Azjatycki kapitał coraz mocniej zaznacza swoją obecność w europejskim przemyśle elektromobilnym, a Polska wyrasta na kluczowego gracza w regionie. Według raportu CEIAS, jednym z projektów mogących realnie wzmocnić krajowy potencjał technologiczny i przemysłowy jest inwestycja ElectroMobility Poland w Jaworznie.
Europa Środkowa staje się jednym z głównych kierunków azjatyckich inwestycji w sektorze elektromobilności. Według raportu CEIAS („Central Europe–East Asia EV Nexus”), firmy z Korei Południowej, Chin i Japonii ulokowały już ponad 26 miliardów euro w Polsce, Czechach, na Słowacji i Węgrzech. Polska wyróżnia się na tle regionu jako lider tego procesu.
Polska, określona w raporcie jako europejski battery juggernaut, odpowiadała w 2023 r. za ponad 60% produkcji baterii litowo-jonowych na kontynencie – czytamy w raporcie.
Najwięcej inwestycji trafiło na Dolny Śląsk, gdzie działają m.in. LG Energy Solution, SK Nexilis, SK Hi-Tech czy Samsung SDI.
Wśród analizowanych w raporcie projektów, szczególną uwagę zwrócono na ElectroMobility Poland i jej inwestycję w Jaworznie.
Wspierana przez państwo inwestycja EMP w Jaworznie to projekt oparty na współpracy z uznanym w branży globalnym partnerem, który wnosi niezbędne know-how i rynkowe doświadczenie – podkreślono.
Projekt zakłada budowę kompleksowego hubu elektromobilności, obejmującego fabrykę pojazdów typu NEV (New Energy Vehicles) oraz centrum innowacji. Silny nacisk ma zostać położony na współpracę z lokalnymi dostawcami.
W zamierzeniu spółki, projekt ma wzmocnić krajowe zaplecze technologiczne. Inwestycja ma powstać w miejscu, gdzie wcześniej planowano budowę fabryki Izery – polskiego auta elektrycznego <<Hub w Jaworznie zamiast fabryki Izery. EMP zmienia taktykę>>.
Autorzy raportu zaznaczają, że sam napływ kapitału nie gwarantuje zbudowania nowoczesnego przemysłu. Ich zdaniem kluczowe są inwestycje w lokalne kompetencje badawczo-rozwojowe.
Bez lokalnych kompetencji badawczo-rozwojowych region może pozostać montownią. Kraje odnoszące sukces w transformacji przemysłowej nie ograniczają się do importu technologii — aktywnie uczestniczą w ich tworzeniu, wdrażaniu i doskonaleniu – podkreślono.
EMP bywa w tym kontekście postrzegany jako projekt mogący połączyć zagraniczne doświadczenie z krajowym potencjałem. Jak jednak zauważają eksperci, trudno dziś jeszcze przesądzać, czy rzeczywiście spełni tę rolę.
CEIAS zwraca uwagę, że o wyborze lokalizacji inwestycji coraz częściej decydują czynniki strategiczne – nie tylko koszty pracy, ale także dywersyfikacja ryzyka geopolitycznego, logistyka oraz zdolność do współpracy z lokalnymi partnerami.
Polska wciąż ma szansę wygrać ten wyścig — pod warunkiem, że inwestycje będą elementem przemyślanej strategii rozwoju nowoczesnego przemysłu, a nie celem samym w sobie.
Pełny raport CEIAS dostępny jest pod adresem: https://ceias.eu/central-europe-east-asia-ev-nexus/
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
GZM aspiruje do miana „drugiej Warszawy”? Rusza przebudowa strategicznego terminalu kolejowego w Sławkowie
653Zamiast hałdy – beton. Śląskie firmy chcą zagospodarować górniczy odpad dla cementowni
633Wielki test miejskiej infrastruktury. Katowice gotowe na ekstremalne opady
553Przełom dla polskiej zbrojeniówki. Firmy z sektora obronnego ze wsparciem stref ekonomicznych
543Katowice wycofują się z planów budowy jadłodajni w Załężu. Miasto zapowiada nowy model pomocy społecznej
438Ogromny hangar przy pasie startowym. Śląska spółka zrealizowała inwestycję w samym sercu Katowice Airport
+15 / -1Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
+8 / -1Arena Katowice szuka sponsora tytularnego. Ruszył konkurs dla firm zainteresowanych ekspozycją marki
+1 / -0Katowice zakończyły inwestycję za 30 mln zł. 41 mieszkań w odrestaurowanych kamienicach oddanych lokatorom
+1 / -0S11 na Śląsku z decyzją środowiskową. Obwodnica Tarnowskich Gór coraz bliżej realizacji
+1 / -0PGG odzyskuje ciepło z kopalń. Po ruchu Wesoła czas na Ziemowita, Rydułtowy i Sośnicę
0Arena Katowice szuka sponsora tytularnego. Ruszył konkurs dla firm zainteresowanych ekspozycją marki
0“Traktują ludzi gorzej niż świnie”, "Ludzie płaczą, bo nie wiedzą, co będzie dalej". Pracownicy Eko-Okien o nieoficjalnej likwidacji zakładu w Wodzisławiu Śląskim
0Gaz i odpady w służbie transformacji. List intencyjny między Orlen Termika, PGE i Miastem Rybnik zapowiada nową epokę dla regionu
0Nowe pomosty, siłownia, więcej zieleni Katowice zainwestują 285 tys. zł w modernizację terenów przy stawie Maroko
0