W środę 20 listopada o godzinie 8.00 Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oddała w pełni do użytku operacyjnego nową wieżę kontroli w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice. Od tego momentu wieża zwana "królową" obsługuje już cały ruch lotniczy w Pyrzowicach.
Oznacza to, że rozpoczęty równo miesiąc temu - 20 października 2019 r. proces operacyjnego uruchamiania nowej wieży, a tym samym czas równoległego funkcjonowania starego i nowego obiektu, tzw. shadow mode, dobiegł końca.
Obecnie wszystkie działania operacyjne, prowadzone są już z położonej na wysokości 41 metra sali operacyjnej pyrzowickiej wieży zwanej „Królową”.
Mierząca dokładnie 46 metrów nowa wieża kontroli lotów jest najwyższą tego typu konstrukcją w całej Polsce. Podczas budowy zadbano o odpowiednie wyposażenie przyszłych pracowników obiektu w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, dzięki którym obsługa ruchu powietrznego i zapewnienie bezpieczeństwa będą znacznie prostsze.
Zapotrzebowanie na nowa wieżę wynika przede wszystkim z dynamicznie realizowanego programu rozbudowy infrastruktury pyrzowickiego lotniska, który Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA z powodzeniem prowadzi od 2007 roku. W ramach pierwszego, zakończonego w 2018, etapu inwestycji zrealizowano projekty o łącznej wartości oscylującej w granicach 690 mln złotych. Poza budową nowej, długiej na 3 200 metrów drogi startowej, zakończono m.in. konstrukcję nowego terminalu pasażerskiego C, terminalu cargo i nowej bazy do obsługi technicznej samolotów. Na skutek zakończonego etapu inwestycji powierzchnia wszystkich nawierzchni lotniskowych wzrosła z 330 tys. m2 do 800 tys. m2.
Tylko w 2018 roku w Katowice Airport obsłużono 4,84 mln pasażerów oraz 18,5 tys. ton cargo, a samoloty wykonały 41 tys. startów i lądowań. Są to liczby ponad dwukrotnie większe niż ich w momencie rozpoczęcia pierwszej części rozbudowy. Aktualne zapotrzebowania oraz inwestycje wchodzące w skład następnego, rozplanowanego do 2025 roku etapu rozwoju lotniska sprawiają, że nowa wieża kontroli lotów jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania portu.
Nowa wieża kontroli lotów w Katowice Airport jest tak naprawdę trzecią tego typu konstrukcją w historii lotniska. Pierwszy budynek przeznaczony do wsparcia ruchu powietrznego zbudowało w 1978 roku Ludowe Wojsko Polskie. Wieża funkcjonowała nieprzerwanie do 1999 roku i przez ten czas obsługiwana była głównie przez specjalnie wyszkolonych w procedurach cywilnych kontrolerów wojskowych. Warto przy tym jednak zaznaczyć, że w ostatnich latach działalności w konstrukcji pracowali również standardowi kontrolerzy cywilni.
Druga wieża, a zarazem ta, która dziś zakończyła swój 18-letni okres funkcjonowania, została wybudowana w 1999 roku na zlecenie Agencji Ruchu Lotniczego wchodzącej w skład Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”, czyli prekursora Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Mierząca 23 metrów konstrukcja – dokładnie dwa razy niższa od nowej wieża – obsłużyła w sumie 475 tys. operacji startów i lądowań samolotów z lub do Katowice Airport. W międzyczasie przetransportowanych zostało ponad 42 mln podróżnych.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Autostrada aktywna chemicznie – GDDKiA wyjaśnia, skąd wyboje na A1 Piekary – Pyrzowice
8285Pyrzowice: nowa wieża kontroli już działa. Pierwsze loty obsłużyła w środę rano
3018Trzeci pas ruchu, MOP-y – co się zmieni na A4 Katowice – Kraków
2457Gliwice: Amazon ogłasza rekordową inwestycję w Europie. Ponad 1000 miejsc pracy
1745Katowic: położono kamień węgielny pod Silesia for Business. To domknięcie projektu Silesia City Center
670Pyrzowice: nowa wieża kontroli już działa. Pierwsze loty obsłużyła w środę rano
+25 / -2JSW: potwór już drąży w najgłębszej kopalni świata
+32 / -20W Katowicach powstaje czterogwiazdkowy hotel. - Kluczowa inwestycja dla rynku – mówi projektant.
+8 / -0GDDKiA twardo: podtrzymujemy deklarację o oddaniu A1 w grudniu
+8 / -1Ulica w ścisłym centrum Katowic zmieni się w deptak. W pobliżu wielopoziomowy parking
+7 / -0Autostrada aktywna chemicznie – GDDKiA wyjaśnia, skąd wyboje na A1 Piekary – Pyrzowice
2Trzeci pas ruchu, MOP-y – co się zmieni na A4 Katowice – Kraków
1Pyrzowice: nowa wieża kontroli już działa. Pierwsze loty obsłużyła w środę rano
1A1: GDDKiA podpisała ostatnią niezbędną umowę do puszczenia ruchu obwodnicą Częstochowy
0InPost uruchamia sortownię w Gliwicach
0
~Jan R. 2019-11-22 07:49:36
Powoli i do przodu. czekam na zakończenie budowy A1 oraz dwóch pasów dojazdu do lotniska. Wtedy niezauważenie popyt na usługi oferowane przez lotnisko gwałtownie się zwiększy. Kierunek został wyznaczony - wzór Frankfurt nad Menem.