Podobnie jak w ubiegłych latach, po raz kolejny Katowice znalazły się na szczycie listy najmniej zakorkowanych miast w Polsce wg rankingu Traffic Index 2024 firmy TomTom. To o tyle zaskakujące, że w stolicy województwa śląskiego zamknięte są równocześnie cztery wiadukty.
Jak co roku, firma TomTom opublikowała ranking Traffic Index 2024, analizując ruch w 500 miastach z 62 krajów świata. Badanie, oparte na danych z ponad 600 milionów systemów nawigacyjnych i smartfonów, pokazuje, jak zmieniały się warunki na drogach w ubiegłym roku.
Spośród 12 polskich miast ujętych w raporcie, najwięcej czasu na pokonanie 10 km w godzinach szczytu potrzebują kierowcy we Wrocławiu – średnio 28 minut i 56 sekund. Na kolejnych miejscach znalazły się Poznań (27:04) i Łódź (26:06).
W czterech miastach sytuacja uległa poprawie względem 2023 roku, a największy spadek czasu podróży zanotowano w Warszawie – o 3%. W 2024 roku przejazd 10 km w stolicy zajmował średnio 23 minuty i 25 sekund. Poprawę odnotowano również w Bydgoszczy (2,4%), Krakowie (1,1%) i Wrocławiu (1%).
Z kolei w Katowicach czas przejazdu wydłużył się najbardziej – o 3,7%. Mimo to, średni czas pokonania 10 km w tym mieście (14 minut i 11 sekund) pozostaje najkrótszy w kraju. Za stolicą województwa uplasowało się kolejne śląskie miasto - Bielsko-Biała - z wynikiem 17 minut i 5 sekund.
Z kolei poziom zatłoczenia, obliczany na podstawie wydłużenia czasu podróży względem płynnego ruchu, jest najwyższy w Łodzi – wynosi 48%. Oznacza to, że w godzinach szczytu czas podróży jest tam o prawie połowę dłuższy niż w idealnych warunkach. Ten wynik plasuje Łódź w pierwszej dziesiątce globalnego rankingu.
Kolejne miasta z najwyższym poziomem zatłoczenia to Kraków (41%), Poznań (40%), Wrocław (39%) oraz Lublin, Bydgoszcz i Szczecin (po 38%).
W porównaniu do 2023 roku zatłoczenie najbardziej wzrosło w Katowicach – aż o 25,9%, chociaż i tak nadal jest to najniższy poziom (29 proc.) wśród polskich miast objętych w rankingu, znów obok Bielska-Białej.
Tylko trzy miasta zanotowały spadek wskaźnika zatłoczenia: Warszawa (o 5,2%), Bydgoszcz i Wrocław.
Co ważne, poziom zatłoczenia miasta nie musi być równoznaczny z tym, że średni czas pokonania 10 km jest tam również najdłuższy. Na czas podróży składa się bowiem wiele czynników, w tym statycznych (infrastruktura drogowa czy ograniczenia prędkości) czy dynamicznych (np. roboty drogowe, warunki pogodowe czy korki).
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
JSW tonie, ZUS ratuje. Związkowcy: rząd milczy, podatnicy płacą za zarządzanie na ślepo
1380PKP Cargo planuje kolejne zwolnienia grupowe – pracę może stracić ponad 2400 pracowników. Spółka tłumaczy się restrukturyzacją
772Truskawkowy boom. Sprawdziliśmy ceny "letniego must-have" na Śląsku
567Od lipca tańszy gaz. URE zatwierdził nową taryfę
565Wybory prezydenckie 2025 w Śląskiem. Zobacz, jak głosowano w największych miastach
445Pociąg z Polski do Chorwacji pojedzie przez Śląsk. Przystanki m.in. w Katowicach i Rybniku
+14 / -0Bukmacherzy z Katowic już wiedzą, kto zostanie prezydentem? STS wskazuje faworyta
+9 / -4Nietypowe koszty uzyskania przychodu w działalności gospodarczej – które wydatki możesz zaliczyć do kosztów firmowych?
+3 / -0Wszystkie głosy w woj. śląskim policzone! Wiemy, na kogo głosowali mieszkańcy
+2 / -0Co z pociągiem Warszawa-Rybnik-Rijeka? Ministerstwo będzie wiedziało do końca maja
+2 / -0Dane GUS zaskoczyły. Inflacja w maju 2025 niższa niż prognozowano
0Żory stawiają na prąd, a nie wodór. Nowe autobusy elektryczne odmienią flotę BKM
0Płaca minimalna w 2026 roku: rządowa propozycja niższa niż postulaty związkowców
0JSW: wydobycie i sprzedaż powyżej planu. "Plan Strategicznej Transformacji przynosi efekty"
0Waloryzacja ZUS: wyższe składki, wyższe emerytury
0