W środę 20 listopada o godzinie 8.00 Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oddała w pełni do użytku operacyjnego nową wieżę kontroli w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice. Od tego momentu wieża zwana "królową" obsługuje już cały ruch lotniczy w Pyrzowicach.
Oznacza to, że rozpoczęty równo miesiąc temu - 20 października 2019 r. proces operacyjnego uruchamiania nowej wieży, a tym samym czas równoległego funkcjonowania starego i nowego obiektu, tzw. shadow mode, dobiegł końca.
Obecnie wszystkie działania operacyjne, prowadzone są już z położonej na wysokości 41 metra sali operacyjnej pyrzowickiej wieży zwanej „Królową”.
Mierząca dokładnie 46 metrów nowa wieża kontroli lotów jest najwyższą tego typu konstrukcją w całej Polsce. Podczas budowy zadbano o odpowiednie wyposażenie przyszłych pracowników obiektu w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, dzięki którym obsługa ruchu powietrznego i zapewnienie bezpieczeństwa będą znacznie prostsze.
Zapotrzebowanie na nowa wieżę wynika przede wszystkim z dynamicznie realizowanego programu rozbudowy infrastruktury pyrzowickiego lotniska, który Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA z powodzeniem prowadzi od 2007 roku. W ramach pierwszego, zakończonego w 2018, etapu inwestycji zrealizowano projekty o łącznej wartości oscylującej w granicach 690 mln złotych. Poza budową nowej, długiej na 3 200 metrów drogi startowej, zakończono m.in. konstrukcję nowego terminalu pasażerskiego C, terminalu cargo i nowej bazy do obsługi technicznej samolotów. Na skutek zakończonego etapu inwestycji powierzchnia wszystkich nawierzchni lotniskowych wzrosła z 330 tys. m2 do 800 tys. m2.
Tylko w 2018 roku w Katowice Airport obsłużono 4,84 mln pasażerów oraz 18,5 tys. ton cargo, a samoloty wykonały 41 tys. startów i lądowań. Są to liczby ponad dwukrotnie większe niż ich w momencie rozpoczęcia pierwszej części rozbudowy. Aktualne zapotrzebowania oraz inwestycje wchodzące w skład następnego, rozplanowanego do 2025 roku etapu rozwoju lotniska sprawiają, że nowa wieża kontroli lotów jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania portu.
Nowa wieża kontroli lotów w Katowice Airport jest tak naprawdę trzecią tego typu konstrukcją w historii lotniska. Pierwszy budynek przeznaczony do wsparcia ruchu powietrznego zbudowało w 1978 roku Ludowe Wojsko Polskie. Wieża funkcjonowała nieprzerwanie do 1999 roku i przez ten czas obsługiwana była głównie przez specjalnie wyszkolonych w procedurach cywilnych kontrolerów wojskowych. Warto przy tym jednak zaznaczyć, że w ostatnich latach działalności w konstrukcji pracowali również standardowi kontrolerzy cywilni.
Druga wieża, a zarazem ta, która dziś zakończyła swój 18-letni okres funkcjonowania, została wybudowana w 1999 roku na zlecenie Agencji Ruchu Lotniczego wchodzącej w skład Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”, czyli prekursora Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Mierząca 23 metrów konstrukcja – dokładnie dwa razy niższa od nowej wieża – obsłużyła w sumie 475 tys. operacji startów i lądowań samolotów z lub do Katowice Airport. W międzyczasie przetransportowanych zostało ponad 42 mln podróżnych.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
938Budowa pierwszej już ruszyła, a co z velostradą Katowice-Sosnowiec? Pytamy Metropolię
757S52: jest przełom w sprawie budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. "To absolutny priorytet"
719Chorzów: kultowa restauracja w Parku Śląskim odzyska dawny blask
626Decydujący krok w stronę Izery. Wiadomo, kto wybuduje fabrykę polskiego e-auta
625Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
+3 / -0CPK idzie na noże z PKP PLK. Poszło o powrót pociągów do Jastrzębia-Zdroju
+3 / -0Budowa pierwszej już ruszyła, a co z velostradą Katowice-Sosnowiec? Pytamy Metropolię
+2 / -0Gigantyczna inwestycja Kolei Śląskich. Spółka rozbuduje swoją bazę w Katowicach
+2 / -0Własne "M" już od 3,51 za metr. Katowice znów oddają mieszkania za remont
+2 / -0Co rząd zrobi z projektem Izera? Ważą się losy polskiego elektryka
0"Smartfon na czterech kółkach". Prezes EMP o projekcie Izera i przyszłości fabryki w Jaworznie
0Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
0W Katowicach trwa rozruch ITS. System już "uczy się" kluczowych skrzyżowań
0Zielone światło dla bloku gazowo–parowego w Rybniku. Jest decyzja o pozwoleniu na budowę
0
~Jan R. 2019-11-22
07:49:36
Powoli i do przodu. czekam na zakończenie budowy A1 oraz dwóch pasów dojazdu do lotniska. Wtedy niezauważenie popyt na usługi oferowane przez lotnisko gwałtownie się zwiększy. Kierunek został wyznaczony - wzór Frankfurt nad Menem.