Kariera

Raport: 1 na 4 polskie firmy wciąż nie zapewnia równości płci w płacach, dostępie do awansów i rozwoju

2025-03-08, Autor: mz

Dziś 8 marca, Dzień Kobiet. Przy tej okazji ManpowerGroup postanowiła sprawdzić, jak plasuje się obecnie sytuacja pań na rynku pracy. Niestety, wnioski nie są optymistyczne. Biorąc pod uwagę równość płci w firmach, w tym aspekty takie jak wynagrodzenie, szanse awansu i rozwoju, to 26% firm w Polsce nadal nie gwarantuje pełnej równości – wynika z przeprowadzonej analizy.

Reklama

Które branże radzą sobie najlepiej, a które mają najwięcej do nadrobienia?

ManpowerGroup przeanalizował dane na temat deklaracji polskich pracodawców dotyczących równości płci w organizacji.
 
Aktualnie, największy postęp widać w opiece zdrowotnej i naukach przyrodniczych - tam połowa firm deklaruje, że zapewnia równe szanse. W sektorze dóbr i usług konsumpcyjnych ten odsetek wynosi 47%, a w usługach komunikacyjnych 40%.
 
Największe wyzwania pozostają w IT (29%), transporcie, logistyce i motoryzacji (30%) oraz branży energetycznej (33%), gdzie równość płci wciąż jest dalekim celem.
 
Jak zauważa Katarzyna Pączkowska z Manpower, na rynku pracy nadal pokutuje podział na zawody typowo męskie, do których zalicza się między innymi stanowiska techniczne, inżynieryjne oraz informatyczne

Podobnie jest z branżami, te w których dominują te role rzadziej zatrudniają kobiety. Z drugiej strony są to sektory zgłaszające największe wyzwania z pozyskaniem kandydatów o poszukiwanych kompetencjach. Wiele lekcji jest stopniowo odrabianych przez biznes oraz szkoły i instytucje rynku pracy, które promują wśród kobiet wybór technicznych i inżynieryjnych ścieżek wykształcenia oraz szerszy dostęp do branż i zawodów uznawanych za męskie – dodaje ekspertka. 
- Niestety polski rynek nadal mierzy się z luką płacową, która mówi o różnicach w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn - przyznaje Katarzyna Pączkowska. - Potrzebne jest kompleksowe podejście do tematyki transparentności i wyrównywania wynagrodzeń na analogicznych stanowiskach u osób o podobnych kompetencjach i doświadczeniu.
 
 
Z pomocą w walce z dyskryminacją płacową przychodzi przyjęta w 2023 roku Dyrektywa Unii Europejskiej o równości wynagrodzeń, a jej założenia związane z przejrzystością płac mają być wprowadzone do 2026 roku.

Już teraz pracodawcy mogą promować transparentność, na przykład na etapie procesu rekrutacji, podając przedział płacowy w ofertach pracy. Takie podejście zyskuje na popularności również w Polsce, zwłaszcza w sektorze nowych technologii. Jawność stawek zwiększa zainteresowanie kandydatów oraz zapewnia im klarowną informację o perspektywach na danym stanowisku. Dla pracowniczek stanowi to także dodatkowe wsparcie, pomaga określić oczekiwania finansowe – doświadczenia rekrutacyjne wskazują, że kobiety często zaniżają własną wartość na rynku pracy – wyjaśnia przedstawicielka Manpower.

Perspektywy równości płci w firmach – optymizm rośnie, ale nie wszędzie

Nadzieję na poprawę sytuacji przynoszą plany organizacji na kolejne dwa lata.
 
Blisko połowa, bo 41% firm chce osiągnąć pełną równość płci w ciągu dwóch lat, a kolejne 33% zamierza się do tego celu znacząco zbliżyć.
 
Największymi optymistami są firmy IT - niemal połowa (48%) liczy na wyrównanie szans. Podobnie w przypadku liderów naszego zestawienia, którzy nie dość, że obecnie w największym stopniu dbają o równe szans to jeszcze widzą potrzebę dalszego doskonalenia - branża opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych (47%), usług konsumpcyjnych (45%). Poprawę deklaruje też sektor finansów i nieruchomości (43%).
 
Jednak nie wszyscy podzielają ten optymizm – 21% organizacji w Polsce ogółem uważa, że w najbliższych latach wciąż będzie daleko od osiągnięcia równości płci. Największy sceptycyzm panuje w energetyce (31%), przemyślesurowcach (24%).
 
Poza kwestiami związanymi z wynagrodzeniami, istotnym elementem wspierania równości płci są inicjatywy firm mające na celu zwiększenie reprezentacji kobiet na stanowiskach liderskich, dyrektorskich oraz w zarządach.
 
Korporacje, które w swojej strategii uwzględniają społeczną odpowiedzialność, coraz częściej określają cele procentowe dotyczące udziału kobiet na posadach kierowniczych. Takie praktyki wdrażają między innymi organizacje z sektorów FMCG, finansowego czy telekomunikacyjnego. Realizacja tych założeń zaczyna się już na etapie rekrutacji, gdzie zapewniany jest równy dostęp do stanowisk dla kobiet i mężczyzn, a także brak dyskryminacji związanej z dodatkowymi rolami pełnionymi przez pracowniczki, takimi jak chociażby macierzyństwo.
 
Kolejnym ważnym aspektem w budowaniu równości płci jest transparentność awansów oraz dostęp do szkoleń, rozwoju zawodowego.

Wsparcie w przezwyciężaniu stereotypowego podejścia do płci nie może być krótkotrwałe, jednowymiarowe, konieczne są konsekwentnie wdrażane programy upskillingu i reskillingu, ale też programy mentoringowe dla kobiet wpierające je w wyrównywaniu szans na rynku pracy. Poprawa sytuacji w zakresie równości płci to długotrwały proces, który wymaga inwestycji, odpowiedniego planowania oraz dobrej komunikacji z rynkiem pracy. Organizacje, które szybciej i spójnie wdrażają polityki związane z równością płci zyskują na konkurencyjności, łatwiej im utrzymać i przyciągnąć talenty i budować efektywne środowisko pracy – podsumowuje Katarzyna Pączkowska.
Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 779