabrykę (foto, wideo)
+6 / -0Częstochowa przepłaciła, Bytom kupił podróbki. Afera o odblaskowe ludziki w Śląskiem
+5 / -2W JSW trwa rozruch nowoczesnej instalacji. Będzie wykorzystywana przy elekrociepłowni
+3 / -06 zadań - za niemal 150 mln zł. Katowice rozstrzygnęły przetarg na drogowe inwestycje
0Bez dni miasta i innych imprez z gwiazdami. Rybnik w 2023 roku zaciśnie pasa
0Osiedla przyszłości będą myśleć za mieszkańców. Lem to przewidział pół wieku temu
0To już pewne. Firma z Katowic stworzy plan naprawy A1 Pyrzowice - Piekary Śl.
0Rekordowe zamówienie polskiej kolei regionalnej. Polregio kupi składy za 7 mld zł
0
~Jan R. 2019-11-22
07:49:36
Powoli i do przodu. czekam na zakończenie budowy A1 oraz dwóch pasów dojazdu do lotniska. Wtedy niezauważenie popyt na usługi oferowane przez lotnisko gwałtownie się zwiększy. Kierunek został wyznaczony - wzór Frankfurt nad Menem.